Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompatibel med Olympus e-450?

Produkter
(logga in för att koppla)

ePerKar3

Medlem
Hej.
Jag har nyligen köpt min första DSLR-kamera, en Olympus e-450 och letar efter andra objektiv än standard kit-objektiven, för tillfället främst intresserad av macro-objektiv. Min fråga är om någon kan se om denna utrustning: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170662061808&ssPageName=STRK:MEWAX:IT är kompatibel med min Olympus e-450? Det fanns inte värst mycket information i annonsen och när jag frågade säljaren svarade han bara att han inte vet så specifikt, utan bara att den är för olympus-kameror. Någon som har en aning?

Mvh Per Karlsson
 
Grejerna är nog kompatibla med Olympus gamla OM-system vilket är nerlagt. Man kan i och för sig med hjälp av en adapter sätta på sådana objektiv, men det är knappast värt det trasslet.
 
Ok, tack så mycket för svaren! Jag funderade på om den inte bara gick med OM-kamerorna, men kände att det var bäst att fråga ändå. Adaptern känns inte som någon vidare bra idé då autofokus etc. försvinner. Får helt enkelt vänta lite tills jag kan köpa ett macro-objektiv.
 
...å andra sidan så är väl macro nåt som man med fördel kan använda manuellt focusering på. Dock är väl olympus båda (digitala) macron att föredra. 50mm macron händer det att den dyker upp begagnat oxå, vilket är en bra investering.
 
---
Tänk på att när du kör med adapter (som kostar runt 1200:- original) så förlorar du all exponeringsautomatik och autofokus, om du inte kände till det redan.
---
Det är värre än så, det är ett äldre, manuellt objektiv med OM-fattning som aldrig ens haft någon autofokus ...

Men den allmänna slutsatsen är klar - avrådan från köp, det är pengar i sjön. Objektiv + frakter + ev. strul + adapterkostnad ger dig ett betydligt sämre resultat, fast till ett högre pris än vad ett motsvarande begagnat med Olympus FourThirds-fattning skulle kunna betinga.
 
Det är värre än så, det är ett äldre, manuellt objektiv med OM-fattning som aldrig ens haft någon autofokus ...

Men den allmänna slutsatsen är klar - avrådan från köp, det är pengar i sjön. Objektiv + frakter + ev. strul + adapterkostnad ger dig ett betydligt sämre resultat, fast till ett högre pris än vad ett motsvarande begagnat med Olympus FourThirds-fattning skulle kunna betinga.

Ja, jag skrev fel. Det jag menade att det inte går att få autofokus med det objektivet.
 
Förstod att du menade så. :)

Skrev egentligen bara för att någon med mindre kännedom om tidigare kamerasystem inte skulle få för sig att detta objektiv skulle kunna ge autofokus med något annat hus.
 
Vill desdutom lägga till att sökaren i E450 är för liten, har för låg kontrast och är lite för mörk för att fungera för manuell fokus - endast live view har en chans att hjälpa vid manuell fokus.
 
Vill desdutom lägga till att sökaren i E450 är för liten, har för låg kontrast och är lite för mörk för att fungera för manuell fokus - endast live view har en chans att hjälpa vid manuell fokus.

Nja... Det beror nog på hur bra syn man har. Jag kunde fokusera ganska obehindrat och jag upplevde inte sökaren som särskilt mörk eller låg kontrastig. Men definitiv liten. Men visst går det lättare och fortare att fokusera med en bättre sökare!
 
Hej.
Jag har nyligen köpt min första DSLR-kamera, en Olympus e-450 och letar efter andra objektiv än standard kit-objektiven, för tillfället främst intresserad av macro-objektiv. Min fråga är om någon kan se om denna utrustning: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170662061808&ssPageName=STRK:MEWAX:IT är kompatibel med min Olympus e-450? Det fanns inte värst mycket information i annonsen och när jag frågade säljaren svarade han bara att han inte vet så specifikt, utan bara att den är för olympus-kameror. Någon som har en aning?

Mvh Per Karlsson


Köpte själv ett Ricoh Rikenon 50mm/2,0 inkl adapter för 4/3, gav då 350 kr (+ en billig fraktpeng) och det objektivet är till 95% lika skarpt som mitt Zuiko Digital 50/2...dvs kanonskarpt.

Tyvärr är det i fallet med mitt "kit" en halv mm glapp i vridriktning mellan objektivet och adaptern så det är lite jobbigt att fokusera, men har man tid (tex kameran på stativ) så är Ricohgluggen löjligt bra för en riktigt billig peng.

Finns många billiga fasta objektiv vilka, till skillnad från det gamla Sigma 28-70 zoom du spekulerade över, är riktigt skarpa även på 4/3-formatet (som kräver extra skarp optik för att det ska bli bra, dvs antingen 4/3-designad optik eller "vanliga" objekiv som är rejält skarpa)

Ofta säljs det gamla analoga systemkameror till vrakpeng och då händer det inte sällan att ett bra 28/35/50mm obejktiv följer med. Bra såna objektiv är tex Pentax/Ricoh/Olympus/Konica, så med rätt adapter kan det bli användbart.
Manuellt fokuserade, ja, så inget läge för actionplåtningar förstås...
 
Hej.
Jag har nyligen köpt min första DSLR-kamera, en Olympus e-450 och letar efter andra objektiv än standard kit-objektiven, för tillfället främst intresserad av macro-objektiv. Min fråga är om någon kan se om denna utrustning: http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170662061808&ssPageName=STRK:MEWAX:IT är kompatibel med min Olympus e-450? Det fanns inte värst mycket information i annonsen och när jag frågade säljaren svarade han bara att han inte vet så specifikt, utan bara att den är för olympus-kameror. Någon som har en aning?

Mvh Per Karlsson

Ett beggat Olympus 35mm /3,5 autofokuserat makro (= passar din kamera perfekt!) är med i detta paket, kanske du ska bjuda en peng för bara makrot?


http://www.blocket.se/kalmar/Olympmus_digital_systemkamera_inkl_2_objektiv_34734977.htm?ca=8&w=3


Det kostar ju mer nytt än hela detta beggade kamerakit, så ger du en "fin peng" kanske makrot kan klämmas loss separat(?)

Aldrig fel att fråga iaf.

Min syster har ett likadant, jag har provat hennes objektiv och jämfört med mitt eget Olympus 50mm/2,0 är det mkt nära i skärpa.
35:an har större förstoringsgrad, så dess korta brännvidd gör att när man är som närmast hamnar motivet nära filtergängan, annars ett mkt trevligt objektiv.


Såg också detta paket:

http://www.blocket.se/orebro/Olympus_E_500_med_fotoskrivare_34642822.htm?ca=8&w=3

Där kommer ett Olympus 50mm/2,0 med, allt för 4000, i närheten av halva priset mot ett nytt makro 50/2,0.

Även där är ju frågan fri för att köpa loss makrot...

Dags att sova nu, men hinner tipsa om denna Olympus makro 50mm/2,0-annonsen här på fotosidan också:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=152821


(inga av annonserna har jag med att göra!)
 
Senast ändrad:
Tackar igen så oerhört för all respons. Jag ska ta och kolla på de rkommenderade anonserna för att se om det går att köpa macro-objektiven separat, annars fortsätta hålla ögonen öppna efter andra som säljer 35mm eller 50mm begagnat. Ska även kika på Ricoh-objektivet!
 
Vill desdutom lägga till att sökaren i E450 är för liten, har för låg kontrast och är lite för mörk för att fungera för manuell fokus - endast live view har en chans att hjälpa vid manuell fokus.

Nog har väl E-450 Live View...(?)

Jovisst, E-450 har liveview (det var ju t.o.m. Olympus som var först med liveview i systemkameror med sin E-330). Vad deras E-4XX-serie däremot saknade var sensorstabilisering. Alla deras andra serier (E-5XX och E-6XX) har detta. Vilket är något som talar emot E-4XX-serien, eftersom det inte finns någon möjlighet att fixa detta genom objektivstabilisering (skulle knappast ha varit lönsamt för Olympus att ta fram en separat serie med sådana objektiv enbart för sin enklaste modell).


Idag är ju fotovärlden tämligen enig om en sak - stabilisering är bra!

Vare sig detta sedan sker genom att flytta runt linser i objektivet eller sensorer i kamerahusen. Däremot pågår det som bekant livliga diskussioner överallt om vilket av dessa båda system som är "bäst" (sanningen är ju att dessa två system har styrkor i lite olika avseenden)...

Ska bli intressant att se vad som händer när något tredje system lämnar labben och kommer ut i praktiken... :)

Man håller på och pular med detta på flera håll, fast det förefaller som att Sony lägger ner mest krut här (som man kan förvänta sig).


Mats, i och för sig kan man inte ur Fredriks inlägg dra slutsatsen att han menar att E-450 saknar liveview. Han kan ju helt enkelt mena att han tycker att E-450:ans optiska sökare är för mörk för att vara bra vid manuell fokusering (håller med), och att man därför istället bör använda den liveview-funktion som E-450:an också är försedd med.
.
 
Senast ändrad:
Jovisst, E-450 har liveview (det var ju t.o.m. Olympus som var först med liveview i systemkameror med sin E-330). Vad deras E-4XX-serie däremot saknade var sensorstabilisering. Alla deras andra serier (E-5XX och E-6XX) har detta. Vilket är något som talar emot E-4XX-serien, eftersom det inte finns någon möjlighet att fixa detta genom objektivstabilisering (skulle knappast ha varit lönsamt för Olympus att ta fram en separat serie med sådana objektiv enbart för sin enklaste modell).


Idag är ju fotovärlden tämligen enig om en sak - stabilisering är bra!

Vare sig detta sedan sker genom att flytta runt linser i objektivet eller sensorer i kamerahusen. Däremot pågår det som bekant livliga diskussioner överallt om vilket av dessa båda system som är "bäst" (sanningen är ju att dessa två system har styrkor i lite olika avseenden)...

Ska bli intressant att se vad som händer när något tredje system lämnar labben och kommer ut i praktiken... :)

Man håller på och pular med detta på flera håll, fast det förefaller som att Sony lägger ner mest krut här (som man kan förvänta sig).


Mats, i och för sig kan man inte ur Fredriks inlägg dra slutsatsen att han menar att E-450 saknar liveview. Han kan ju helt enkelt mena att han tycker att E-450:ans optiska sökare är för mörk för att vara bra vid manuell fokusering (håller med), och att man därför istället bör använda den liveview-funktion som E-450:an också är försedd med.
.


Du har så rätt, kan skriva under hela ditt inlägg faktiskt, många bra synpunkter.

Jag kan tycka i efterhand att det var
onödigt av mig att kommentera det Fredrik skrev om liveview, men samtidigt tycker jag att det med vetskap om att trådskaparen redan köpt just en E-450 även det kan vara överflödigt att (om än indirekt) kommentera hans köp...typ så, inte så mkt mer att säga om det.

E-serien har mindre sökare jämfört med de flesta (alla?) andra, och saknar stabilisator, så är det...men man kan leva med det och då är det andra saker man kanske får "lägga krutet på" som nybliven E-ägare...nog om det ... ;-)
Saknade ju stabilisering till jag köpt mej kamera med det, samtidigt gick för mig det ganska bra att fota i drygt 30 år utan...men nog har jag önskat det kunnat uppfinnas tidigare ;-)
 
Tack för uppskattningen av mina pränterier! Försöker alltid att skriva kortfattat, men jag har väldigt svårt att bekämpa min (av någon anledning) väldigt stora böjelse för att skriva alldeles för långrandigt, så när du tycker att jag fick med många bra synpunkter får detta till följd att du minskar min ständiga oro för att jag ska vara för tråkig och Off-Topic ... :)

Nä, ditt inlägg var nog inte alls onödigt. Eftersom det du citerade skulle kunna tolkas just så som du gjorde, och därmed som du säger så skulle förmodligen även en del andra komma att bibringas den felaktiga uppfattningen att E-450 saknar liveview. Därför var det väl bara bra att du skrev det du skrev vilket fick till följd att det hela förtydligades.

E-4XX-serien har mindre sökare än E-6XX-serien t.ex., men istället blir det bl.a. (eller kanske främst) mindre kamera att släpa på.

Även jag har fotograferat länge utan stabilisering (t.o.m. ännu längre än vad du har gjort). :)

Det gick alldeles utmärkt. Fast det berodde ju på att vi då inte visste något annat. HADE vi gjort det, så skulle det förstås ALDRIG ha gått att fota utan! :) :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.