Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Konstig bokeh?
- Trådstartare Erikhaglund
- Start datum
iSolen.se
Guest
Tycker det ser märkligt ut med struktur i dessa bokehbollar. Normalt?
Nej. Du har nog torkmärken på frontlinsen.
Sätt ett finger i ett "hörn" på frontlinsen och ta samma bild så kommer du se fingeravtrycket i alla bollarna.
Erikhaglund
Aktiv medlem
Men ser strukturen inte lite för skarp ut för att komma från frontlinsen?
iSolen.se
Guest
Men ser strukturen inte lite för skarp ut för att komma från frontlinsen?
skit på frontlinsen blir skarpt i bokehblobbar
Erikhaglund
Aktiv medlem
skit på frontlinsen blir skarpt i bokehblobbar
Är det så så är det nog dags för nån vätskebaserad rengöring. Jag är alltid väldigt noga med att bara torka linsen försiktigt med en ren mikrofiberduk av bra kvalitet.
iSolen.se
Guest
Är det så så är det nog dags för nån vätskebaserad rengöring. Jag är alltid väldigt noga med att bara torka linsen försiktigt med en ren mikrofiberduk av bra kvalitet.
Du borde se samma mönster om du kollar frontlinsens reflektion. Har du filter på? Då blir effekten större.
Erikhaglund
Aktiv medlem
Nej, inget filter. Jag är besatt att bästa möjliga bildkvalitet. Objektivet är ett Sigma 35/1,4.
Johnny.H.
Aktiv medlem
Erikhaglund
Aktiv medlem
Då verkar det mer troligt bero på att frontlinsen är asfärisk (eller vad det nu kan heta på svenska). Vilket jag har tagit för en bra sak. Har aldrig sett detta på andra bilder dock.
iSolen.se
Guest
Mitt i prick. Hade inte sett det förr. Och fått förklaring.
Erikhaglund
Aktiv medlem
Det verkar tydligen vara något man vill undvika men spontant tycker jag det ser rätt bra ut.
J O Härnström
Aktiv medlem
Tamrons 24-70 VC är väl känt för att uppvisa detta fenomen också?
Hur pass störande är det när man tittar på hela bilden från ett "normalt" betraktningsavstånd?
Hur pass störande är det när man tittar på hela bilden från ett "normalt" betraktningsavstånd?
Erikhaglund
Aktiv medlem
Det syns tydligt på en A4-utskrift. Störande är en annan fråga...
DavidBerg
Aktiv medlem
Mitt Sigma har också lite mer lökringar än motsvarande Nikon. Här jämförelser:
http://www.d70sverige.se/d70forum/index.php?topic=720.0
http://www.d70sverige.se/d70forum/index.php?topic=720.0
iSolen.se
Guest
Det verkar tydligen vara något man vill undvika men spontant tycker jag det ser rätt bra ut.
Håller inte riktigt med där, tycker ringarna drar till sig uppmärksamheten på ett negativt sätt, det är något där på en plats där det borde varit helt ...slätt.
Damm på sensorn
Aktiv medlem
Tycker det ser märkligt ut med struktur i dessa bokehbollar. Normalt?
Helt normalt för piratobjektiv.