Jag håller med dig. Det är tråkigt med dessa förbud.
Jag har blivit stoppad på en konsert med Rolling Stones på Stockholms stadion. Kameran låg i en väska, vakterna kände utanpå och frågade om det var en kamera i, jag sa varken ja eller nej och blev inte insläppt med mindre än att jag lämnade väskan i en bevakad garderob.
På klubbar brukar det aldrig vara några problem. Då kan man öppet gå in med kameran.
Jag tror vakterna på arenakonserter drar gränsen vid en större kamera som verkar 'professionell' för att då kan bilderna kanske säljas efteråt, vilket artisterna själva vill ha kontroll på.
Små kompaktkameror och kameramobiler är helt omöjligt att stoppa.
Jag brukar ta med mig min Olympus 35 RC på konserter där det står att fotografering är förbjuden. Den stoppar jag innanför strumpan när jag går in. Så långt ner söker aldrig vakterna vid insläppet. Ett annat alternativ är väl innanför gylfen.
Om det inte står på biljetten att det är fotoförbud, ring arrangören och fråga. Är det fotoförbud så ha en plan B i beredskap där du väljer kamera, objektiv och smuggelplacering med omsorg. Då skall det nog lyckas. Konsertfotografering är ju riktigt roligt och man kan få bra bilder av både artist och publik.