Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
kondens
- Trådstartare Ribbe
- Start datum
Greve Nickon
Aktiv medlem
Låt kameran vara kvar i väskan tills den har rumstempratur. Jag brukar också har några påsar Silica Gel (eller hur det nu stavas) i väskan.
Greven
Greven
Greve Nickon
Aktiv medlem
Det är sånna där giftiga små kulor som drar åt sig fukt. Det brukar ligga u kartonger när man köper en ny tv, dator, kamera osv. Det går även att köpa löst, jag har för mig att det finns på ELFA.
Enligt uppgift ska det gå att "ladda om dom" dvs ta bort fukten, genom att baka dom i ugnen, inget jag provat dock.
Greven
Enligt uppgift ska det gå att "ladda om dom" dvs ta bort fukten, genom att baka dom i ugnen, inget jag provat dock.
Greven
Greve Nickon
Aktiv medlem
Jag har även hört historier om folk som på fjällvandring har gjort det över öppen eld. Fråga mig inte hur, det verkar livsfarligt.
bildsten
Aktiv medlem
Sök på ordet silicagel eller blågel, det har skrivits en del om problemet tidigare.
Båda medlen är tämligen ofarliga för både kameror och människor.
Blågel, om ni får tag i det, är att föredra eftersom det dels signalerar tydligt när det är i behov av regenerering resp är regenererat dels dammar det inte.
Båda medlen är tämligen ofarliga för både kameror och människor.
Blågel, om ni får tag i det, är att föredra eftersom det dels signalerar tydligt när det är i behov av regenerering resp är regenererat dels dammar det inte.
bildsten
Aktiv medlem
Gör som Daniel säjer. Vänta någon timme innan du rycker upp kameran ur väskan. Ha ett extra batteri i den varma fickan.
Personligen menar jag att problemet inte är så stort. Jag är försiktig när det är kallare än några minusgrader. Framför allt öppna inte kamerahuset för film- eller objektivbyte omedelbart du kommer in i värmen utan vänta ett tag.
Personligen menar jag att problemet inte är så stort. Jag är försiktig när det är kallare än några minusgrader. Framför allt öppna inte kamerahuset för film- eller objektivbyte omedelbart du kommer in i värmen utan vänta ett tag.
Gatufoten
Aktiv medlem
Ribbe skrev:
men det finns ett problem att jag ska ut och fota i morgonbitti och jag behöver lite tups utan sådana påsar.
Är du på expedition runt Nordpolen? :--)
Det är hedervärt att du är rädd om kameran. Men var inte rädd för vanligt väder, förutom att lägga ut den i regn.
Du kan hantera kameran lika som en mobiltelefon eller radio. Tappar du den i vatten så kan det ta slut.
Annars är det lite vanlig omtanke som räcker långt. Fota på du.
Extremaste vinterdagarna - och det är inte många kan man låta kameran ligga i något som täcker (jacka eller väska) så det inte blir så snabb uppvärmning. Men då snackar vi riktigt kalla dagar. .
Eller något annat tätt som hindrar den varma luften att tränga in alltför snabbt. Det är det som är tricket.
Men som sagt är det när vi snackar minus 25 grader eller något.
skogsbaronen
Aktiv medlem
Fick just en lite hemmafixare-idé!
Skulle man inte kunna ta och köpa en påse "TorrBollen"-refill, tömma några tepåsar e.d., och fylla dem med torrbollen refill?
Borde ju fungera lika bra. Eller?
Skulle man inte kunna ta och köpa en påse "TorrBollen"-refill, tömma några tepåsar e.d., och fylla dem med torrbollen refill?
Borde ju fungera lika bra. Eller?
skogsbaronen
Aktiv medlem
Haha. Nej de e nog inte så populärt. "Torrbollar" finns det ju så att det räcker
Tonyeagle
Aktiv medlem
glöm torrbollar och blågel
Att man skulle kunna förhindra att rumstempererad vattenånga kondenserar på en kall yta (kameran) med hjälp av sk. silicagel låter som trams. Låt kameran ligga kvar i en stängd väska någon timme tills den har fått upp värmen. Vill du vara riktigt säker kan du ju lägga kameraväskan i en tät plastpåse och suga ut luften innan du går in i värmen.
Att man skulle kunna förhindra att rumstempererad vattenånga kondenserar på en kall yta (kameran) med hjälp av sk. silicagel låter som trams. Låt kameran ligga kvar i en stängd väska någon timme tills den har fått upp värmen. Vill du vara riktigt säker kan du ju lägga kameraväskan i en tät plastpåse och suga ut luften innan du går in i värmen.