Annons

Konstiga stycken vid blogg-publicering

Produkter
(logga in för att koppla)

Loijan

Medlem
När jag skulle publicera mina första två bloggar så blev de något helt annat än hur de såg ut i redigeringsfönstret: konstiga stycken med avbrutna meningar, och långt mellan raderna. Jag har hållt på en lång stund med att försöka rätta till det, men det är fortfarande inte helt bra.
Några tips?
Tack på förhand!
Louis

Använder du Windows? Internet Explorer?

Skriver du i word och sedan klistrar in? Eller direkt i redigeringsfönstret?

Jeppe skrev:
Använder du Windows? Internet Explorer?

Skriver du i word och sedan klistrar in? Eller direkt i redigeringsfönstret?

Jag använder Windows och Explorer, ja. Först skrev jag i redigeringsfönstret, sedan kopierade jag texten och öppnade det i Word för att kontrollera stavningen. Sedan kopierade jag igen och klistrade in i fönstret (inte via ikonen: klistra in från Word)

När du kopierar text från Word inkluderas även metadata om formatering. Detta för att du ska kunna klistra in texten i ett annat Worddokument och behålla formateringen.

Men jag gissar att när fotosidans editor försöker tolka denna metadata så blir det lite fel.

En lösning kan vara att skriva texten i Notepad istället.

Kopierar man från ett Word-dokument följer det med en massa "konstig" HTML-kod, som Joel sa så försöker den ha med så mycket som möjligt för att få det att se likadant ut.

Testa knappen "Klistra in från Word", den försöker bibehålla en del enkelt som fetstil, rubriker mm - men rensa bort formattering.

En "säkrare" variant är dock "Klistra in som vanlig text" som tar bort all formattering,

Kan också vara att du gjort egna radbrytningar vid slut på rader? Göra inte det isåfall, bredden i editorn är fn inte exakt lika som när bloggen visas - låt texten flöde och radbryta sig automatisk.

(Testa Firefox, där ingår rättstavningsfunktion - funkar bra ihop med bloggeditorn! Man får ladda ner ett svensk ordlista från Mozilla först bara)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto