Annons

Kompakt upp till 5000kr

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle på semester och panasonic FT2 fanns inte att få tag i, så jag beställde en FT1 istället. HD-filmningen är helt klart godkänd. Jag kör med en riktigt filmkamera också och jämför man så är det ju så klart skillnad, men om man inte är supertekniknörd så funkar de faktiskt helt ok i FT1. (nästan så jag funderar på nyttan med min filmkamera, men bara nästan ;-)
Att den är vatten och sandtät är sjukt smidigt. Bara att stoppa i fickan när man drar och badar. Funka helt ok till snorkling också, men vi hade inte så bra sikt, så det blev inte helt rättvisa bilder, vitbalansen spökade lite också. Bildkvalitén då?
Njaaaaaaaaaaaaaaaeeeee.......
12 Mpixel låter ju coolt, men jag vet inte riktigt vad man skall med det till. Jag har mer brus på iso100 än vad jag har i min gamla pentax-kompakt från år 2000-nånting (utomhus i full sol). Skall man vara kritisk så är det ju sjukt dåligt. Jag har inte detaljstuderat andra kompaktbilder och kameran blev trots allt topptestad, så det är kanske sånt man får räkna med idag. Jag hoppas att tillverkarna snart tänker om med det här mpixelracet men det verkar ju inte så. Den höga upplösningen gör ju i och för sig att bruset inte syns vid vanlig utskrifter, men man kan ju då fråga sig vad nyttan med det är...
Det blev ändå ett par hundra bilder extra som jag aldrig hade tagit om jag bara hade haft systemkameran med mig.
För övrigt så funkar panasonics anti-shake o.i.s klockrent, (bättre än många andra) men jag saknar manuella läge som "pasm". jaja, man kan inte få allt.
Vattenskyddet tycker jag ändå gör det hela värt köpet. Skönt att inte behöva vara så rädd om grejjerna hela tiden och det gjorde i alla fall att jag fick med mig fler bilder hem.

Glömde en sak, Den är sjukt snabb. Det tar en sekund att starta, men det är bara en säkerhetsgrejj för att den inte skall gå på av misstag i fickan eller så. Väl igång går allt sjukt snabbt, även AF om man ställer in den på "fast". Jag körde med det af-läget hela semestern och den missade af väldigt sällan.

//Björn

Senast ändrad:
Tack Sebastijan.

Nu har jag läst http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=116774, och fastnat för Panasonic Panasonic DMC-LX3 eller Leica D-Lux 4 (kan faktiskt sträcka mig lite med pengar) men saknar "tele" läge, åtminstone motsvarande 85mm.
Lumix LX5 har just kommit, har optik motsvarande 24-90 mm Fortfarande 2,0 är störta bländare vid vidvinkel. Kostar ca 5000.
Men nu säljs LX3 ut, det kanske går att göra fynd för halva priset. Jag har sällan saknat teledelen, och gör jag ändå, så använder jag helt enkelt fusk-tele (digital tele) Den beskär bilden, men vadå, pixlarna räcker långt, och jag sällan vill skriva ut telebilder från LX3-n.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar