Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konkteta tips för nybörjare.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Många vill ha konkreta tips har jag märkt och inte någon lärdom om olika kompositions regler och därför tyckte jag det kanske skulle vara en ide att starta en tråd som just ger konkreta tips. Dvs tips som man inte skall kritiserar utan låta de som är intresserade testa och sedan kanske lägga upp resultaten från dessa tips.

Tex kan ett tips se ut så här:

"Skall du fotografera en modell i studio eller folk hemma se då till att de inte står allt för nära bakgrunden om du använder blixt. På så sätt kan du undvika dessa smala skarpa skuggor som ibland stör eller är irriterande."

Eller:

"Gå inte för nära, ibland kan det vara bättre att använda zoom istället för gå nära med vidvinkel. Vidvinkel gör att avstånd kan se större ut än vad det egentligen är medan zoom kan få samma situation att se mer sammanhållen ut."
 
Ska man ge konkreta råd så tycker jag att det första man ska undvika är att använda ett så felaktigt begrepp som "zoom"

"en zoom" eller "ett zoom-objektiv" är en optik med variabel brännvidd.

Tyvärr så har det blivit synonymt med optik med längre brännvidd än normalens 50mm.

Man talar ofta om att man vill ha "mer zoom" eller "använda zoom för att komma närmare"

Zoom är variabel brännvidd oavsett brännviddsomfånget.
Brännvidder är vanligen uppdelat i vidvinkel <50mm, normal ca50mm, och tele >50mm.
(allt relaterat till småbildsformat)
 
Om du plåtar människor, motstå impulsen att sikta på huvudet och tryck av - annars får du tråkiga kort med halva överkroppar och (oftast) totalt ointressant innehåll i övre hälften av bilden.
 
Blixt i dagsljus.

Jag ser ofta bilder där personer eller intressanta detaljer i förgrunden är för mörka eller har för låg kontrast (grådaskiga). Ett tips är då att använda upplättningsblixt. En del kompaktkameror har en funktion där man kan koppla in blixten även om ljuset räcker till. Med upplättningsblixt kan man även ta bilder i rent motljus och få teckning i skuggdetaljer, såvida man inte vill ha siluetteffekt.
 
Trevligt initiativ där Nekomy

Jag kan väl inte bidra med så fina tips men tänkte på "Om en bild inte är tillräckligt bra har du inte varit tillräckligt nära" fritt efter Capa som jag minns det.

Det är en annan del än ditt tips om att - gå inte för nära - men de kompletterar kanske varandra?
 
Vist kompletterar de varandra jätte bra, för visst skall man även gå nära. Men detta tips är lite för inpräntat och folk missförstår det i viss mån.

Man kan "gå" närmre på två sätt. Det ena är att verkligen gå nära och det andra är att hålla ett avstånd och sedan zooma eller välja ett objektiv med större förstoringsgrad.

Men ibland måste man låta motivet själv bestämma hur nära de vill gå.
 

Bilagor

  • anka.jpg
    anka.jpg
    46.1 KB · Visningar: 764
Tycker ideen verkar vara väldigt bra. Jag har själv suttit o funderat hur man ska kunna starta en sådan diskussion här på fs.

En ide är att komma med ett tips sedan kommer de som vill gå ut o ta en sådan bild och publicerar den här på fs, detta blir då som en virtuell fotskola.

Bilderna kommer då inte i första hand att bedömas konstnärligt utan kommer då att bedömas hur bra de har lyckas att använda sig utav tekniken.
Ett enkelt exempel är tex att fotgrafera bilar med rörelse oskärpa eller frysa ett vattenfall.

Observara då att syftet med detta är att djupare lära sig hur kamerna fungerar, dvs ett forum för nybörjare som vill utvecklas
 
Även om sidan kanske har några praktiska tips drar den upp gyllene snittet och påstår att bilden skall bli mer harmonisk om du placerar motivet på nått visst ställe i bilden. Jag gillar inte sånt då det har en tendens att styra för mycket i det kreativa skapandet

På sidan talade de om ljus men glömde att nämna att motljus även kan skapa siluetter och att man inte alltid behöver ha motivet väl belyst. Även extrema skuggor kan ge bra och annorlunda effekter, till exempel kan man fotografera ut genom ett fönster och bara exponera det som är utanför och låta omgivningen bli extremt underexponerad för att rama in nått.

Jag sänder med en bild som bryter mot alla kända regler men som trots det har några intressanta egenskaper som kan vara värt att fundera på. Bilden är från början gjord för att visa olika typer av motljus bilder.
 

Bilagor

  • motljus.jpg
    motljus.jpg
    38.2 KB · Visningar: 651
Senast ändrad:
Jag får väl lämna ett tips från Arne Anka! "Att tänka innan man talar är som att torka sig i arslet innan man skiter" samma sak gäller även för bilder! *ironisk!!!*

//Mvh Viktor
 
ganska skrev:
Jag får väl lämna ett tips från Arne Anka! "Att tänka innan man talar är som att torka sig i arslet innan man skiter" samma sak gäller även för bilder! *ironisk!!!*

//Mvh Viktor
Kan bara hålla med. Men som nybörjare innom foto bör man tänka först av samma anledning som småbarn har blöja på sig. De har inte lärt sig att använda toaletten och de låter någon annan torka arslet.

Kunskap är nödvändig för att man skall kunna sluta tänka :)
 
Vad är det där?, frågar barnet och undrar vad den där svarta mackapären farbror har hängande på halsen.
Det får du väl ta reda på själv ungdj...l , svarar farbrorn.


Svårigheterna kommer då nybörjaren vill vara mer än en "avbildare" av det som intresserar honom och försöker ta "bättre" bilder. enkelheten och naturligheten försvinner och allehanda tricks och konstlade grepp kommer in.

Citat: David Hurn


Allt måste ta sin tid.

Citat;Undertecknad, som tänker sakta
 
i princip måste man lära sig två saker. först och främst handlar det om det rent tekniska, så att man kan få till de effekter man vill bildmässigt. detta kan man lära sig ganska snabbt genom att gå på en kurs eller läsa en bra bok, kombinerat med lite träning och att experimintera med kameran.

det är nummer två som blir lite svårare. det handlar om att få fram 'BRA' bilder. här finns det inga regler. en bra bild kan vara tagen i motljus, vara suddig, visa en spegling av fotografen etc. dvs allt som kan anses som 'dåligt'. vad som man måste etablera för sig själv är vad man själv tycker är en 'bra' bild. detta är väldigt svårt i början, men med tid och erfarenhet kan man utveckla ett individuellt bidlspråk. man kankse vill specialisera sig på att ta kort i motljus, fast lyckade sådana.. att kritiskt studera olika typer av fotografier, och kanske börja fråga sig själv, vad är det jag gillar med den här bilden? vad kunde ha varit bättre, och hur skulle det gå till? samma attityd måste man ha till sina egna bilder; titta, kritisera, tänk igenom potentiella alternativ. nästa gång du tar ett foto, tänk igenom vad du lärt dej från dina erfarenheter, både misstag och fullträffar, och från det tänk efter hur du ska hantera den aktuella situationen.

ett misstag som många amatörfotografer är att de ser ett motiv som de ser kommer göra sig fint i bildform, och tar upp kameran och knäpper av, utan att egentligen ägna särskilt mycket tid åt vad de ser genom kameran. och då får man problem med tråkiga kompositioner, konstiga skuggor etc.
mvh sofi
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.