Annons

Kompatibilitet Konica-Minolta och Sony?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gille Spie

Aktiv medlem
Jag har en Minolta 7000 AF från 1986 och ett antal objektiv inköpta då. Jag har också en KonicaMinolta 5D med några objektiv köpt förra året. Alla mian objektiv fungerar i bägge kamerorna.
Min dotter har en analog KonicaMinolta Dynax 60 och jag tror att hennes objektiv och mina kameror samt mina objektiv och hennes kamera är kompatibla.

Nu vill hon köpa mitt KonicaMinolta5D-hus när hon ska flytta till Tyskland och jag funderar på att köpa ett Sony A100 - hus. Det kommer väl att fungera med de objektiv jag har om jag förstått rätt - stämmer det?

Är det samma typ av minneskort i KonicaMinolta5D och Sony A100? Är batterierna samma eller måste jag köpa ett nytt extrabatteri till Sony?

Tänker jag rätt? Något annat att tänka på?

Finns det en uppföljare till A100 precis bakom hörnet?
 
Du kan använad all utrustning på A100 som passade på D5D. Alla objektiv passar alltså. Det finns dock viss utrustning för analoga (film-)kameror som inte funkar fullt ut, främst blixtutrustning.

Det lär komma en uppföljare av något slag till A100 inom kort. Men om det blir en ren urkeskamera eller något i stil med D7D är ovisst. Det har visats två prototyper som skall komma inom det närmaste året, troligen en ganska snart och en kanske efter årsskiftet.

Sonykamerorna använder andra batterier än Minolta.
 
Tack
och vad jag efter en stunds kikande kan förstå så använder dom digitala samma CompactFlashkort att lagra på.
 
Just det ja. Glömde säga att det är samma Compact Flash kort i båda kamerorna. Möjligen skulle man kunna tänka sig att Alphan kan hantera snabbare kort eftersom det är en nyare modell men detta är bara spekulation. Jag tror du kan hitta mer om minneskort (plus allt annat om Minolta/Sony) på www.dyxum.com
 
Så nu är det dags att handla Sony A100 kamerahus.

Kollat runt och det verkar som många inte har den i lager men känns som vanligt lite bråttom :)

Tycks finnas hos NetOnNet, Cyberphoto och Scandinavian Photo. Prismässigt inga jätteskillnader. NetOnNet har någon försäkring man kan köpa till. Handlat hos de två senare tidigare utan problem. Kamera hos NetOnNet känns ovanligt men garantier är väl desamma,

Någon som har åsikt?

Ska passa på och köpa ett nytt polarisationsfilter också och hittar då att Hoya har två varianter en vanlig och en super - skillnad att ta hänsyn till?
 
Dollarn behagligt billig ...

ADORAMA
-------------------------------------
Here is your requested price quote:
SKU: ISODSLRA100K
Brand: Sony
Title: Sony "a"(alpha) Digital SLR Camera Kit with 18-70mm Lens, 10.2 MP, Interchangeable Lens.
Price: $699.95 4.732 SEK / 6.995 SEK på CyberPhoto +47%
-----------------------------

Due to Manufacturers restrictions, we are unable to sell this item on-line.

To order please call us at 1-800-223-2500.


http://www.adorama.com/ISODSLRA100K.html
 
Re: Dollarn behagligt billig ...

JOLidman skrev:
ADORAMA
-------------------------------------
Here is your requested price quote:
SKU: ISODSLRA100K
Brand: Sony
Title: Sony "a"(alpha) Digital SLR Camera Kit with 18-70mm Lens, 10.2 MP, Interchangeable Lens.
Price: $699.95 4.732 SEK / 6.995 SEK på CyberPhoto +47%
-----------------------------

Due to Manufacturers restrictions, we are unable to sell this item on-line.

To order please call us at 1-800-223-2500.


http://www.adorama.com/ISODSLRA100K.html

Värt att tänka på är att Sony Sverige knappast lär ta i kameran om det blir något garantifel på den. Visst kan man kanske köpa till någon världsgaranti men den svenska reklamationsrätten är ju helt borta...
 
Beställning lagd hos Cyberphoto.
Dom hade mycket kunder just nu. Brukar vara lugnare så här års sa Markus men rena julförsäljningen pågick.
 
Re: Dollarn behagligt billig ...

JOLidman skrev:
ADORAMA
-------------------------------------
Here is your requested price quote:
SKU: ISODSLRA100K
Brand: Sony
Title: Sony "a"(alpha) Digital SLR Camera Kit with 18-70mm Lens, 10.2 MP, Interchangeable Lens.
Price: $699.95 4.732 SEK / 6.995 SEK på CyberPhoto +47%
-----------------------------
Och som vanligt tillkommer det lite avgifter; Frakt USD30, tull 6% och moms 25%.

( 699,95 + 30 ) * 1,06 * 1,25 * 6,67 = 6451 SEK.

Det är kanske inte värt 550 för att "slippa" hantera garantirep på hemmaplan.
 
Gille Spie skrev:
Så nu är det dags att handla Sony A100 kamerahus.

Kollat runt och det verkar som många inte har den i lager men känns som vanligt lite bråttom :)

Tycks finnas hos NetOnNet, Cyberphoto och Scandinavian Photo. Prismässigt inga jätteskillnader. NetOnNet har någon försäkring man kan köpa till. Handlat hos de två senare tidigare utan problem. Kamera hos NetOnNet känns ovanligt men garantier är väl desamma,

Någon som har åsikt?

Ska passa på och köpa ett nytt polarisationsfilter också och hittar då att Hoya har två varianter en vanlig och en super - skillnad att ta hänsyn till?

Cyberphoto har jag handlat massor av och dom har skött sig exemplariskt
 
FotoDan skrev:
Cyberphoto har jag handlat massor av och dom har skött sig exemplariskt

Har handlat av CP från hösten 2002 och aldrig varit missnöjd. Byten/återköp har skötts exempariskt.

Visst - det går att hitta prylar några kronor, kanske några tior billigare på andra ställen men det är värt att ha en leverantör som håller vad den lovar.

Dessutom följer det med lite godis, alltid lika spännande att se "vad det är den här gången".

Låter som om jag var delägare i CP ;-)

Lovar - bara nöjd kund!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.