Annons

Kompakt Kamera med fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Pollock

Aktiv medlem
Hej

Jag har alltid dromt om att ha en kompakt fullformat kamera. Jag var darfor valdigt glad da jag laste om Sony RX1... men recensionerna verkar ju snarare rekommendera Fuji X100S - en kamera jag inte ar sa jattesugen pa att kopa.

Borde jag kanske vanta?

Vet ni om nagot annat marke ar pa vag att slappa en liten fullformat kamera ?

P
 
x100s har inte FF.
Ska du vänta på nästa FF kompaktkamera kan du få vänta länge.
RX1 är ju bra så köp om du har råd.
 
Tack for svaret!
Intressant - Jag trodde att de stora markena skulle kontra snabbt med deras egna modeller.
Jag har rad med RX1... men vet inte om jag tycker att den ar prisvard. Den kostar ju nastan 20,000kr i Singapore (dar jag bor).
 
Jo, det är ju så att den enda kompakta fullformats digitalkompakt som tillverkats är RX1. Det finns inga andra att välja på.

Sedan finns det ju relativt behändiga syStemkamera/objektiv kombinationer. T ex Leica M9, Leica M (240) med passande optik. Även en 5D/6D med 40/2,8 pankaksobjektiv blir relativt kompakt.

Måste det vara fullformat? Räcker inte aps-c kompakter?
 
Jo, det är ju så att den enda kompakta fullformats digitalkompakt som tillverkats är RX1. Det finns inga andra att välja på.

Sedan finns det ju relativt behändiga syStemkamera/objektiv kombinationer. T ex Leica M9, Leica M (240) med passande optik. Även en 5D/6D med 40/2,8 pankaksobjektiv blir relativt kompakt.

Måste det vara fullformat? Räcker inte aps-c kompakter?

Det är inte dödsviktigt. Men såklart jag helst vill ha FF. Om det hade varit möjligt att byta objektiv had jag köpt den direkt...
 
Jo, det är ju så att den enda kompakta fullformats digitalkompakt som tillverkats är RX1. Det finns inga andra att välja på.

Sedan finns det ju relativt behändiga syStemkamera/objektiv kombinationer. T ex Leica M9, Leica M (240) med passande optik. Även en 5D/6D med 40/2,8 pankaksobjektiv blir relativt kompakt.

Måste det vara fullformat? Räcker inte aps-c kompakter?

Är inte APS-C fullformat, de kamerorna använder ju hela sensorytan, alltså fullformat!!! Alla kameror som använder hela sensorytan är väl per definition fullformat! Vad kallas då 6x6 cm som t ex Hasselblad använder, megaformat? Eller kameror som använder bladfilm på 18x24 cm. Eller är 24x36-formatet en norm? Det kallades ju småbildsformatet då det introducerades på marknaden. Varför då inte använda uttrycket småbildsformat eller småbildskamera som det faktiskt kallas. Visserligen kan ju 24x36-kamerorna även använda ett beskuret format, storleksmässigt typ APS-C. Då borde det väl kallas tvåformatare. Begreppet fullformat är ju fel.//K
 
Är inte APS-C fullformat, de kamerorna använder ju hela sensorytan, alltså fullformat!!! Alla kameror som använder hela sensorytan är väl per definition fullformat! Vad kallas då 6x6 cm som t ex Hasselblad använder, megaformat? Eller kameror som använder bladfilm på 18x24 cm. Eller är 24x36-formatet en norm? Det kallades ju småbildsformatet då det introducerades på marknaden. Varför då inte använda uttrycket småbildsformat eller småbildskamera som det faktiskt kallas. Visserligen kan ju 24x36-kamerorna även använda ett beskuret format, storleksmässigt typ APS-C. Då borde det väl kallas tvåformatare. Begreppet fullformat är ju fel.//K

När digitalkameror kom så var sensorn inte lika stora som småbildsformatet som varit standard hos Konsumenten. När småbildsformatet kom till digitala eran så var det ju fullformat med avseende på det gamla formatet.
De andra större sensorerna har ju namnet mellan och storformat.
 
Begreppet fullformat kommer säkert från det att sensorn hade fullt småbildsformat. 6x4,5 och upp till 6x9 kallas mellanformat och negativ större än så kallas storformat.
 
Eftersom du nu verkar ha gjort ditt yttersta för att missförstå vad fullformat betyder har du faktiskt lyckats!

Ett mer vedertaget begrepp än fullformat kan man väl inte hitta inom digitalfoto?
 
Nej. APS-C är inte fullformat. (för att besvara din fråga, rätt upp och ner)
APS-C är det vanligaste formatet just under fullformat.
Fullformat är fulla småbildsformatet, 24 X 36.

De flesta av Nikon, Canon och Pentax DSLR modeller har APS-C format på sensorn och tar både objektiv för fullformat och lite mindre, billigare objektiv som bara tecknar ut APS-C.

Endast de dyrare DSLR-husen har fullformatsensor.
 
Är inte APS-C fullformat, de kamerorna använder ju hela sensorytan, alltså fullformat!!! Alla kameror som använder hela sensorytan är väl per definition fullformat! Vad kallas då 6x6 cm som t ex Hasselblad använder, megaformat? Eller kameror som använder bladfilm på 18x24 cm. Eller är 24x36-formatet en norm? Det kallades ju småbildsformatet då det introducerades på marknaden. Varför då inte använda uttrycket småbildsformat eller småbildskamera som det faktiskt kallas. Visserligen kan ju 24x36-kamerorna även använda ett beskuret format, storleksmässigt typ APS-C. Då borde det väl kallas tvåformatare. Begreppet fullformat är ju fel.//K

Helt rätt - problemet är att många i den digitala åldern inte är bekannta med begreppen så småbild, 135 o s v så det är enklast för förståelsen att skriva FF.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.