Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konst/Art-pool

Produkter
(logga in för att koppla)

EwaM

Medlem
Eftersom jag är lite konst-ig ;-D och har upptäckt att det finns fler som jag här på fotosidan (?), så skulle jag tycka det vore kul med en typ av pool där man kan lägga upp bilder som "konst/ installation". Såg att det tidigare fanns en tråd som handlade om abstrakta bilder, dessa kunde ju definitivt passa där oxå!
Jag tycker att poolen "bilddiskussion" är kanon, och en konstpool skulle kunna ha ungefär samma upplägg. Många bilder kan ju vara av den typen att tekniken inte är intressantast utan innehållet. Här skulle oxå finnas utrymme för många av de bilder som hamnar i "digital efterbehandling". Många av de bilderna kanske är sådana att tekniken får mer utrymme i den poolen än bildinnehåll?

Dagens konst är ju allt mer digital. Det handlar mer om installationer av olika slag än om att måla "på riktigt" med duk o pensel.
Riktig konst kan vara en stark bild, en tom bild, ja vad som helst egentligen- bara den väcker känslor hos betraktaren.

Själv anser jag att det finns många många konstnärer här på sidan...hoppas bara att de vet om att de är det oxå! *S* Eller är det bara lilla jag som anser mig konst-ig? *L*/ewamaria

nejdå.
jag skulle oxå tycka det var spännande med en konstpool.
jag tycker för övrigt att det finns alldeles för få pooler just nu.
fram för fler!

Vad trevligt! :) Jag tror nog att många skulle uppskatta en konstpool om det skulle bli mer diskussion kring bildinnehåll än teknik...visserligen är tekniken oxå viktig, självklart, men ibland får den inte ta överhanden över det som man vill visa med bilden....förmedla?

JA!

Visst kan man hitta konstfotovänner på egen hand... men en pool underlättar!

Jag tycker dock att poolerna är svårtillgängliga som de är idag. Många bilder som ligger kvar utan kommentarer borde rensas bort. En pool borde vara som en bassäng... det går inte att fylla hur mycket som helst...

Jag skulle också vilja ha en "snabbknapp" - Senaste Poolkommentar - (typ "Senaste Bildkommentarer") för pooler. Så att man fick upp en lista med tumnaglar och texten bredvid.

Då skulle man inte behöva klicka upp varenda bild flera gånger för att kunna följa en diskussion.

Antingen har man redan sett bilden och skrivit en rad själv eller så kanske man ser ett intressant inlägg och blir intresserad av en bild som man annars inte skulle fått ögonen på.

Visst! Det finns mycket man kan göra med pooler där man vill diskutera bilder. Jag tycker oxå det är jobbigt när man vill följa bildernas kommentarer och måste klicka upp bild för bild. Den diskussionen har tagits upp i fler trådar än denna :) Vore kul om vi är några som vill starta konstdiskussioner......:-D

:-D Härligt! Jag hade inte sett att diskussionen funnits förr.....jag tycker definitivt att redaktionen borde se sig mogna för denna typ av pool eftersom det nu oxå finns en diskussionspool! *hoppas på fler intresserade konst-iga fotografer* /ewamaria

Jag tycker att fotografi är en konstart i sig. Varför kan inte alla typer av fotografier vara konst? Eller menar ni att dom kan det? Cartier-Bressons bilder är dokumentära men konst i den högre skolan som jag ser det. I förra tråden menade någon att dokumentära bilder inte hörde hemma i en sådan pool. Någon menade att bilden skulle vara abstrakt eller surrealistisk för att platsa i denna pool men ska den i så fall vara abstrakt och surrealistisk rent tekniskt (suddig, softad, oskarp, manipulerad, kopierad med speciell teknik etc) eller kan en rent "normal" bild vara surrealistisk enbart genom sin komposition och utsnittsval (kameraval/optikval) och därför ändå få en plats här? Intressant att veta vad som ska få finnas i denna pool? Personligen är jag skeptisk till en speciell konstpool men ni kanske kan övertyga mig om motsatsen?

Jag tycker man ska strunta i att def. vad konst är. Däremot kan man ju def. vad poolens syfte är.

Anser man sig ta konstnärliga bilder så lägger man in bilderna där. Man behöver inte def. vad konst är närmare tycker jag. Man kan göra det förstås, men då blir det gärna bara en viss genre, och det finns ju en hel del olika inriktningar inom konsten, så det känns väl synd och onödigt att begränsa sig.
Tycker jag.

En del kanske tycker att alla bilder är konst, men jag tycker ändå man kan dela in olika foton i olika genrer. Man kanske rör sig i ett gränsland, men oftast tror jag man vet inom vilken genre ungefär som man kan identifiera sig med

Om poolen ska heta konst/art-pool måste man nog definiera vad det är fråga om. Annars är det inte meningsfullt att ha en sådan pool som jag ser det. Poolerna är väl till för att begränsa och en konst-pool är väl då till för att begränsa konstfotografi från annan fotografi precis som övriga pooler är till för att i möjligaste mån begränsa en viss typ av fotografi inom sina ramar? Detta för att vi ska hitta lättare det vi vill se och kommentera. Eller har jag uppfattat syftet med pooler fel?

Graal skrev:
Om poolen ska heta konst/art-pool måste man nog definiera vad det är fråga om. Annars är det inte meningsfullt att ha en sådan pool som jag ser det.

Jag kan inte se att det inte blir meningsfullt för att man inte def. vad konst är.
För mig känns det mer meningslöst att försöka sig på att göra en sån def. Förrutom att det känns som ett omöjligt uppdrag( om man nu inte ska begränsa sig och välja ut en viss genre inom konsten, vilket jag tycker vore trist) så känns det inte alls nödvändigt. Känns som det tvärtom bara kan leda till negativa saker.

Däremot en bra och tydlig def. av själva poolen e ju bra.

Graal skrev:
Om poolen ska heta konst/art-pool måste man nog definiera vad det är fråga om. Annars är det inte meningsfullt att ha en sådan pool som jag ser det. Poolerna är väl till för att begränsa och en konst-pool är väl då till för att begränsa konstfotografi från annan fotografi precis som övriga pooler är till för att i möjligaste mån begränsa en viss typ av fotografi inom sina ramar? Detta för att vi ska hitta lättare det vi vill se och kommentera. Eller har jag uppfattat syftet med pooler fel?

Det vet jag inte:)
Men det är väl inte hela syftet. Nu finns det ju en diskussionspool tex, där kan ju allt möjligt dyka upp, ingen begränsning vad gäller motiv innehåll, syfte (med bilden), så där gäller väl inte att man som du skriver "lättare kan hitta det man söker"

Har jag skrivit att man för denna pool måste definiera vad konst är? Har precis för mig att jag skrev att man bör definiera vad konst/art-poolen är för något. Tycker ni inte att det är åtminstone ett grundkrav? Sedan kan ju denna definition var precis vad som helst, även det du tycker ska stå där, Anna?

"Bilddiskussionspoolen är till för att stimulera tänkandet runt en bild och de känslor den väcker. Här är det inte primärt att endast bedöma bildens tekniska eller konstnärliga kvalité, så om du BARA har sådana kommentarer är det bättre att ge dem utanför denna pool.

Vi uppmuntrar er att diskutera fritt om associationer och känslor som bilden skapar och det är också fullt tillåtet att ifrågasätta tidigare åsikter i diskussionen.

Fotografer som lägger in sina bilder i denna pool har ett ansvar att följa diskussionen. Vi föreslår att ni lägger in Bevaka kommentarer på de bilder ni väljer att diskutera."

Ja det var definitionen för bilddiskussionspoolen. Den som mera ingående vill dikutera bilder, de känslor och associationer de väcker, mm kan lätt hitta detta här. Syftet är alltså bl.a att man lättare ska hitta till dessa bilddiskussioner.

Återstår nu att definiera konst/artpoolen? Eller kan man köra den utan definition? Säkert vill fler än jag veta vad denna pool är för något. I tidigare forumdiskussioner verkar en del ha bestämda åsikter om vad som ska få finnas i en sådan pool. Jag ska med intresse följa dikussionen om detta och se vad som blir resultatet.
Hälsn, Nils.

Graal skrev:
Har jag skrivit att man för denna pool måste definiera vad konst är? Har precis för mig att jag skrev att man bör definiera vad konst/art-poolen är för något. Tycker ni inte att det är åtminstone ett grundkrav? Sedan kan ju denna definition var precis vad som helst, även det du tycker ska stå där, Anna?

Då missförstod jag dig.

Jag tycker att mycket kan hamna under begreppet konst. Varför ska man definiera begreppet?

OK, att det måste finnas vissa grundkrav, men konst inom fotografi är definitivt INTE bara abstrakt, diffust osv. Konst kan också innefatta porträtt, situationer, stilleben osv. Att begränsa ordet konst, är farligt, eftersom allt är en tolkningsfråga.
Fotokonst på de stora museerna är väldigt bred. Allt från collage, självporträtt, provokativa situationer, abstrakt- you name it.

Främst skulle jag önska en konst/art pool för diskussion, men under begreppet konst, inte "bara" allmän diskussion- som även det är intressant, men dock ett ännu vidare begrepp.

Inom konst kanske inte vardagsporträtten, naturbilderna eller djurporträtten är det första JAG tänker på, men jag har ingen rätt att kräva att ingen annan anser sin bild på en fantastisk solnedgång är - konst. Men då är det ju upp till fotografen att definiera sina tankar- eller?

Jag vet många här på fotosidan som definitivt är konstnärer med kameran och ofta har ett djupare budskap i sina bilder. Fotografer som det verkligen är värt att diskutera budskap å tankar med.
DESSUTOM har vi ju en del abstrakta bilder i form av oskärpa, färgexplosioner, ja allt möjligt som skulle behöva en egen pool....
Detta är iallafall mina tankar om saken.....:)

/ewamaria

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar