ANNONS
Annons

Kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Jag funderar på att köpa en kompaktkamera som man kan ha med sig jämt, den får inte vara för stor och tung. Jag har tittat lite på Canon Powershot G7x men även G9x dom kostar ungefär lika mycket, men vilken är bäst av dessa 2? Någon som kan tipsa om någon annan bra kompaktkamera som är liten?

Jag har köpt en Panasonic Lumix LX 100 som jag är mycket nöjd med både när det gäller bildkvalitet och handhavande. Den har också en elektronisk sökare som är en stor fördel för mig. Dock är den lite större än Sony RX100.

Jag har köpt en Panasonic Lumix LX 100 som jag är mycket nöjd med både när det gäller bildkvalitet och handhavande. Den har också en elektronisk sökare som är en stor fördel för mig. Dock är den lite större än Sony RX100.
LX 100 är lite för stor för att stoppa ner i fickan, sen har den väl ingen inbyggd blix.
Dom krav jag har är liten och lätt vill kunna få ner den i bakfickan, sökare,wifi, blixt och Raw. Jag var väldigt länge inne på Canon Powershot G9 men den har ingen sökare så den går nog bort.

G7X har ett ljusstarkare objektiv och knappar medan G9X är mindre avancerad med dess ljussvagare objektiv och touchskärmsberoende hantering. Verkar dock vara något mindre. Vad gäller objektiv och designidé är den nästan en direkt motsvarighet till den första RX100 från Sony som man kan köpa billigare. Däremot finns en liten förbättring i sensorn mellan dem till G9X fördel.

Jag skulle köpt G7X - mer för pengarna och verkar vara samma sensor.

Det är som de andra säger; vill du ha en fickvänlig 1":are med EVF så är det bara RX-100iii eller RX-100iv att välja emellan (RX-100 i och ii har inte EVF).

Den senare (iv) har bättre AutoISO, och filmar i 4K. Kan du klara dig utan det så är den första av de två (iii) klart mer prisvärd.

Tips: 450 i cash back ifrån Sony just nu: https://www.sony.se/cashback#

Annars, vill du ha en fickvänlig kamera som i jackficka (till skillnad ifrån byxficka) så skulle jag eventuellt kikat på Canon G5 X.

Lite klumpigare EVF som sticker ut, men å andra sidan så slipper du 2-stegsprocessen med att ta in och ut EVF:en som på RX-100iii/iv. Ser även ut att ha lite skönare ergonomi och grepp, men har inte testat den än.

Till RX-100 skulle jag rekommendera någon form av skal att klistra på (iaf jag upplever den som ganska hal ifrån fabrik). Finns att köpa även ifrån Sony.

Ganska hal? Sony är i branschen för blöta tvålar. :)
Själv skulle jag gärna ha en RX100 III/IV befriad från Sony-menyer instoppad i Ricoh GR, men det lär ju hända ungefär samtidigt som helvetet frusit över och grisarna börjat flyga.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar