Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
kompaktkamera billigast o bäst?
- Trådstartare mc bruno
- Start datum
skelett
Aktiv medlem
Sushan
Avslutat medlemskap
Du kan ju alltid kolla recensionerna på Cyberphoto.
SixBySix
Aktiv medlem
Jag skulle titta på Canon Powershot A430 o A530. Det skiljer ganska mycket i kvalitet på de billigare kamerorna. Provade själv en kodak i denna prisklass.... pengar i sjön skulle jag vilja säga.
Canon gör alltid bra grejor. De har liksom inte råd att släppa något dåligt. Skulle kosta alldeles för mycket i dåligt rykte.
Canon gör alltid bra grejor. De har liksom inte råd att släppa något dåligt. Skulle kosta alldeles för mycket i dåligt rykte.
nicolarsson
Aktiv medlem
Ärligt talat så tror jag det är slöseri med pengar. Bilderna från en hyfsad mobilkamera tar lika bra bilder nästan.
Karlsson
Aktiv medlem
Fast erfarenheten säger väl att en tjej inte vill ha någon ful klumpeduns som t.ex A530.
Denna på Dustin Home inkl. 512MB minne och väska kanske kan vara något, överskrider dock budget med 400SEK.
Sony DSC-W30
Den ska visst ge bra bilder om man nu får säga att en kamera gör det på Fotosidan.
Nackdelen är väl att den kör med Memorystick istället för SD.
Denna på Dustin Home inkl. 512MB minne och väska kanske kan vara något, överskrider dock budget med 400SEK.
Sony DSC-W30
Den ska visst ge bra bilder om man nu får säga att en kamera gör det på Fotosidan.
Nackdelen är väl att den kör med Memorystick istället för SD.
ulltand
Aktiv medlem
paco skrev:
...alla kameror i den prisklassen är dåliga...
Dåliga på vilket sätt då?
Jag anser att man får otroligt mycket i kameraväg för en tusenlap.
Med rätt handlag kan man producera riktigt bra bilder, och ska man mest dokumentera sitt liv och ha något för att ta "kompisbilder" med finns absolut ingen anledning till att betala mer. För jag antar att tjejen ifråga inte har foto som hobby.
(en anledning kan iofs vara att man vill ha en tåligare kamera, men bildmässigt så tycker jag en kompakt för tusenlappen är perfekt för de flesta)
-Danneman-
Aktiv medlem
Skulle nog också köpa en Canon Powershot A430 isf.
Kostar ca 1043:- i dagsläget och jag tror du får svårt att hitta en lika snabb och bra fokuserande kamera som denna i samma prisklass.
Ett plus är ju att den finns i lite fina färger också, något som oftast gillas av de kanske mer modemedvetna.. =)
Glöm inte ett TwinMOS 1Gb SD-kort för 229:- samt en snabbladdare med 4 AA-batterier, helst över 2000mAh.
Många säger att såpass billiga kameror är skit.
Det håller iaf inte jag med om.
Man får mycket mer för pengarna om man köper en A430 än om man köper en dyr DSLR inkl objektiv idag skulle jag vilja påstå, iaf om man gör det som ren amatör.
Har sett många som skapar finare bilder med billiga kompakter än vissa med kamerautrustningar för 20-30k:-.
Allt hänger inte på utrustningen...
Det där om att en mobilkamera tar lika bra bilder.... Visst, en 3Mp-mobil i fullt dagsljus stående på ett fast underlag fotandes ett stilla objekt... Och vad kostar en sån mobil, tja ca 4 gånger så mycket jämfört med en A430 inkl minneskort och batterier....
Kostar ca 1043:- i dagsläget och jag tror du får svårt att hitta en lika snabb och bra fokuserande kamera som denna i samma prisklass.
Ett plus är ju att den finns i lite fina färger också, något som oftast gillas av de kanske mer modemedvetna.. =)
Glöm inte ett TwinMOS 1Gb SD-kort för 229:- samt en snabbladdare med 4 AA-batterier, helst över 2000mAh.
Många säger att såpass billiga kameror är skit.
Det håller iaf inte jag med om.
Man får mycket mer för pengarna om man köper en A430 än om man köper en dyr DSLR inkl objektiv idag skulle jag vilja påstå, iaf om man gör det som ren amatör.
Har sett många som skapar finare bilder med billiga kompakter än vissa med kamerautrustningar för 20-30k:-.
Allt hänger inte på utrustningen...
Det där om att en mobilkamera tar lika bra bilder.... Visst, en 3Mp-mobil i fullt dagsljus stående på ett fast underlag fotandes ett stilla objekt... Och vad kostar en sån mobil, tja ca 4 gånger så mycket jämfört med en A430 inkl minneskort och batterier....
jens_a
Aktiv medlem
stooss
Aktiv medlem
Nikon L-serie är ganska bra.
Rekommenderade själv Nikon L3 senast jag blev tillfrågad. Personen i fråga är supernöjd med denna.
Den tar helt OK bilder, har ett bra pris och den känns mer sofistikerad än motsvarande från Canons sortiment. Inte sagt att den ÄR bättre men den KÄNNS och SER bättre ut. Jag vet att den har ganska klen blixt men jag skulle kika på denna om jag rörde mig i den prisklassen. Tidigare skickade Nikon även med möjligheten att gratis få en timmas lärarledd utbildning på kameran.
L2 och L4 är andra modeller ur serien som är prisvärda.
Rekommenderade själv Nikon L3 senast jag blev tillfrågad. Personen i fråga är supernöjd med denna.
Den tar helt OK bilder, har ett bra pris och den känns mer sofistikerad än motsvarande från Canons sortiment. Inte sagt att den ÄR bättre men den KÄNNS och SER bättre ut. Jag vet att den har ganska klen blixt men jag skulle kika på denna om jag rörde mig i den prisklassen. Tidigare skickade Nikon även med möjligheten att gratis få en timmas lärarledd utbildning på kameran.
L2 och L4 är andra modeller ur serien som är prisvärda.