ANNONS
Annons

Konsertfotografering omgående!

Produkter
(logga in för att koppla)

Noraaa

Aktiv medlem
Hallå :)
Ska fota spelningar imorgon, inomhus
har d300s med 50mm 1,8 och 18-50.
Vet att d300s:en klararhöga iso, och tänkte köra på A, med lägsta bländare..
Samt 3d-följning?är det något mer jag borde tänka på ?

Hur tkr ni med mätning?
vill helst fota utan blixt också, men vet att det är svårt att få bra skarpa bilder inomhus..


Tacksam för snabbt svar :)
 
Nu har jag ganska lite erfarenhet själv, men tre saker jag har kommit fram till är:

-Det är riktigt stor skillnad på mängden ljus på olika scener, så var beredd att kunna ändra iso (onödigt att ha högt iso om det är ljust). Finns det bra auto-iso kan du förståss använda den.
(jag har en tendens att glömma bort att jag har max iso och fortsätta med det även om det är onödigt...)

-Jag har lite problem ibland att få fokus på rätt ställe med största bländaröppning på t.ex. mitt 85mm 1.8, så eventuellt kan du kanske köra lite mindre bländaröppning om ljuset räcker. Nu är nog din kamera mycket bättre på autofokus än min dock.

- ta många bilder, då brukar iaf någon bli rätt skarp även om man t.ex. har för lång slutartid.
 
Ett hett tips är att använda spotmätning och att den är länkad till aktiv af-punkt. Om du t.ex väljer en fokuspunkt för att placera på sångarens ansikte vill du ha det bra exponerat istället för att kameran spotmäter ljuset på sångarens svarta t-shirt.
 
Tack !

superboy: OK !, Ja precis, de va därför jag täntke att jag kan använda 3dföljning? då lägger jag fokus på tex ansikte, sen håller in af-on knappen, då följer den där jag lagt fokus

revox: exakt, jag tänkte, att ifall d e mkt ljus kan jag använda mig av 18-50objektivet som har bländare 3,5 om det inte är på tok för mörkt, tänkte testa,


frågan är, är det värt att få till ngra bra bilder med blixt också? eller krånglar d bara till....



:)))
 
superboy: OK !, Ja precis, de va därför jag täntke att jag kan använda 3dföljning? då lägger jag fokus på tex ansikte, sen håller in af-on knappen, då följer den där jag lagt fokus

Jag vet tyvärr inte vad det heter på Nikonspråk men jag menar i alla fall spotmätning till aktiv fokuspunkt.

Följande fokus är ju också bra, AF-C tror jag det heter på Nikon.
 
Hej. Jag bidrar oxå med lite tankar, bara för att förvirra... :)

1. Angående blixt så bör du kolla vad som gäller. Ofta(st) gillar varken artister eller arrangörer att man använder blixt, i alla fall inte i någon större utsträckning. Men det är olika, så kolla. Jag tycker att blixtljuset gör bilderna lite "stämningslösa", men det är kanske för att jag inte tränat tillräckligt... :) Tycker att blixtljuset tar över för mycket av det naturliga scenljuset.

2. Oftast finns det ju lite olikfärgade lampor i scenljuset, försök att nyttja det ljuset. Visst kan du köra med spotmätning, men våga prova andra mätmetoder oxå (heter det matrixmätning på Nikonspråk?). Det kan ge bra resultat. Jag har en del bilder på min blogg här på FS, kolla en bit ner under "juli 2009" och "juli 2008" för exempel. Inga mästerverk kanske, men för att visa vad jag menar. Olikfärgat motljus kan bli kanonsnyggt. Som sagt, våga prova.

3. Som superboy föreslår, använd följande fokus. Det är sällan artisterna står stilla och man måste ofta följa dem med kameran. Jag kombinerar ofta det med serietagning för att klämma av två till tre bilder i följd.

4. Ha kul!!!

Lycka till!
//Arne
 
D300 har en bra auto iso funktion använd den ställ testa att ställa max iso på 3200 och lägsta slutar tid på 1/50 så kommer kameran att höja iso värdet upp till 3200 så fort den vill ha längre slutar tid än 1/50 s det borde räcka .
 
D300 har en bra auto iso funktion använd den ställ testa att ställa max iso på 3200 och lägsta slutar tid på 1/50 så kommer kameran att höja iso värdet upp till 3200 så fort den vill ha längre slutar tid än 1/50 s det borde räcka .

Jag skulle sätta längsta slutartiden till 1/100s istället, 1/50 brukar ge för mycket rörelseoskärpa för min smak. Ett annat tips är att använda M-läget (t.ex f/1,8 och 1/100s) och kombinera med autoiso. Då ställer kameran automatiskt in rätt känslighet för att ge en bra exponering, bländaren hålls på största möjliga och slutartiden på längsta tänkbara slutartid. Mao, man får en ganska optimal exponering.

Rekommenderar absolut spotmätning, då det inte gör nåt om bakgrunden blir underexponerad. Det är mycket värre om händer, ansikten, gitarrer mm är utfrätta p.g.a. att man exponerat för kraftigt vilket man gör mycket lätt om man använder matrixmätning.

Fotografera i RAW, förutsatt att du kan hantera formatet. Enskilda färgkanaler blir lätt utbrända p.g.a. den färgade belysningen och det ger fult resultat om man inte har en rawfil att skruva på som möjliggör en viss återställning av sådana exponeringar. Om du använder jpeg, se till att inte ha färgmättnaden uppskruvad! Skruva hellre ner den ett snäpp, du kan ju alltid öka den vid behov efteråt på jpeg-filen, men aldrig återställa ett ansikte som t.ex. blivit helrött pga för starka färger.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.