Annons

konstiga bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

stubeck

Medlem
Jag var ute på foto promenad,skulle ta några bilder,upptäckte då att några av bilderna blev väldigt konstiga,tog då av objektivet och vände upp o ner på både kamera o objektiv,då blev det bättre,vad kan ha varit felet?

det va ca 25 grader och strålande sol,någon dag innan va jag också ut,men då betydligt sämmre väder,regnade lite,men tyckte jag skyddade kameran.

några ideér vad det kan vara?

Bilagor

• DSC_3371.jpg
    DSC_3371.jpg
    83.1 KB · Visningar: 98
Inte lätt när du inte ens skriver vilken kamera eller objektiv som du har använt.
Ha varit med om liknande en gång och då var det VR-funktionen som spökade, alltså bildstabiliseringen. Hjälpte att vicka på kameran. Det är bara en gång detta har hänt så det var något tillfälligt.

Med vänlig hälsning,
Christer

ojdå,förlåt,blev nog lite uppjagad om det var något fel på kameran... jag använde en nikon d3100 och ett nikkor 55-200 mm f 4-5,6 objektiv

Jag var ute på foto promenad,skulle ta några bilder,upptäckte då att några av bilderna blev väldigt konstiga,tog då av objektivet och vände upp o ner på både kamera o objektiv,då blev det bättre,vad kan ha varit felet?

det va ca 25 grader och strålande sol,någon dag innan va jag också ut,men då betydligt sämmre väder,regnade lite,men tyckte jag skyddade kameran.

några ideér vad det kan vara?

Ser ut som kameraskak, ett vanligt och oftast ovälkommet problem,
botas med stativ eller kortare slutartid.
Olika sorter av VR eller IS eller liknande kan mildra problemet.

Med analog småbild, ( FF ) brukaade man säga att tiden skulle vara kortare
än brännvidden, dvs 135mm- 1/125, mu med mindre sensorer blir det väl mera:
135mm-1/250 eller kortare. Detta givetvis utan stbilisering

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar