Annons

Koncentrerad medlemsprofil intill våra person-/användarnamn!

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
I en annan diskussion diskuteras det huruvida vi tittar på varandras profiler eller ej. Då slog det mig att man kanske skulle kunna ha "koncentrerade profiler" med ett visst antal tecken till förfogande som alltid syns intill våra namn vid inlägg i forumen. Då är det lätt att få en överblick på de medlemmar som skriver inlägg etc. Finner man att en medlems koncentrerade profil är intressant och man vill veta mer så är det bara att klicka sig vidare till den personens fotosida med fullständig profil.

Vad säger ansvariga om detta?

Ett kreativt förslag! Men jag tycker nog att klicka på medlemsprofilen är ett snabbt och enkelt sätt att snabbt få en överblick över medlemmen. Ofta använder jag ctrl-"click" för att öppna i ett nytt fönster.

Att få in tillräcklig information på det lilla "teckenutrymme" som finns, talar också för att det är bättre att öppna hela profilen istället.

Jag kan förstå att utrymmet kanske är för litet för en koncentrerad profil. Själv tycker jag dock att det är omständigt att behöva klicka på varenda medlem för att få ett hum om vad det är för en person som döljer sig bakom namnet. En koncentrerad profil skulle kunna tänkas se ut så här (runt 150 tecken):

"29-årig skåning som främst inriktar sig på diverse naturmotiv. Förutom foto är frimärkssamling det största intresset. Till professionen trafikflygare"

Personligen skulle jag vara mycket mer intresserad av att klicka mig vidare till den medlemmens fullständiga profil än om det bara står:

"Jonas Persson"

Men det är klart..om det inte finns utrymme för en koncentrerad profil så finns det inte.. :=/

Hmm, jag upplever det inte som ett tillräckligt stort problem ("omständligheten att klicka på ett namn") för att skapa en "miniprofil" (eller snarare att fixa så att denna syns överallt och att layouten fortfarande blir överskådlig, eftersom vi redan har ett extrafält för "miniprofil" och som används under artiklar och presentationen av författaren)

Men vi noterar dock förslaget!

elmfeldt skrev:
Ett kreativt förslag! Men jag tycker nog att klicka på medlemsprofilen är ett snabbt och enkelt sätt att snabbt få en överblick över medlemmen. Ofta använder jag ctrl-"click" för att öppna i ett nytt fönster.

Att få in tillräcklig information på det lilla "teckenutrymme" som finns, talar också för att det är bättre att öppna hela profilen istället.

du menar väl shift+click... (PC - XP)

forstheim skrev:
I en annan diskussion diskuteras det huruvida vi tittar på varandras profiler eller ej. Då slog det mig att man kanske skulle kunna ha "koncentrerade profiler" med ett visst antal tecken till förfogande som alltid syns intill våra namn vid inlägg i forumen. Då är det lätt att få en överblick på de medlemmar som skriver inlägg etc. Finner man att en medlems koncentrerade profil är intressant och man vill veta mer så är det bara att klicka sig vidare till den personens fotosida med fullständig profil.

Toppenbra förslag. Det skulle kanske t o m räcka med Stad och eventuellt Kategori (Frilansfotograf/Amatör/Yrkes osv)

Re: Re: Koncentrerad medlemsprofil intill våra person-/användarnamn!

bjanha skrev:
Toppenbra förslag. Det skulle kanske t o m räcka med Stad och eventuellt Kategori (Frilansfotograf/Amatör/Yrkes osv)

Det var ett bra förslag!

Stad, kategori och kanske till och med ålder.

Jo, idéen är inte dum men jag vet inte om det är värt det. Nu när jag kände igen Walles signatur men inte riktigt kom ihåg vem det var så klickar på Walles namn (fönstret öppnas som nytt), och den efterfrågade informationen ligger inom de 4 första rubrikerna. Dessutom ser jag bilden på Walle och kan ännu snabbare komma ihåg vem det är. Och det tog ca 3-4 sek totalt. Jag vet inte om det är värt att koda enligt förslaget. Iochmed att jag öppnar profilen så brukar jag också klicka på länken som visar alla bilder medlemmen lagt upp. Ett snabbt sätt att "lära känna" medlemmen. Så jag är fortfarande inte riktigt övertygad om att vi tjänar så mkt på förslaget.

Dessutom så blir det mer data att ladda ner. Inte helt oviktigt när det är långa trådar.

Sen kommer alla olika önskemål från alla.
"Jag tycker att det är viktigt att visa ålder, kamera, intresse etc. osv...."
Ni kommer att få otaliga förslag på vad som är viktigt att berätta på några få rader.

Personligen vill jag bara se namnet. Användaranamnet fattar jag inte vad det har för funktion, gömma sig?

Shift-click var ju ett jättefint tips!

elmfeldt skrev:
Och det tog ca 3-4 sek totalt. Jag vet inte om det är värt att koda enligt förslaget. Iochmed att jag öppnar profilen så brukar jag också klicka på länken som visar alla bilder medlemmen lagt upp. Ett snabbt sätt att "lära känna" medlemmen. Så jag är fortfarande inte riktigt övertygad om att vi tjänar så mkt på förslaget.

Nä..3-4 sekunder är ingenting. Det håller jag med om. Men om inlägg har gjorts av 16 medlemmar i en tråd och man inte känner till 9 av de så blir det plötsligt 27-36 sekunder om man vill få ett hum om vilka personerna är. I alla fall tar inte jag mig den tiden att klicka mig in till varenda profil. Med en koncentrerad profil däremot räcker det med att man slänger ett snabbt getöga i vänsterkanten. Man kan på så sätt snabbt få koll på personerna som har skrivit inlägg i tråden. Jag ser uppenbara fördelar med det måste jag säga.

JanOlofHärnström skrev:
Sen kommer alla olika önskemål från alla.
"Jag tycker att det är viktigt att visa ålder, kamera, intresse etc. osv...."
Ni kommer att få otaliga förslag på vad som är viktigt att berätta på några få rader.

Det behöver det inte bli alls. Man kan ha ett visst antal tecken till sitt förfogande..och sedan är man fri att skriva vad man vill som beskriver en själv som person.

Nu är jag inte insatt i det tekniska, därför undrar jag lite varför det kommer ta så mycket längre tid att ladda sidorna? Bilder förstår jag..men text brukar normalt sätt laddas snabbt tycker jag!?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar