ANNONS
Annons

Konsert bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

skohorn

Avslutat medlemskap
Hejsan
Jag ska till sommaren på en konsert på Ullevi. Det kommer vara den första gången jag är på konsert med en digitalkamera.
Vad är de bästa inställningarna på kameran för att få de bästa bilderna??

Ni får påminna mig att ta med stativet för hela Ullevi kommer gunga denna dag!!! ;-)

Det där med stativ tänker iallafall inte jag påminna om. Det är riktigt värdelöst för konserter, iallafall för mig. Annars...tja, rätt hög känslighet och stora bländare brukar vara bra. Bara att prova sig fram och kolla när du får vettiga tider.

Fotoförbud

Min erfarenhet är att det brukar vara förbjudet att ta med sig kamera in på större arenakonserter. Det brukar till och med stå på biljetten. Endast ackrediterade fotografer brukar få fotografera under en begränsad tid och då bara från en utsedd plats. Om du inte har tillstånd från arrangören så måste du nog skaffa dig det.

Re: Fotoförbud

torhan skrev:
Min erfarenhet är att det brukar vara förbjudet att ta med sig kamera in på större arenakonserter. Det brukar till och med stå på biljetten. Endast ackrediterade fotografer brukar få fotografera under en begränsad tid och då bara från en utsedd plats. Om du inte har tillstånd från arrangören så måste du nog skaffa dig det.

Alla dessa förbud. Jag har varit på konserter där man inte har fått ta med kamera men alla har haft det ändå.
Alla mobiler med kamera då?? Ska de ta dom i från besökarna också?? Det finns kameramobiler med mer pixlar än vad jag har på min relativt nya digitalkamera.
Jag tror inte det går att förbjuda sådana saker... det är bara att ta på sig en större jacka =)
Och förövrigt så har jag sett på TV att denna artist tar kort på publiken när de tar kort på honom! Tror inte HAN förbjuder det i så fall!!!

Jag håller med dig. Det är tråkigt med dessa förbud.

Jag har blivit stoppad på en konsert med Rolling Stones på Stockholms stadion. Kameran låg i en väska, vakterna kände utanpå och frågade om det var en kamera i, jag sa varken ja eller nej och blev inte insläppt med mindre än att jag lämnade väskan i en bevakad garderob.

På klubbar brukar det aldrig vara några problem. Då kan man öppet gå in med kameran.

Jag tror vakterna på arenakonserter drar gränsen vid en större kamera som verkar 'professionell' för att då kan bilderna kanske säljas efteråt, vilket artisterna själva vill ha kontroll på.

Små kompaktkameror och kameramobiler är helt omöjligt att stoppa.

Jag brukar ta med mig min Olympus 35 RC på konserter där det står att fotografering är förbjuden. Den stoppar jag innanför strumpan när jag går in. Så långt ner söker aldrig vakterna vid insläppet. Ett annat alternativ är väl innanför gylfen.

Om det inte står på biljetten att det är fotoförbud, ring arrangören och fråga. Är det fotoförbud så ha en plan B i beredskap där du väljer kamera, objektiv och smuggelplacering med omsorg. Då skall det nog lyckas. Konsertfotografering är ju riktigt roligt och man kan få bra bilder av både artist och publik.

torhan skrev:

Jag tror vakterna på arenakonserter drar gränsen vid en större kamera som verkar 'professionell' för att då kan bilderna kanske säljas efteråt, vilket artisterna själva vill ha kontroll på.

Små kompaktkameror och kameramobiler är helt omöjligt att stoppa.

Jag brukar ta med mig min Olympus 35 RC på konserter där det står att fotografering är förbjuden. Den stoppar jag innanför strumpan när jag går in. Så långt ner söker aldrig vakterna vid insläppet. Ett annat alternativ är väl innanför gylfen.

Då blir det inte aktuellt att ta med min Finepix S5000!! hahaha.... skulle vara lite obekvämt att lägga den innanför byxan!! Det skulle kanske se lite konstigt ut också ;-)
Nää, jag får helt enkelt låna päronens digitalkamera som är lite mindre. =)

Men anses Finepix S5000 professionell??

sen kan jag inte lagen helt och hållet, men tydligen är det också förbjudet att publicera eller distribuera bilder där man kan se att artisten utför sin "konst" utan dennes medgivande. detta gäller alla .. alltså också musiker.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar