Annons

Kommunikation och 5G

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kanske missade min ”eller”-sats. Poängen var att med galet snabb uppkoppling kan du direkt lagra filerna där du vill lagra dem. Du behöver inget skört minneskort i kameran.

Visst, så länge allt funkar - men med lagen om alltings jävlighet eller Murphys lag så kommer kommer det aldrig att alltid vara så och då kommer nog sportfotograferna som bevakar framtida OS eller World Cup i fotboll att vara glada för ett gammalt hederligt kort länge än.

... men visst, vi fick ju online-köp av mjukvaror som vi aldrig hade kunnat ladda ner med gamla 2400 baud modem och vilken dator säljs med DVD-spelare idag, de har ju inte ens hårddiskar längre i en del fall.

Hastigheter på 1 GB/150 Mbit i download/upload har mycket ringa betydelse för privatpersoner normalt idag men stabiliteten och uppkopplingshastigheten kan ha det. En mycket högre upload-hastighet kan definitivt komma att ändra fotografers beteenden men frågan är ju om flaskhalsarna kommer ligga där och inte i den utrustning molnoperatörerna har.

Det tragikomiska är att det är helt meningslöst så länge ingen operatör erbjuder rimligt prissatta mobilabonnemang med fri surf. Och det gör ingen operatör.

Vad är ett rimligt pris? Jag har Telenor Obegränsat familje abonemang där grundpriset för mig som pensionär är 449:- i månaden (efter komborabatt på -120:- då vi har fiber och postkontor på Bredband.net genom föreningen). Obegränsat i Sverige och 100 GB exv. i EU, USA och en del andra länder som exv. Thailand av alla ställen. I det ingår även 5G-telefoni för samma peng. En extra användare kostar 169:- per månad med samma villkor och om jag inte missminner mig kan man ha 8 användare på ett sånt abonnemang och jag tror inte ens att de behöver vara familj (det får ni kolla upp om ni vill) så ju fler ju billigare. Ett router SIM till en trådlös router kostar 89:- i månaden. Så det kostar mitt Internet på Skogsö istället för den fiber man erbjudit till 22 000:- men ännu inte förmått att leverera efter typ 4-5 år p.g.a. svalt intresse.

200 Mbit fiber ingår vid TV-basutbud i föreningen som vi haft i tre fyra år och det kostar inte mycket. Innan föreningen skaffade detta sade jag upp mitt fiber jag haft i över 10 år och körde trådlöst. Inne mitt i Vaxholm där jag bor på vintern har vi nu 80 Mbit, så egentligen behöver jag överhuvudtaget inte någon fiber och som sagt är det inte ett dugg bättre än mitt trådlösa - tvärtom.

På toppen av detta har jag två ggr fått uppgradera till en ny telefon för både mig själv och min fru för drygt halva priset som jag alltid betalar kontant. Vill inte ha någon telefon med vidhängande uselt abonnemang utan föredrar att friköpa och köra familjeabonnemang med obegränsad surf då vi streamar rätt mycket. Min A42A 5G som då precis släppts förra julen kostade ca 3400 och den betalade jag ca 1800 för om jag minns rätt med rabatten. Om jag vill kan jag uppgradera nu till jul igen men jag ser ingen som helst idé i att göra det då jag är helt nöjd med den telefon jag har.

Jag är jättenöjd med kameran i den faktiskt:

Jag lade alldeles i dagarna upp en ny bildblogg. Bilderna i den är tagna rakt ur telefonen utan någon som helst efterbehandling och jag tycker de bilderna blir bättre än JPEG rakt ur min A7 III som jag alltid tycker behöver viss efterbehandling. A42:an kan i högupplöst läge ta bilder i 48 Mpixel men dessa i bloggen är bara på 12 :

FIAT 500 - den eviga drömbilen? - Fotosidan
Förstora gärna!

På teleräkningen står varje månad under 24 månader Delbetalning (12 av 24) - Mobiltelefon 70:- och den kvittas av Kampanjrabatt mobil t.o.m. 2022-11-30 på -70:- och efter 12 månader kan man alltså byta igen. Jag måste säga att jag egentligen tyckte det här var ett lite märkligt och rätt slösigt upplägg när jag gick in i detta när jag köpte min förra telefon (som jag alltså bytte 30/11 förra året , så fattade jag inte hur det här kan vara någon vidare affär för Telenor men de vill väl få folk att abonnera.

Det tragikomiska är att det är helt meningslöst så länge ingen operatör erbjuder rimligt prissatta mobilabonnemang med fri surf. Och det gör ingen operatör.
Telias "Fast bredband via mobilnätet" har "fri surf". Det är avsett som ett alternativ till fiber (och ADSL för de som fortfarande har kopparledning hem). Vi har ett sådant abonnemang och det finns ett telefonnummer till det. Om det sitter ett SIM-kort i riktantennen så borde man kunna plocka ut det för att använda i sin telefon.

449 kr/månad första året. Därefter 50 kr dyrare, men vid det laget hoppas vi på att något av de fiberbolag som slåss om området ska ha anslutit oss.

Det är inte bredare bredband vi behöver. Inte högre ”toppfarter”. Det är utbredningen och stabiliteten som brister.
Vissa platser i landet saknar, eller har usel, uppkoppling.
Ett problem som kan uppstå med radiokommunikation av det här slaget är att prestanda kan sjunka ganska mycket om det är många som ska samsas på samma frekvensband.

Radiosignaler kan dessutom störas av allt möjligt som finns i luften. Glasfiberledningar är oftast nedgrävda och ganska okänsliga för störningar.

Så fiberanslutningar är fortfarande att föredra (om man kan välja och är stationär) men radiokommunikation har en hel del fördelar för den som rör på sig, förstås.

Jag bor i en förening och vi fick bredband till varje hushåll ( 14st )- för 12000 kr/hushåll, jag har kopplat till en router då genom bredbandsbolaget och sedan en trådlös mottagare till Datorn ( för krångligt med direktkabel snirklande till Datorn )- många i föreningen använder då Fibern till TV:n med sina egna val av kanalutbud boxrar/routrar eller gud vet allt som behövs. Själv har jag kört med en modul till TV:n och ett kort från Boxer som går genom kvarvarande antenner, kan då flytta kortet till en andra TV som också har en HD-modul, inköpta för 350kr. Vet inte ännu om nya TV-apparater har inbyggt för moduler, eller när dom gamla antennerna på taket kommer att skrotas. Tycker det hela är ganska rörigt/krångligt. Hörde talas om att annan teknik var på gång genom luften överföring, men det lades ner när hela landet hade börjat gräva ner fiber, det var liksom för sent att stoppa den enorma satsningen som gick i gång med olika fiberbolag och stora kostnader, väldigt jobbig att tala med Telenor då det lätt uppstår missförstånd, tydligen dåligt upplärda personer som också inte riktigt förstår vad man säger, jättesvårt att söka välja korrekta väl valda ord som kan förstås ordentligt, Svenska är lurigt då man har olika dialekter och slangord som förstås lätt i bygden som man lever i, fick skicka tillbaka en router nyligen som helt fel kom till mig genom missförstånd. till Telenor vill dom också att jag skall uppge mitt Bank-ID bara för att fråga om saker annars kan dom inte ta mitt samtal, blev upprörd över detta efter alla varningar, men när jag ringer och frågar skall det inte vara någon fara övertygade hon mig om, skillnad när någon ringer till mig, är det rätt av Telenor att begära Band-ID, får ni göra det också vid kontakter med olika bredbandsbolag.

I en trafiksituation kan det handla om millisekunder och med 5 G blir svarstiderna mycket snabbare. I botten på tekniken för självkörande bilar ligger 5G och inte 4G. 5G ska ju också kunna hantera fler uppkopplingar utan att sänkas om jag fattat det rätt. Baksidan är väl kortare vågor och att infrastrukturen i form av master och antenner behöver stå tätare.

Jo, jag vet om skillnaden mellan 4G och 5G. Däremot används inte uppkopplingen för självkörning; det sköter bilens dator själv.

[…] till Telenor vill dom också att jag skall uppge mitt Bank-ID bara för att fråga om saker annars kan dom inte ta mitt samtal, blev upprörd över detta efter alla varningar, men när jag ringer och frågar skall det inte vara någon fara övertygade hon mig om, skillnad när någon ringer till mig, är det rätt av Telenor att begära Band-ID, får ni göra det också vid kontakter med olika bredbandsbolag.
Fler och fler företag använder bank-id för identifiering av kunden. Jag tycker att det är bra! Det betyder att de stänger ute obehöriga att göra ändringar och beställningar i mitt namn.
Dessutom blir det enkelt för mig. Jag behöver inte komma ihåg en massa olika inloggningar.

Bank-ID är en säker lösning om du hanterar den korrekt. På samma sätt som att du aldrig lämnar ifrån dig ditt kreditkort, ditt id-kort eller dina lösenord till någon okänd på gatan lämnar du aldrig ditt bank-id till någon okänd som kontaktar dig via telefon eller e-post. Eller hur?

Senast ändrad:
Ett problem som kan uppstå med radiokommunikation av det här slaget är att prestanda kan sjunka ganska mycket om det är många som ska samsas på samma frekvensband.

Radiosignaler kan dessutom störas av allt möjligt som finns i luften. Glasfiberledningar är oftast nedgrävda och ganska okänsliga för störningar.

Så fiberanslutningar är fortfarande att föredra (om man kan välja och är stationär) men radiokommunikation har en hel del fördelar för den som rör på sig, förstås.

Ja som sagt, det är inte ofta vi behöver snabbare uppkoppling, men robustare.

Här hemma har jag fast uppkoppling via kabel-tv nätet och via fiber. Fibern är primär och kabeln sekundär. En egde-router sköter automatisk omkoppling ifall fibern hickar till. (Vilket den hittills bara gjort några fåtal tillfällen om några korta minuter).
Vid strömavbrott i huset stannar dock båda de fasta linorna. Då har vi 4 och 5 G i telefonerna, som då kopplar över automatiskt när hemmets Wi-Fi tappar internet.

På sommarstället har jag samma uppsättning, men ett 4G-modem istället för kabel-tv agerar sekundäruppkoppling.
I det fallet mest av ekonomiska skäl. Jag pausar fibertjänsten halvårsvis och sparar därmed några slantar. Men kan ändå fjärrstyra värme mm via 4G-backupen.

För video-reportrar på fältet finns lösningar där uppemot 8 simkort (8 parallella mobila uppkopplingar från olika operatörer) kan agera i lastbalansering eller fallback)

Senast ändrad:
Gäller kanske så länge man befinner sig "inom tullarna". Ute på vischan lär väl det aldrig bli full 5G-täckning.
Vi får väl se var Elon Musks Starlink tar oss i framtiden. Nu utreder ju faktisk Post- och Telestyrelsen ifall detta kan vara ett sätt för Sverige att nå bredbandsmålet (att alla i landet ska ha möjlighet till en snabb uppkoppling).

Startlink idag kräver en ganska stor fast monterad parabol. Men vem vet vad framtiden har åt oss …

Visst, så länge allt funkar - men med lagen om alltings jävlighet eller Murphys lag så kommer kommer det aldrig att alltid vara så och då kommer nog sportfotograferna som bevakar framtida OS eller World Cup i fotboll att vara glada för ett gammalt hederligt kort länge än.

... men visst, vi fick ju online-köp av mjukvaror som vi aldrig hade kunnat ladda ner med gamla 2400 baud modem och vilken dator säljs med DVD-spelare idag, de har ju inte ens hårddiskar längre i en del fall.

Hastigheter på 1 GB/150 Mbit i download/upload har mycket ringa betydelse för privatpersoner normalt idag men stabiliteten och uppkopplingshastigheten kan ha det. En mycket högre upload-hastighet kan definitivt komma att ändra fotografers beteenden men frågan är ju om flaskhalsarna kommer ligga där och inte i den utrustning molnoperatörerna har.
Fotograferna på OS och VM kör Wi-Fi eller fast uppkoppling på arenorna. De behöver inte 5G.
Minneskortet i kameran är en bra buffert, men alla bilder kan tankas automatiskt över nätet redan idag.
Om det är minneskortet eller servern på redaktionen som är backup-lösningen blir en filosofisk fråga.

Visst och det finns ett litet hörn i söder på vår ö som ligger i skugga där de inte kan använda annat än fiber. I Skärgården är mottagningen ofta mycket sämre på öarnas östsida som ligger bakom öhöjderna. I Skärgårdens s.k. sprickdalslandskap så finns en toppkonstans på runt 20-25 meter och det räcker bra för att fixa teleskugga på många ställen en bit ut från land.

Så de störningarna är väl oftast de största men där det funkar vilket är på de flesta ställen idag, så räcker det och blir över för de allra flesta i Sverige idag med trådlöst, vilket har gjort det allt svårare för kommersiella fiberbolag i Skärgården idag. Underlaget är faktiskt för dåligt.

På Skogsö verkar det inte bli någon fiber överhuvudtaget. Det tåget har nog gått nu och jag välkomnar det därför jag tycker man underskattat kostnaderna. De skulle t.ex. behövt gräva över en stor öppen äng ca 300m om så bara en enda skulle sagt ja på den sidan ön och i många fall skulle man behövt dra ledningarna ovanpå det öppna berget då det är berg nästan överallt. Det är en kostnad även i det i form av förfulning av naturen.

Senast ändrad:

Även i en fiber eller kopparkabel är det radiokommunikation som gäller. Men med en dedikerad avskärmad kabel är trängseln i frekvensbanden mindre. En typisk fiber till villa med tillhörande ljussändare i varje ände klarar 1Gbps. Vill flera i familjen dela på den kapaciteten kan det uppstå trängsel. Men det händer väldigt sällan att taket nås.

Om alla på Hötorget kör bredbanskollen samtidigt i sina 5G mobiler lär vi dock uppleva skillnad. Så är det naturligtvis!

Senast ändrad:
Jo, jag vet om skillnaden mellan 4G och 5G. Däremot används inte uppkopplingen för självkörning; det sköter bilens dator själv.
Det kommer ju ske uppkopplingar och synkningar hela tiden med en bil som susar fram mellan 5G-antennerna. Det krävs väl positionering i realtid såväl till lands som till sjöss om man ska lyckas komma fram utan att smälla eller gå på grund. Även en dator i en bil behöver nätet.

Det kommer ju ske uppkopplingar och synkningar hela tiden med en bil som susar fram mellan 5G-antennerna. Det krävs väl positionering i realtid såväl till lands som till sjöss om man ska lyckas komma fram utan att smälla eller gå på grund. Även en dator i en bil behöver nätet.
Positionering sker via GPS.
Tolkning av sensordata sker lokalt i bilens dator.

Uppdateringar om trafikläge och annat som inte behöver realtidsdata kan lunka fram över mobilnätet

• Gilla
Reaktioner: PMD
Fotograferna på OS och VM kör Wi-Fi eller fast uppkoppling på arenorna. De behöver inte 5G.
Minneskortet i kameran är en bra buffert, men alla bilder kan tankas automatiskt över nätet redan idag.
Om det är minneskortet eller servern på redaktionen som är backup-lösningen blir en filosofisk fråga.

Tja ska du överföra en massa högupplösta bilder över WIFI så vill det nog till. Visst kan en del använda kabel men många vill nog vara mer rörliga än så.

Jag tror också att kraven ökat på kommunikationerna trådlöst. Enligt någon artikel jag läste om några fotografer som använt A1:an på OS, så kom man ju hem med terrabytes av data och även om säkert långtifrån allt ska slangas över realtid så har datamängdrrna ökat rejält med den senaste generationen kameror.

Många fotografer säger sig inte kunna leva med en kamera utan två kortplatser i risk för att stå där utan en enda bild från "once in a lifetime tillställningar". Är man nu på glid mot att acceptera att inte ha någon backup i form av minneskort och med berått mod acceptera en "single point of failure" bara för att man fullständigt litar på tekniska lösningar som kanske alltid inte kan litas på.

Det är bara någon månad sedan hela Vaxholm släcktes för att några ungdomar lyckades köra in en A-traktor i en transformator. "Skit happens" och det finns inte alktid någon återspolnibgsknapp att trycka på.

Jag sökte på självkörande bilar och 5G och det första som kom upp var följande:

"5G är 100 gånger snabbare än 4G och spås förändra våra bilar i grunden. De självkörande bilarna genererar enorma mängder data, och med 5G blir det möjligt att hantera datan på ett säkert sätt och dela den mellan bilarna.1 feb. 2021"

Det finns väldigt mycket skrivet på just detta tema.

[…]
Så de störningarna är väl oftast de största men där det funkar vilket är på de flesta ställen idag, så räcker det och blir över för de allra flesta i Sverige idag med trådlöst, vilket har gjort det allt svårare för kommersiella fiberbolag i Skärgården idag. Underlaget är faktiskt för dåligt.
[…]
Ja, det är ju ingen liten investering att dra fram fiber till skär och kobbar.

Som petter skriver görs positioneringen med GPS. I övrigt används är det kameror och radar som används. Visst kommer det att komma funktioner för att dela data via nätet mellan bilarna, men än så länge används inte det.

När tekniken för självkörande bilar kommit så långt att det används av många i praktiken, lär också 5G-täckningen kommit ikapp (eller ännu bättre teknik).

Senast ändrad:
Tja ska du överföra en massa högupplösta bilder över WIFI så vill det nog till. Visst kan en del använda kabel men många vill nog vara mer rörliga än så.

Jag tror också att kraven ökat på kommunikationerna trådlöst. Enligt någon artikel jag läste om några fotografer som använt A1:an på OS, så kom man ju hem med terrabytes av data och även om säkert långtifrån allt ska slangas över realtid så har datamängdrrna ökat rejält med den senaste generationen kameror.

Många fotografer säger sig inte kunna leva med en kamera utan två kortplatser i risk för att stå där utan en enda bild från "once in a lifetime tillställningar". Är man nu på glid mot att acceptera att inte ha någon backup i form av minneskort och med berått mod acceptera en "single point of failure" bara för att man fullständigt litar på tekniska lösningar som kanske alltid inte kan litas på.

Det är bara någon månad sedan hela Vaxholm släcktes för att några ungdomar lyckades köra in en A-traktor i en transformator. "Skit happens" och det finns inte alktid någon återspolnibgsknapp att trycka på.

Jag sökte på självkörande bilar och 5G och det första som kom upp var följande:

"5G är 100 gånger snabbare än 4G och spås förändra våra bilar i grunden. De självkörande bilarna genererar enorma mängder data, och med 5G blir det möjligt att hantera datan på ett säkert sätt och dela den mellan bilarna.1 feb. 2021"

Det finns väldigt mycket skrivet på just detta tema.
Ja, det är lite konstigt att proffsen accepterar kameror med bara en sensor. Snacka om single point of failure!

Eller varför bara ett objektiv? Tänk ifall af eller bländarstyrning går sönder just när bilden tas!

Att fotografer är så rädda för att korten ska gå sönder är ju just för att det inte är helt ovanligt. Lösningen behöver inte nödvändigtvis vara att ordna redundans där det brukar gå sönder. Lösningen kanske istället att hitta andra lösningar. Som exempelvis extern lagring.

Men när jag tänker att en snabb trådlös uppkoppling kan ge oss kameror utan minneskort tänker jag att kameran ändå har ett internt lagringsutrymme som buffrar bilder. Är uppkopplingen dålig ligger de länge i bufferten. Kanske flera dagar om man är på resa. Man slipper dock pilla med minneskortet. Bilderna hamnar automatiskt på rätt server.

Senast ändrad:
Fler och fler företag använder bank-id för identifiering av kunden. Jag tycker att det är bra! Det betyder att de stänger ute obehöriga att göra ändringar och beställningar i mitt namn.
Dessutom blir det enkelt för mig. Jag behöver inte komma ihåg en massa olika inloggningar.

Bank-ID är en säker lösning om du hanterar den korrekt. På samma sätt som att du aldrig lämnar ifrån dig ditt kreditkort, ditt id-kort eller dina lösenord till någon okänd på gatan lämnar du aldrig ditt bank-id till någon okänd som kontaktar dig via telefon eller e-post. Eller hur?

Men det är väl fortfarande så i många fall att bedragare kan utnyttja det faktum att sessionen kan styras från två håll geografiskt om man inte som bankerna nu gör tvingar oss att skanna en QR-kod på skärmen ifall man startar sessionen på exv. en dator men verifierar med personlig kod via telefonens app för mobilt bank ID. Det är ju just detta som öppnat vidöppet för bedrägerier riktade mot äldre som inte har en aning om hur detta faktiskt kan fungera. Det finns inte på kartan för många idag att bank ID-systemet är tudelat och som gjort för telebedrägerier.

Bara för att något är smidigt och enkelt betyder det inte att det är bra. Av detta skäl har jag även stängt av blippet på båda mina kort eftersom jag inte vill att några smågangsters ska ha pizzakalas för mina pengar om jag blir av med korten och av det skälet skrapar jag även av CIV-kodrrna så ingen ska kunna handla över nätet utomlands från siter med låg säkerhet, vilket många ännu har.

Jag träffade en bartender förra veckan på en krog på Hornsgatan vars kort stals på krogen och eftersom han inte saknat det direkt hann de sätta sprätt på 6000 spänn innan han fick stopp på det. Allt via detta sååå praktiska blippande.

Slarv, Naivitet och Okunskap kan bli väldigt obehagligt och kostsamt ibland.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar