Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konsertfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

John_Blaze

Avslutat medlemskap
Tjena, jag undrar om någon kan ge mig lite olika tips på ljusstarka objektiv som är bra för konserter, alltså inne på klubbar ocvh liknande, sedan gärna ett bra porträtt objektiv också, funderar på nikon 50/1.8

Vill inte vara otrevlig.
Men jag förslår att du använder forumets sökfunktion för detta.

Finns redan trådar om just det du frågar efter.

jag håller med föregående talare...

men sen tycker jag att ett 50/1.8 är utmärkt att börja med! förutsatt att du inte har en D40/D60.
när du sen har fotat lite med 50/1.8 så märker du hur du tycker det funkar.

lite annat att kika på när du testat med 50/1.8 (om du vill ha nåt mer objektiv...) kan vara nikons 35/1.8 (som precis presenterades), 85/1.8, 80-200/2.8 (skjutzoomarna är prisvärda tycker jag!), kanske nån av sigmas 20/24/28 med f/1.8. och kanske nån normalzoom med f/2.8 om du inte behöver ljusstarkare (vilket jag oftast tycker att man gör, men ljuset varierar ju mellan ställen)

men kort sagt, köp en 50/1.8 för konsertfotografering. bättre bildmöjligheter per krona är nog svårt att hitta för konsertfoto.
(för porträtt kanske nikons nya 50/1.4, eller sigmas 50/1.4 är bättre, 50/1.8 brukar inte rekommenderas för porträtt oftast)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar