Annons

Kommunikation och 5G

Produkter
(logga in för att koppla)
Den kinesiska biltillverkaren Nio som precis lanserat (eller skall lansera) en ny bil i Norge som har utbytbara batterier. Det funkar så att man helt enkelt kör in i ett litet garage så byts batteriet av en robot på cirka fem minuter. Dels har detta fördelen att man snabbt får ett fulladdat batteri, och dels kan de förstås byta till nya typer av batterier allteftersom de utvecklas. Detta är alltså inte en framtidsvision, utan teknik som finns nu.

Här kan man se mer om detta:
För att det ska slå igenom behövs att biltillverkarna kommer överens om en standard för batteribyte,

För att det ska slå igenom behövs att biltillverkarna kommer överens om en standard för batteribyte,
Det kommer att ta tid.
Tänk vad många av de gamla vanliga bilarna som har tolv volts elsystem, men att det finns så många olika varianter av blyaccumulatorer ändå.
Jag minns när min ungdomskompis äntligen fick tag i ett batteri som passade i utrymmet på hans BMW, men när han skulle starta hände ingenting. Det visade sig att polerna på detta batteri var omvända jämfört med originalet.

Ja det kommer att ta tid, annars jätte lager med batteripack av fotbollsplan storlek. Vissa El- bilar hänvisar också till speciella laddstolpar för bättre pris/snabbare laddning osv, cirkusen är i gång för fullt, här finns pengar att tjäna. Kina är smarta i Norge, låser in ett bilmärke, säkert några fina rabatter, andra bytet 10% billigare, reservdelar, service förstås, men bara där hos Neo-lager.

Jag minns när min ungdomskompis äntligen fick tag i ett batteri som passade i utrymmet på hans BMW, men när han skulle starta hände ingenting. Det visade sig att polerna på detta batteri var omvända jämfört med originalet.
Jag är lite förvånad. Jag hade inte blivit förvånad om det hade varit en brittisk bil.

(I manualen till min bilbatteriladdare påpekas att en del batterier har omvända poler).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar