Maxell
Aktiv medlem
I många fototidningar och även här på Fotosidan så förekommer ofta att ett litet antal bilder ska väljas ut ur en större mängd blandade bilder. Ibland är det bilder som ska nomineras som vinnare i tävlingar eller, som här på Fotosidan, bilder som väljs av en bildväljare. När man tittar på de bilder som blir utvalda, så försvinner ofta de rena naturbilderna. Kvar blir porträtt, gatubilder och liknande. Bilder där människan är närvarande eller spåren av människan på ett eller annat sätt är tydliga, till skillnad från rena naturbilder, där spåren av människa inte är lika framträdande. Jag har väl egentligen inga bevis för att det verkligen förhåller sig på det här viset, utan bygger min observation mest på ren känsla.
Eftersom jag själv ägnar mig mestadels åt att göra rena naturbilder så har jag kommit att fundera på varför det är så? Eller jag kanske redan nu ska moderera min fråga – hur kommer det sig att jag upplever det så?
Hur stor inverkar har ens eget fotograferande på vilka bilder man väljer i ett sådant här sammanhang? En jury i en tävling består ju ofta av tidnings- och bildredaktörer eller av reklammänniskor. Hur stor inverkan har det? Skulle vi få se andra bilder som vinnare om det var ornitologer eller biologer som valde?
Många frågor och jag har kanske helt fel i min observation. Det skulle dock vara intressant att höra om någon annan har funderingar kring detta.
Eftersom jag själv ägnar mig mestadels åt att göra rena naturbilder så har jag kommit att fundera på varför det är så? Eller jag kanske redan nu ska moderera min fråga – hur kommer det sig att jag upplever det så?
Hur stor inverkar har ens eget fotograferande på vilka bilder man väljer i ett sådant här sammanhang? En jury i en tävling består ju ofta av tidnings- och bildredaktörer eller av reklammänniskor. Hur stor inverkan har det? Skulle vi få se andra bilder som vinnare om det var ornitologer eller biologer som valde?
Många frågor och jag har kanske helt fel i min observation. Det skulle dock vara intressant att höra om någon annan har funderingar kring detta.