Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompenserar ni exponeringen? (D50/70)

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
En liten fundering kring exponering.

Jag har märkt att mina bilder får mer korrekt exponering då jag ställer ner min D50 0,3 steg när jag kör i A- och S-lägena.
Jag änvänder nästan uteslutande "matrix"-mätning, och då överexponerar kameran konsekvent.

Ska det vara så? Det är inget jag bekymrar mig över egentligen, men om man kör i M-läge så måste man tänka på detta. Låter jag exponeringsmätaren så vid +/- noll så blir det gärna en smula överexponerat, främst vid svåra ljusförhållanden, såsom halvmulet motljus, men även annars.
Saken är ju den att bilden ser "snyggare" ut vid första anblick om jag låter kameran exponera som den vill, men då blir högdagrarna nästan oundvikligen utfrätta.

Frågan är om man förlorar mycket på att pressa upp bilden motsvarande 0,3 steg efteråt? Det är ju ofta man kan ignorera fenomenet utbrända högdagrar, men ibland gör det att hela bilden är "förstörd".
Jag kan tänka mig att dynamiken minskar och bruset ökar vid detta förfarande. Emellertid så känns det som denna konsekventa underexponering lönar sig när man inte har tid att kontrollera varenda bild på plats så att säga.

Alla funderingar kring detta är välkommet:)
 
Har själv funderat kring det där. med min D70 så märker jag att den gärna underexponerar 03-07 steg

är väl för att spara högdagrarna. antar jag. dett vi A-läget.

när jag kör med mitt sigma 70-300 ser märker jag att det blir tvärtom..grova överexponeringar. jag kör mestadels med centrumvägd.
 
Makten skrev:
En liten fundering kring exponering.

Jag har märkt att mina bilder får mer korrekt exponering då jag ställer ner min D50 0,3 steg när jag kör i A- och S-lägena.
Jag änvänder nästan uteslutande "matrix"-mätning, och då överexponerar kameran konsekvent.

Ska det vara så? Det är inget jag bekymrar mig över egentligen, men om man kör i M-läge så måste man tänka på detta. Låter jag exponeringsmätaren så vid +/- noll så blir det gärna en smula överexponerat, främst vid svåra ljusförhållanden, såsom halvmulet motljus, men även annars.
Saken är ju den att bilden ser "snyggare" ut vid första anblick om jag låter kameran exponera som den vill, men då blir högdagrarna nästan oundvikligen utfrätta.

Frågan är om man förlorar mycket på att pressa upp bilden motsvarande 0,3 steg efteråt? Det är ju ofta man kan ignorera fenomenet utbrända högdagrar, men ibland gör det att hela bilden är "förstörd".
Jag kan tänka mig att dynamiken minskar och bruset ökar vid detta förfarande. Emellertid så känns det som denna konsekventa underexponering lönar sig när man inte har tid att kontrollera varenda bild på plats så att säga.

Alla funderingar kring detta är välkommet:)

Det verkar inte rätt, den ska underexponera 0.3 steg, just på grund asv utbrända högdagrar.
 
Observera att detta endast sker när jag kör matrix-mätning. Vid centrumvägd mätning blir exponeringarna bättre, vilket kan tyckas lite märkligt.
Och det spelar ingen roll vilken optik jag använder...
 
boris.bonasin skrev:
Ett knep är att ställa om AE/AF till AF och använda avtrycket till att bestämma exponeringen.

Det har jag alltid funderat på. Om man fokuserar med AE-L/AF-L knappen (AF-PÅ inställningen) hur låser man exponeringen då? Blir det avtryckaren i så fall? Om man inte vill låsa exponeringen då?
 
boris.bonasin skrev:
Ett knep är att ställa om AE/AF till AF och använda avtrycket till att bestämma exponeringen.
Jag har inställt så att exponeringen inte låses alls, utan flyttas med bilden även vid halvnedtryck. Sen har jag AE-L/AF-L-knappen ställd till AE, om jag vill låsa exponering på nåt annat än motivet.
Alltså exponeras mina bilder efter vad som syns i sökaren när jag trycker av, och det borde ju bli korrekt tycker man.

Tilläggas ska att jag knappt fotat alls i "normalt" ljus, utan bara i höstrusk, och det inverkar väl.
 
Vid stora kontraster mellan ljust och mörkt ska du nog använda centrum och själv betämma var du ska hämta exponeringen. Matrix passar bättre om det är lika ljus överallt.
 
Prova med att ställa om till AF på AE/AF-knappen och lås exponeringen på avtryckaren så ska du se att du lättare får "rätt" exponering. Det är bara en vanesak.
 
boris.bonasin skrev:
Prova med att ställa om till AF på AE/AF-knappen och lås exponeringen på avtryckaren så ska du se att du lättare får "rätt" exponering. Det är bara en vanesak.
Jag förstår inte vad det skulle göra för skillnad faktiskt. Jag kan ju uppnå samma resultat med nuvarande inställning. Jag kan fortfarande välja var jag ska mäta, men knapparna har omvänd funktion.
 
boris.bonasin skrev:
Glömde tillägga arr det är med centrum som mäter 80/20 eller liknande. Med matrix har man ingen aning om vad som händer.
Får prova lite centrumvägd då, men jag fattar ändå inte varför bilden skulle bli felexponerad konsekvent. Matrix innebär väl ändå att kameran ska väga in just HELA bilden, och då förhoppningsvis bara överexponera när det är väldigt små ytor av bilden som är mycket ljusa.
 
Re: Re: Kompenserar ni exponeringen? (D50/70)

Jag använder nästan alltid M och spot och lägger ju då exponeringen som jag vill ha den, men när jag använder matrix så brukar jag få kompensera. Ofta kompenserar jag ytterligare minus, men det beror ju på situation. Med centrumvägd mätning (har inte använd det så mycket på D70:n på senaste) så brukar jag köra lite "på känn", dvs placera cirkeln lite sådär lagom.

Martin: Matrix-mätningen är ganska oberäknelig och gör ganska sällan som jag vill. Om du fotat i "höstrusk" är det ju dock så, att det ibland är svårt att få det dynamiska omfånget att räcka till. Marken blir mörk och himmeln blir väldigt ljus, om det är molnigt. Fokuserar man då dessutom på något i förgrunden så kommer matrixmätningen att väga i det och prioriterar marken och skiter ganska mycket i hur himmeln blir, om det inte går att klämma in den i det dynamiska omfånget.

iSolen.se skrev:
Det verkar inte rätt, den ska underexponera 0.3 steg, just på grund asv utbrända högdagrar.

Nej, faktum är att D50 väljer en längre exponering är D70 gör i samma situation. Detta, tillsammans med att tonkurvorna har högre kontrast medför bilder som är mer tilltalande för ögat direkt ur kameran, med tendens att fräta ut högdagrar.
 
Makten skrev:
En liten fundering kring exponering.

Jag har märkt att mina bilder får mer korrekt exponering då jag ställer ner min D50 0,3 steg när jag kör i A- och S-lägena.
Jag änvänder nästan uteslutande "matrix"-mätning, och då överexponerar kameran konsekvent.

Ska det vara så?
Alla funderingar kring detta är välkommet:)

D50 exponerar mycket rikligare än D70 har jag märkt. Ungefär som en Canon. Det är nog för att den riktar sig till dom som vill ha mer "färdiga" bilder ur kameran.
D70 har "hängslen och livrem" i exponeringen för att rädda högdagrar, vilket ofta ger lite underexponerade bilder och det är så på alla Nikonkameror utom just D50.
Lite irriterande om t.ex en näsa i solljus blir utbränd vilket är lätt hänt med D50.
 
Föredrar D50:s sätt att exponera, tyvärr verkar "Markeringar" vara lite missvisande för RAW-filen, det kan blinka utbränt men i RAW-filen så e det inte alls överexponerat.

Att köra RAW är verkligen att rekommendera om man vill få ut allt som går av kameran, både exponerings- och upplösningsmässigt. Man köper inte en bil och kör bara på 3:ans växel..;)

D50 verkar ha lite större dynamiskt omfång än d70, vilket kanske gör att den tål lite rikligare exponering:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/D50/D50IMATEST.HTM
 
Skärmen är ju också ett gissel. Den visar inte alls det man sen ser på datorn tyvärr, utan man får gissa hur det kommer se ut.

Jag fotar numera bara i RAW, och det är en jäkla skillnad ja. Men tyvärr har jag inte råd med tillräckligt stort minneskort, så det blir inte så många bilder mellan varven:-(
 
Min standardinställning är -0.3 kompensation i A-läget. Jag kör nästan uteslutande i läge A utomhus i dagsljus, och M inomhus eller i mörker. Alltid matrismätning. Utan kompensation fräter kameran för ofta ut högdagrar. Jag skiftar ofta mellan -0.3 och -0.7. Ibland t o m -1.0 eller -1.3 under vissa ljusförhållanden, om markering för varning av utfrätning blinkar för mycket.

Efterhand lär man sig vad är lämplig kompensation vid vissa ljusförhållanden. Om jag har en ljus himmel som riskerar bli utfrätt gör jag ofta en snabbkompensation genom att rikta kameran lite upp, låsa exponering på himlen och sedan komponera om. Eller det omvända om jag vill exponera förgrunden rätt och struntar i himlen.

Johannes
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.