fotobollfoto
Aktiv medlem
Ja att ha blipp aktiverat är ju som att ha kontanter i plånboken. Tappar man den så kan upphittaren direkt börja shoppa.Men det är väl fortfarande så i många fall att bedragare kan utnyttja det faktum att sessionen kan styras från två håll geografiskt om man inte som bankerna nu gör tvingar oss att skanna en QR-kod på skärmen ifall man startar sessionen på exv. en dator men verifierar med personlig kod via telefonens app för mobilt bank ID. Det är ju just detta som öppnat vidöppet för bedrägerier riktade mot äldre som inte har en aning om hur detta faktiskt kan fungera. Det finns inte på kartan för många idag att bank ID-systemet är tudelat och som gjort för telebedrägerier.
Bara för att något är smidigt och enkelt betyder det inte att det är bra. Av detta skäl har jag även stängt av blippet på båda mina kort eftersom jag inte vill att några smågangsters ska ha pizzakalas för mina pengar om jag blir av med korten och av det skälet skrapar jag även av CIV-kodrrna så ingen ska kunna handla över nätet utomlands från siter med låg säkerhet, vilket många ännu har.
Jag träffade en bartender förra veckan på en krog på Hornsgatan vars kort stals på krogen och eftersom han inte saknat det direkt hann de sätta sprätt på 6000 spänn innan han fick stopp på det. Allt via detta sååå praktiska blippande.
Slarv, Naivitet och Okunskap kan bli väldigt obehagligt och kostsamt ibland.
På min bank måste jag dels logga in med bank-id och dels godkänna transaktioner med bank-id. Det ska mycket till innan en bedragare kan få mig att logga in två gånger under samma session.
Kan du komma på ett säkrare sätt att verifiera en persons identitet online?