Advertisement

Annons

Komprimering av foton

Produkter
(logga in för att koppla)

shiny

Medlem
Behöver tips på program för komprimering av foton, jag hade ett program men minns inte vad det heter. Och alltså inte som i photoshop där man tar ett foto i taget, utan ett program där man kan hantera många foton på samma gång. För att lägga ut på hemsidor etc, eller till fotoalbum.

Kan du förklara närmare?

En jpg-bild är redan komprimerad, så jag antar att du vill packa ihop ett större antal jpg-bilder till en fil som sedan går att packa upp igen? I så fall borde väl t.ex. Winzip gå bra?

Det finns en diskussionstråd här någonstans på FS om att packa jpg-filer ännu hårdare (utan ytterligare kvalitetsförlust) med någon extra smart komprimering, men man tjänar max 20% på det.

ang komprimering...

När man ska göra ett fotoalbum på en hemsida tar det för stor plats om man tagit bilderna med högsta upplösningen i kameran. Och sitta och komprimera foto för foto blir aldrig riktigt bra och tar en himla tid, så jag hade ju ett program för detta men sen har jag ominstallerat min dator och kommer inte ihåg vad det där programmet hette. Där plockade man så många foton man behövde, för ett fotoalbum t ex, och komperimerade alla till samma storlek på en och samma gång. Kan man hämta winzip på webben...

Aha - du vill ändra storleken? Det är inte alltid samma sak som att komprimera. "Storlek" kan ha två betydelser:

När man komprimerar behåller man antalet pixlar, men beskriver dem på ett "mera svepande sätt", enkelt uttryckt. Storleken på bildfilen, mätt i kilobyte, blir mindre.

När man ändrar storleken, mätt i antal pixlar, blir även storleken på bildfilen mindre, om man komprimerar lika hårt. Om man håller hög kvalitet, dvs bara komprimerar lite, kan storleken på bildfilen faktiskt bli större.

Mitt favoritprogram för att ändra storleken, mätt i antal pixlar, är IrfanView. Det kan laddas ner gratis från www.irfanview.com
Kommando: File | Batch conversion. Gå in på Advanced options och ställ bl.a. val av ny storlek och nytt namn.

En förminskad bild blir suddig, så avsluta med att skärpa den.

Edit: Jalbum är ett fantastiskt bra program, men jag är inte alls nöjd med hur det förminskar bilder. Resultatet brukar bli ganska fult.

Re: ang komprimering...

shiny skrev:
När man ska göra ett fotoalbum på en hemsida tar det för stor plats om man tagit bilderna med högsta upplösningen i kameran. Och sitta och komprimera foto för foto blir aldrig riktigt bra och tar en himla tid, så jag hade ju ett program för detta men sen har jag ominstallerat min dator och kommer inte ihåg vad det där programmet hette. Där plockade man så många foton man behövde, för ett fotoalbum t ex, och komperimerade alla till samma storlek på en och samma gång. Kan man hämta winzip på webben...
Jag är inte säker men från ditt inlägg att döma tror jag att med "komprimera" menar du "ändra bildstorlek" så att den tar mindre plats på hårddisken och laddas snabbare på din hemsida.

Photoshop (som jag förstår du har) kan göra det. Även flera bilder i taget. Du skriver ett makro först och kör det under File => Automatisera.

Men det finns en massa andra program som kan göra det. Gratis XnView till exempel är ett bra program för enkel hantering av bilder.

Kom ihåg dock att när du reducerar bildstorlek tappar bilden skärpan och du borde skärpa upp bilden lite för att återskapa den. I detta fall är PS ett bättre verktyg.

*edit* Oh, Bengt hann förre.

Ja nu har jag fått en del att tänka på och bra tips, alltså komprimera och förminska kan vara två olika saker. Bra. Får lära mig göra makron också nu då. irfan view har jag hämtat men inte begripit mig på ännu.

Återkommer om jag inte får det att funka!!!

Tack hörni!

FastStone Resizer version 2.4 verkar minst lika bra som IrfanView på att ändra bildstorlek. (Till och med bättre, men det bär mig emot att nedvärdera IrfanView som är så bra även på andra saker...)

Grejen är mest att när jag hittar program där jag inte behöver lägga ner alltför mycket tid och energi på att lära mig hur det funkar... såna program får ett extra plus av mig. Nu har jag inte gett IrfanView en riktig chans kanske, men i alla fall. Jag har också sett att IrfanView kan användas till både det ena och det andra.

