ANNONS
Annons

Konica Minolta Dimage A1

Produkter
(logga in för att koppla)

Kabaz

Aktiv medlem
Hej
Skall ta och köpa en Konica minolta Dimage A1 och undrar om det är någon som använder/använt denna kamera som skulle kunna berätta lite om den och vilka slags bilder den passar till. Och om det är rekomenderat att köpa koverters eller extern blixt eller så till den. Alla svar glädjer mig
 
Sitter med en A2´a, o det e i stort sett samma kamera så...

Vilka bilder den passar till..ungefär samma sak som att fråga vilken människa en volvo passar till;P

Du kan göra i stort sett allt med den kameran som en fullvuxen DSLR kan göra, dock med restriktionen att du inte kan byta objektivet...
Men i övrigt övrigt är det en fruktansvärt potent kamera, o enbart du som fotograf sätter gränserna då den hanterar i princip allt du behöver kräva från en kamera.

Ang konvertrar, så gjorde jag misstaget att beställa ACT-100, dvs deras teleconverter samtidigt som min kamera...tog upp den ur kartongen, packade ner den o skickade tillbaka den.
Enligt mig är den helt sanslös, konvertern är ngnstans runt 10-15cm lång, och lika bred som sen större mugg, samt väger drygt ett halvkilo.
Tordes inte ens hänga på den på objektivet i rädsla att förkorta livslängden på kameran genom den enorma påfrestning kameran får utstå pga tyngden.

Visst att denna konveter ökar brännvidden från 200-300 o på så sätt är värdefull om du tvunget måste ha stor räckvidd på objektivet...men dess tyngd samt storlek gör att jag tar inte i den med tång. Då klättrar jag hellre lite närmare eller förlikar mig med en "sämre" bild pga avsaknaden av brännvidd.

Ang blixt...dessa kameror stöder inte gamla blixtar fullt ut, så att satsa på en av minoltas nyare programblixtar är ingen dum ide.
Kan även vara en ide att lägga ngra extra hundralappar så du får lite extra funktioner som trådlös styrning osv av blixten.

Vill du veta mer så fråga gärna.

/Tobbe
 
Lägg till några spänn o köp en A2 istället... det kommer du inte att ångra. Titta i sökaren en gång, sen är du fast...

F ö finns det nog en tråd om A1 om jag inte tar fel ;-)

Här kan du se underverket med ACT-100 o allt monterat... har haft telekonvertern i ett halvår snart och än håller kameran ihop, men visst är det en rejäl klump!
 

Bilagor

  • aetteextralltplus.jpg
    aetteextralltplus.jpg
    17 KB · Visningar: 438
Tack för svaren de va precis sådan information jag ville ha. Jag tror att det blir en A1 just nu för jag har inte riktigt pengarna till en A2 med de tillbehör jag behöver just nu. Och jag behöver verkligen kameran..... Men jag skall lite senare köpa extra blixt och trådlös styrninig till blixten. Har även tänkt köpa någon konverter men det skall jag kolla på lite först vet inte riktigt om jag behöver den störst.

Fråga till: Hade tänkt köpa batterihållare/Batteripacket till NP-400 Någon av er som har det? E de värt att köpa eller är det onödiga pengar? Den kostar ju ändå lite pengar... Kanske skall lägga dessa på en konverter istället.
 
Greppet är värt varenda krona, men köp det när du tycker att du har råd. Då får du uppleva nykamerakänslan igen! A1 med batterigrepp är en helt annan kamera... men det gör självklart inte bilderna bättre så du kan lugnt vänta.

Batterier importerar du eller köper "pirat" från Zebramedia. Originalbatterierna är sanslöst dyra i Sverige.

Fjärrstyrning av blixt ingår om du använder Minoltas (D) blixtar.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3726
 
Senast ändrad:
Kg stolt skulle du orkar berätta vad det är som du köpt till din A1 på bilden? Vissa saker kanske inte syns som kan va bra att ha + att jag inte vet vad allt är som syns :p
 
He he på bilden syns:

ACT-100, teleconvertern, det är den stora struten längst ut på objektivet.

Blixten 5600 HS (D) med Omnibouncer (det är den dyra plastbiten längst upp)

En gummituta för okularet. Ett absolut måste när man en gång har börjat med den.

En trådfjärr är ansluten, jag köpte den långa. Onödigt. Den e mest trasslig *s*

På bilden syns inte:

Skyfiltret som jag alltid har på för att skydda linsen.

Stativet som kameran står på, ett Velbon som är lagom vingligt.

I kamerväskan låg:

Hoya closeuplinser, bra vid makro
Ministativet
Batteriladdare
Ett drös AA-batterier som sällan används numera
Rengöringspryttlar
mm
 
Okey något av det köper jag nog men inte allt.
Finns det någon bra konverter för macro bilder??
 
Oj spindeln va riktigt snygg men jag ansåg att nånting såg fel ut med bilden på fästingen... Vet inte riktigt vad. Jag har fotat mycket macro med min nuvarande kamera (Kommer på sidan så småningom) och det är en sak jag vill fortsätta med!
 
Minolta dimage A1

Nu har jag köpt en A1 och det är ju en underbar kamera med bra närgräns!!!
Ångrar inte mitt köp en sekund!!
 
funderar oxo på en KMD A1 men nu har Nikon Coolpix 8800 börjat intressera mej oxo så jag står som åsnan mellan hötapparna. Någon som kan vägleda mej?
 
Jag hade en nikon coolpix 3200 innan och visst det var en bra kamera men den kan inte mäta sig med KMD A1.. Jag skulle satsa på A1:an
 
Köp inte en kamera med lång zoom utan bildstabilisering... det är en enkel tumregel. Sen finns det fler än A1/A2 att välja på, men kameror utan stabilisering kan man stryka redan i första sorteringen... tycker jag.
 
dåså! då ere bara att lusläsa tester o jämföra bilder... lycka till!

Edit: gjorde en snabbkoll, rätt mycket dyrare än A2. Trevligt med roterbar skärm o fint med mycket zoom... ser intressant ut...
 
Senast ändrad:
ja gör ju det,
har lusläst fakta om och om igen och i stort är det samma grejor i bägge men det praktiska handhavandet är oxo himla viktigt så det är väl det som kommer att avgöra mitt val.
CyberPhoto skriver;
"Kameran ger hög bildkvalitet och är rejält byggd. Mycket positivt att man tagit fram optiskt bildstabilisering för denna modell. Kameran är snabbare än föregångarna, men kan ändå upplevas något långsam ibland. Vad gäller bildkvaliteten så är skärpan god över hela bilden. Kameran hanterar bruset på ett bra sätt och sköter sig relativt snyggt i motljussituationer. Sammantaget ett bra köp!"
Skulle vilja veta vad dom grundar "Kameran hanterar bruset på ett bra sätt " på. Coolpix har linselement av ED-glas, kan det påverka bruset?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.