Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komplement till 50 f/1,8 till 600D?

Produkter
(logga in för att koppla)

alizjunebro

Ny medlem
Hej! Första inlägget från mig :)

Jag har en Canon EOS 600D med kitobjektiv 18-135mm och så har jag mitt älskade 50mm f/1.8. Men nu är det så att det vankas en resa till staterna och vad passar inte bättre än att slå till på ett objektiv!

Jag är i allra högsta grad en glad amatör när det gäller foto, jag gör inga "jobb" eller så utan fotar bara för egen räkning. Mitt 50mm sitter alltid på huset, använder i princip aldrig kitobjektivet.

Jag är ute efter ett komplement till mitt porträttobjektiv! Jag gillar fasta objektiv för skärpans och ljusinsläppets skull men är väl egentligen kanske öppen för ett zoom också..

Mina preferenser:
Jag vill ha ett objektiv som jag kan fota med på vardag och resor, dvs jag vill kunna få med lite mer än bara en skylt på gatan när jag fotar.

Och just nu väljer jag mellan:

Canon EF 24mm f/2.8

Canon EF 28mm f/1.8

Och jag har letat en del på forumet och hittat en lite om objektiven, men mest då till 7D hus och hur de beter sig med ett sånt. Just nu lutar det åt 28mm f/1.8, men vilket skulle ni rekomendera? Eller finns det något objektiv som jag har missat helt som jag borde ta med i beräkningen?

Tack på förhand!
 
Hej och välkommen till forumet!

Jag tittar själv på 28mm f/1.8, var faktiskt och klämde på det på MediaMarkt nyligen, det kändes betydligt mer gediget än 50mm f/1.8 och jag är mer sugen på det än 24mm f/2.8 pga det större ljusinsläppet. Tittar även på Sigma 30mm f/1.4 vilket är ljusstarkare men verkar dras med en del måndagsexemplar (som visserligen inte verkar vara några problem att byta isåfall).
 
Dessutom har 28mm objektivet USM fokusmotor som fokuserar snabbare och tystare vilket 24mm saknar. HSM (samma sak i Sigmavärlden) har Sigmas 30mm.

Canon har förresten nyligen släppt uppdaterade varianter av dessa 24mm och 28mm objektiv, nu med IS fast till ett högre pris.
 
Hej!

Jag undrar om du köpte något av objektiven och om du i så fall är nöjd med det? Precis som du har jag ett 50 f/1.8 som jag älskar, men vill komplettera med ett som ger vidare vinkel. I mitt fall väljer jag mellan 28mm f/1.8 USM och 28mm f/2.8 IS USM.
 
Hej

Nä jag har än så länge valt att lägga pengarna på annat. Men jag saknar nåt mer vidvinkligt och skulle nog främst titta på Sigmas 30/1.4 om jag skulle köpa idag.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
Nu är det möjligt att frågan främst var riktad åt trådskaparen men jag svarade som du märkte ändå :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.