När man gör webalbum i dreamweaver måste man ha förminskade bilder att jobba med. Gör man albumen i CS hanterar CS detta men det blir inte alltid riktigt som man vill ha det.

Fast nu skulle jag ju vilja lära mig att göra makron i CS. DET var inte så himla lätt att läsa sig till! Men jag ger mig inte i första taget.

/ Ingrid

Bäst gratisprogram för att ändra storlek?

Hej! Har läst er diskussion med intresse. Har någon av er testat och kommit fram till vilket gratisprogram som är bäst till att ändra såväl storlek (bredd och höjd i antal pixlar) samt upplösning (ppi)?

IrfanView, FastStone Resizer version 2.4 eller Jalbum? Eller något annat?

Skälet till att jag frågar är att jag har en sambo på fredsuppdrag i Israel/Palestina-regionen som har tagit bilder hon vill mejla hem via långsam internetuppkoppling. Hon vill inte zippa utan förminska.

Tacksam för snabbt svar!

/Niclas

Re: Bäst gratisprogram för att ändra storlek?

Niclas Vidvinkel skrev:
Hej! Har läst er diskussion med intresse. Har någon av er testat och kommit fram till vilket gratisprogram som är bäst till att ändra såväl storlek (bredd och höjd i antal pixlar) samt upplösning (ppi)?

IrfanView, FastStone Resizer version 2.4 eller Jalbum? Eller något annat?

Skälet till att jag frågar är att jag har en sambo på fredsuppdrag i Israel/Palestina-regionen som har tagit bilder hon vill mejla hem via långsam internetuppkoppling. Hon vill inte zippa utan förminska.

Tacksam för snabbt svar!

/Niclas

Både Irfanview och FastStone är utmärkta. Just för att ändra storlek är nog FastStone mest användarvänligt, men å andra sidan kan Irfanview lite annat - bl.a. visa praktiskt taget alla bildformat och konvertera mellan dem.

Jalbum är fantastiskt bra för att skapa hela bildalbum att lägga upp på sin hemsida. Bilderna kan där visas olika storlekar, men just förminskningsfunktionen tycker jag är det som är minst bra i hela Jalbum. När jag skapar nätalbum gör jag först två olika storlekar av varje bild, innan jag använder Jalbum för att skapa själva albumet.

I vilket syfte vill du ändra ppi? Det är bara en "rekommendation" om hur tätt pixlarna skall placeras vid utskrift. http://www.fotosidan.se/cldoc/1827.htm

Re: Bäst gratisprogram för att ändra storlek?

Niclas Vidvinkel skrev:...testat och kommit fram till vilket gratisprogram som är bäst till att ändra...
Såvitt jag förstår så finns det heller inget icke-gratis program som är bättre på just förminskningen.

Efter förminskning behöver man oftast skärpa bilden, och olika program har olika metoder för att skärpa. Skillnaderna i resultatet är dock ganska små.

Lutar åt Fast Stone...

Tusen tack Bengt!

Min sambo är inte så inne på foto så hon vill inte ändra ppi, mitt fel att säga det.

Hon vill bara ange en lagon bredd till att titta på bilden på skärmen, t ex 1000 pixlar samt komprimera ihop bilden så att den blir ca 200 kb och går att skicka hem till Sverige. Hon plåtar i jpg så hon behöver inte ens konvertera filformat.

Anledningen är att hon skriver nyhetsbrev hem till fredsföreningar och riksdagsledamöter m m och vill även bifoga några bilder. Så det mest användarvänliga komprimerings- och storleksprogrammet är bäst för henne.

Är Fast Stone vinnaren då?

/Niclas

Re: Lutar åt Fast Stone...

Niclas Vidvinkel skrev:
Så det mest användarvänliga komprimerings- och storleksprogrammet är bäst för henne.

Är Fast Stone vinnaren då?
Ja, såvitt jag vet. Jag gjorde just en snabbtest, och det har en del bra finesser: man kan t.ex. lägga till en egen text i själva bilden, man kan skärpa bilden och göra lite andra "adjustments" och sedan spara alla sådana inställningar för att återanvända dem. Smidigt.

Det finns till och med en inställning för att ändra ppi, felaktigt angivet som dpi. :)

Jag får nog börja använda det mer själv också...

Edit: Version 2.4, ja.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto