Annons

Konstiga format på ramar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuda

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag beskär ogärna mina bilder, men nu när jag har börjat skriva ut märker jag att alla ramar är i udda format. Kan vara jag som är helt väck i frågan, eller så är allt ologiskt.

Jag kör med en D800 och den sensorn som de flesta vet är ju 24*36. Jag tycker att det är konstigt att det formatet som funnits så länge och använts mest (tror jag) inte är standard på "vanliga" ramar.

Varför är det så här? Har jag missat något?

Hejsan!

Jag beskär ogärna mina bilder, men nu när jag har börjat skriva ut märker jag att alla ramar är i udda format. Kan vara jag som är helt väck i frågan, eller så är allt ologiskt.

Jag kör med en D800 och den sensorn som de flesta vet är ju 24*36. Jag tycker att det är konstigt att det formatet som funnits så länge och använts mest (tror jag) inte är standard på "vanliga" ramar.

Varför är det så här? Har jag missat något?

Jag hade exakt samma funderingar när jag började skriva ut och rama, det kändes ologiskt.

Efter ett tag insåg jag att jag vill använda en passepartout och då blir ramarnas mått betydligt mer logiska.

T ex så är en vanlig ram är 40 x 30 som med en standardpassepartout ger en bildöppning på 29 x 19 vilket passar bra till en bild som är 3:2 format, ger 5 mm "klistermarginal" om den skrivs ut 30 x 20.

Sedan förstår jag inte riktigt varför du inte vill beskära dina bilder. Jag gör det på nästan alla bilder.

1) Dels för att trimma kompositionen lite om jag missat lite vid fototillfället.

2) Dels för att jag själv ofta vill använda andra format än 3:2. Varför skall sensortillverkaren avgöra vilket format som jag tycker är rätt för mina bilder?

Jag hade exakt samma funderingar när jag började skriva ut och rama, det kändes ologiskt.

Efter ett tag insåg jag att jag vill använda en passepartout och då blir ramarnas mått betydligt mer logiska.

T ex så är en vanlig ram är 40 x 30 som med en standardpassepartout ger en bildöppning på 29 x 19 vilket passar bra till en bild som är 3:2 format, ger 5 mm "klistermarginal" om den skrivs ut 30 x 20.

Sedan förstår jag inte riktigt varför du inte vill beskära dina bilder. Jag gör det på nästan alla bilder.

1) Dels för att trimma kompositionen lite om jag missat lite vid fototillfället.

2) Dels för att jag själv ofta vill använda andra format än 3:2. Varför skall sensortillverkaren avgöra vilket format som jag tycker är rätt för mina bilder?

Tack för ditt svar!

Jag har absolut inget emot att det beskärs bilder, men om jag är nöjd med min komposition så vill jag inte att den måste beskäras. Jag har vant mig vid att inte beskära bilder utan försöker att få till min komposition vid fototillfället. Andra jobbar tvärt om.
Dessutom har jag vant mig vid det bildförhållandet min sensor har och tycker inte om att ändra det.
Lite som du säger;
"varför skall sensortillverkaren avgöra vilket format som jag tycker är rätt för mina bilder?"
Så känner jag med tillverkaren av ramar :)

:)

Men som sagt, lägg till en passepartout så kan du köra med standarramar och med 3:2 format.

Kanon, tack för tipset!

Dock en följdfråga, hur limmar du fast bilden på passepartouten?
Behövs något speciellt lim antar jag som inte utsöndrar något som kan förstöra bilden väl? Och finns det något smidigt sätt att limma på den lilla ytan?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto