Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kompakt kameraval konsertfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

entege

Medlem
Använder oftast min Pentax K3, men vill ha en kompakt kamera som fungerar vid dåliga ljusförhållande. Tacksam för tips, har tittat lite på Canon G5X, Sony RX100 och Fujifilm X100.
Både nytt och begagnat är intressant, budget är max 10 000 kr, men förmodligen väljer jag något billigare;)

Använder oftast min Pentax K3, men vill ha en kompakt kamera som fungerar vid dåliga ljusförhållande. Tacksam för tips, har tittat lite på Canon G5X, Sony RX100 och Fujifilm X100.
Både nytt och begagnat är intressant, budget är max 10 000 kr, men förmodligen väljer jag något billigare;)

Om du skulle falla för X100-serien skulle jag säga att bara X100F har autofokus som håller för rörligt motiv och lite dåligt ljus.

Jag skulle föreslå Sony RX100 V. Den har optik med största bländare 1,8 - 2,8. Dessutom är den verkligen kompakt plus att man kan säga mycket gott om den i övrigt som kamera.
Du kan läsa mer om den t.ex här i Cyberphotos test: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=rx100mk5
Men som vanligt rekommenderar jag förstås att du går och känner på den och ser hur du trivs med den (det viktigaste av allt)

Tror också att det kan vara bra att testa att fota med en liten 1" kompakt under de bitvis rätt så mörka och svåra ljusförhållanden som ofta kan råda under konserter. Gärna innan man investerar i den.

Är enligt egna tester och erfarenheter lite skeptisk, då det inte alltid fungerat så bra (för mig iaf.).

Om du skulle falla för X100-serien skulle jag säga att bara X100F har autofokus som håller för rörligt motiv och lite dåligt ljus.

Mad tanke på budget och uppdrag, och vad Peter säger vore det kanske inte dumt att kolla på Panasonic GX80 med något kompakt och relativt ljusstarkt objektiv med fast brännvidd? Kamerahuset kostar 3700 just nu och objektiven som jag kan tänka mig att kan passa (med tanke på att du ser X100 med sin 23mm objektiv som alternativ) vore till exempel (ordnade efter storlek) Panasonic 15/1.7 (5500kr), Olympus 17/1.8 och 25/1.8 (3500kr) och Panasonic 25/1.7 (1400kr).

Nackdelen är dock storlek: https://camerasize.com/compact/#705,673.415,ha,t

ANNONS