Annons

Konsertfotografering. Hur börjar man?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hm...

Har fått en förfrågan om att fotografera en lokal spelning ikväll, men jag har väldigt lite erfarenhet av detta. Fotade en spelning med samma band för några månader sen, men en del av bilderna blev väldigt suddiga. Framförallt trummisens händer blev suddiga. Har en Olympus E-410 så det är ingen dussinkamera.
Men att hitta den bästa inställningen är svårt. Har fattat att jag ska ha hyfsat hög ISO, bereonde på ställets belysning. Men sekvenstagning känns ibland döfött...

Förslag?
 
Lite kort och generellt, räkna med iso800, eller 1600 om så behövs (bättre brus än suddigt), största möjliga bländaröppning (minsta värde på bländaren), slutartid på 1/brännvidd. Räcker ljuset till mer så ha snabbare slutartid. Följ med i bandets rörelser och ta en bild, sekvenstagning drar bara minne.
 
Senast ändrad:
Såg att det stoffe rekommenderade ett objektiv med minst ljusstyrka 2,8. Är också lite inne på att börja foto konserter men får en känsla av att 2,8 kan vara lite på gränsen i många fall? Funderar på att det kanske är värt att byta upp sig till en 1,7 eller inte. Vad brukar ni rutinerade skjuta med??
 
Såg att det stoffe rekommenderade ett objektiv med minst ljusstyrka 2,8. Är också lite inne på att börja foto konserter men får en känsla av att 2,8 kan vara lite på gränsen i många fall? Funderar på att det kanske är värt att byta upp sig till en 1,7 eller inte. Vad brukar ni rutinerade skjuta med??

Jag använder f2.8-zoomar när det går, fasta objektiv med f1.8 och f1.4 när det behövs. En "billig" f2.8-zoom (Tamron, Sigma etc) samt ett fast 30/35mm eller 50mm med f1.4/f1.8 kommer man långt med.
 
Låt mig citera Daniel: Jag använder f2.8-zoomar när det går, fasta objektiv med f1.8 och f1.4 när det behövs.

För att prova på så kan du använda vad du har, antal bra bilder blir bara färre om du inte har världens ljusstarkaste optik men för erfarenhet så är det bra att prova. Små klubbar har inget fotoförbud, bra ställen att bygga upp erfarenhet!
 
Ett bra ställe jag tycker är kanon att fota på utan pass å grejer (har inget själv) är på Liseberg när det är spelningar där.
 
Lite kort och generellt, räkna med iso800, eller 1600 om så behövs (bättre brus än suddigt), största möjliga bländaröppning (minsta värde på bländaren), slutartid på 1/brännvidd. Räcker ljuset till mer så ha snabbare slutartid. Följ med i bandets rörelser och ta en bild, sekvenstagning drar bara minne.

Det gick bra. Jag insåg att sekvenstagning sög. Dock använde jag mig av kvantitetsaspekten. Jag tog ca 215 bilder under haltvimmen som bandet var på scen. Det gick bra och ca. 30 bilder kommer att komma upp på bandets sida sinom tid. Jag är nöjd, och jag tror bandet är det också.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.