ANNONS
Annons

Kommunikation och 5G

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det handlar om 5G nu och då även elbilar, Det blev stort pådrag när första El-bilen började brinna, farligt med brinnande batterier med andra ord, om det händer på våra Bil-färjor och det står fullt med El-bilar där om 15 år.
 
Rimligen borde elbilar förses med inbyggt eldsläckningssystem. Det krävs ju särskilt släckmedel mot bränder i litiumjonbatterier.
 
Ja det handlar om 5G nu och då även elbilar, Det blev stort pådrag när första El-bilen började brinna, farligt med brinnande batterier med andra ord, om det händer på våra Bil-färjor och det står fullt med El-bilar där om 15 år.
Det hände en gång på Gotlandsbåten, har jag hört. Att en elbil började brinna. Det var då som man slutade med laddning under överfarten. Vilket annars var en rätt så fiffig grej.

(5G funkar dåligt på Gotlandsbåten)
 
Det hände en gång på Gotlandsbåten, har jag hört. Att en elbil började brinna. Det var då som man slutade med laddning under överfarten. Vilket annars var en rätt så fiffig grej.

(5G funkar dåligt på Gotlandsbåten)
Ja okej, konsekvens analyser behöver göras med det mesta kan man tycka, snabbladdning försämrar livslängden med elbilarna, var det senaste jag hört, annars mycket påtalat i reklamen för att öka köplusten, vet inte hur mycket kraft 5G kan ta, där talar man om 30watts snabbladdare, och så kan man inte byta batteri på dom senaste modellerna, hur skall det bli. Min jäkla dyra mobil har dåligt batteri också, laddar två ggr om dagen.
 
Vad skulle det vara för släckmedel för litiumbatterier? Sist jag hörde var det vattten som gällde och då bara för att kyla ner omgivningen. Litiumbatterier brinner ju även under vatten. Enligt statistiken så ska det vara mer vanligt med bränder med bensinbilar för att inte tala om etanol.

Tesla har gjort lite undersökningar om hur farligt snabbladdningar är för batterierna och enligt dem så verkar det inte vara så farligt.
 
Vad skulle det vara för släckmedel för litiumbatterier? Sist jag hörde var det vattten som gällde och då bara för att kyla ner omgivningen. Litiumbatterier brinner ju även under vatten. Enligt statistiken så ska det vara mer vanligt med bränder med bensinbilar för att inte tala om etanol.

Tesla har gjort lite undersökningar om hur farligt snabbladdningar är för batterierna och enligt dem så verkar det inte vara så farligt.
Det här kanske är reklam men det påstås att det inte funkar med vanliga medel.
Det är väl relativt ovanligt med självantändning av bensinbilar sedan volvo 850 på 90-talet.
 
Med en vanlig bensin/diesel bil som i mitt fall, tankar jag en gång per månad ungefär, tanken tar 70 liter och under 5 minuter är tanken full, El-bil med snabbladdning som jag tror det ofta kommer att bli, försämrar livslängden, brand i el-bil som har många stora batterier, utvecklar väl farliga gaser också. Det pratas om utbytbara batteri paket, kanske på framtidens bensinstationer med smidig el-truck.
 
jag har snabbladdat Teslan 4 gånger på 7 månader; inte för att det behövdes, utan för att jag hade ett antal gratis kWh. Annars är det bara om man åker långt som snabbladdning behövs. Majoriteten av all laddning görs hemma (eller på jobbet för en del). De få bränder som sker i elbilar har inte med snabbladdning att göra för övrigt.

Jag snabbladdar heller inte min Samsungtelefon (med 5G), då det försämrar batterilivslängden. Det gäller egentligen för alla uppladdningsbara batterier.
 
När vi är klara med 5G och börjar närma oss 6G kanske man kan räkna med laddning av mobilen via radio?

Långsam och kontinuerlig PoWiFi
 
När vi är klara med 5G och börjar närma oss 6G kanske man kan räkna med laddning av mobilen via radio?

Långsam och kontinuerlig PoWiFi
Även om det vore praktiskt möjligt och ofarligt för människor och djur i omgivningen så skulle man inte vinna så mycket jämfört med induktionsladdning, med vilken man ju också slipper sladd mellan telefon och laddare.
 
Batterierna kommer nog att utvecklas efter hand förstås, även för telefonerna förmodar jag, man undrar om inte laddnings tunnlar efter vägarna kan bli något, man kör in sakta genom en viss längd och laddar genom fattningar i golvet eller liknande. I dag lär det finnas Ca 7 miljoner bilar i Sverige alla kör nog inte varje dag och en hel del sommar bilar ( Amerikanare och liknande )- är det ca 100000 el-bilar inblandat, frågan är om det skall bli 4-5miljoner elbilar framöver, eller kommer det också alternativa bränsle sorter, många ladd stolpar blir det också. hur gör man i förorterna där tusentals människor bor om varje vill ha bil, alla bor inte i en villa.
 
Även om det vore praktiskt möjligt och ofarligt för människor och djur i omgivningen så skulle man inte vinna så mycket jämfört med induktionsladdning, med vilken man ju också slipper sladd mellan telefon och laddare.
Jo, om telefonen laddas kontinuerligt, eller egentligen för sin kräm direkt i signalen, så behöver jag inte släpa på en induktionsladdae och två kilometer sladd.
Den behöver inte ens ett batteri.
 
Batterierna kommer nog att utvecklas efter hand förstås, även för telefonerna förmodar jag, man undrar om inte laddnings tunnlar efter vägarna kan bli något, man kör in sakta genom en viss längd och laddar genom fattningar i golvet eller liknande. I dag lär det finnas Ca 7 miljoner bilar i Sverige alla kör nog inte varje dag och en hel del sommar bilar ( Amerikanare och liknande )- är det ca 100000 el-bilar inblandat, frågan är om det skall bli 4-5miljoner elbilar framöver, eller kommer det också alternativa bränsle sorter, många ladd stolpar blir det också. hur gör man i förorterna där tusentals människor bor om varje vill ha bil, alla bor inte i en villa.
Ja det för är utmaningar som våra eldistributörer brottas med. Hur ska de hinna med att bygga ut elnäten tillräckligt för alla som vill ladda bilen.
 
ÄR DET INTE DAGS ATT VI TAR ANSVAR FÖR VÅRA MINERALBEHOV?

Det lär finnas ca 5 miljoner bilar i Sverige och 2 miljarder i världen enligt siffror jag sett. Alla de ska väl bytas ut snarast till rena elbilar om man får tro klimatmålen i både Sverige, EU och resten av världen

Det finns även de som redan nu flaggar för att det inte kommer vara möjligt att åstadkomma detta, då det kräver en mångdubbling av tillgången på kritiska batterimetaller såsom kobolt, vanadin och grafit bl.a. och coltan behövs bl.a. i annan elektronik. Metaller som f.n. Kina är största källan för även om en del av utvinningen sker i Afrika.


Sten-Åke Sändh - Portfolio (fotosidan.se)
Bild från 1986 på gammal anrikningsnaläggning vid koboltgruva i Kasese

Detta har även lett till en inhemsk debatt i bl.a.tidningen Ny teknik, där man i artikeln nedan pekar på att en del sådana metaller finns i Sverige men att det hittills mött kraftigt lokalt motstånd så fort någon velat prospektera och ansöka om brytningtillstånd. Det finns även ett stort intresse inom EU för dessa metaller. Det finns även en debatt kring hur etiskt det är att låta kineserna vrida fram dessa metaller när det är känt vilka miljökonsekvenser detta haft för både den kinesiska och den afrikanska befolkningen.

Svenska eftertraktade batterimetaller kvar under jord (nyteknik.se)


Det är ingen hemlighet att mineralerna finansierat många krig i Afrika

Kampen om dessa batterimetaller och även andra metaller och mineraler såsom coltan, guld, koppar och diamanter som rasat sedan 90-talet i ett fullständigt destabiliserat Kongo finns beskriven väldigt ingående av belgaren David van Reybrouck i "Afrika - en historia".

Det finns en lång historia bakom dessa krig som går tillbaka ända till Ugandas frigörelse från England, Musevenis och hans National Resistence Armys övertagande av Uganda som alltså skedde tillsammans med Rwandas nuvarande president tutsiern Paul Kagame. När de konsoliderat sig efter att Uganda och senare Rwanda tagits över efter folkmordet så gav de sig på de både de hutus som utfört folkmordet och vanliga flyktingar och slutade inte förrän de störtat Kongos dåvarande regering. Efter det låg de mineralrika delarna av Kongo i Kivu och Katanga öppna för metalltrafiken som sedan gått genom Rwanda och Uganda sedan dess.

"Efter det första Kongokriget 1996-97 utbröt det år 1998 ett mycket större krig, där åtta afrikanska länder och 25 väpnade grupper var involverade. Uppemot fem miljoner människor hade mist livet då det andra Kongokriget officiellt avslutades 2003" slut citat från Wikipedia

Ingen vet hur många som totalt dött i centrala Afrika (det fanns ingen Magda Gad där eller någon annan heller som vågade sig dit för att rapportera) men en knapp miljon i både Uganda och Rwanda plus fem miljoner och ingen vet hur många som dött i Syd-Sudan som destabiliserades det med av Uganda och de Museveni drev ut efter "The busch war" som slutade 1986. Trots att de totala dödstalen i centrala Afrikas stater säkert varit över 7 miljoner under dessa år, så vet gemene man i Sverige och resten av världen nästan inget alls om detta. Över 7 miljoner döda är nog mer än det totala antalet döda i samtliga krig efter WW II, inklusive Viet Nam- och Korea-krigen.

Idag har enligt David van Reybrouck Kina fått koncessioner för mineralbrytning mot att de bygger upp landets raserade infrastruktur. Mängder av kongoleser bor nu i södra Kina och fungerar som mellanhänder i en handel som vänt västvärlden ryggen. I Uganda har de hittat stora mängder olja och kineserna bygger nu kraftverk upp i Nilen i norr. Vi i Sverige och väst pratar ju ofta om att denna nya sköna värld dess utveckling ska vara hållbar över tid men hur hållbart är det att vi inte bryter dessa metaller i Sverige och resten av EU då, utan låter kineserna exploatera både miljön, sin egen befolkning och Afrikas för att vi ska få bilbatterimetaller och coltan till elektronik som exv. våra telefoner.

Det etiska kring detta är det som verkligen bekymrar mig idag men även detta är det näst intill dödstyst om och det tycker jag är svårt irriterande.

Jag har skrivit en blogg kring Ugandas utveckling och roll i allt detta: "Uganda 1986 - bilder från ett folkmord - Nakaseke och Luweero efter "The Bush War" 1981-85"

Sten-Åke Sändh - Stenis Fotoblogg - Fotosidan


Här har ni Wikipedias skrivningar kring Andra Kongokriget.

Andra Kongokriget – Wikipedia
 
Senast ändrad:
Jo, om telefonen laddas kontinuerligt, eller egentligen för sin kräm direkt i signalen, så behöver jag inte släpa på en induktionsladdae och två kilometer sladd.
Den behöver inte ens ett batteri.
Det är just avståndet som är kruxet. Fältstyrkan avtar med kvadraten på avståndet så jag tror att det blir svårt att få så värst mycket energi till telefonen över stora avstånd utan att fara för omgivningen.
 
En del av de metaller som behövs för batteritillverkning finns i Sverige, men lycka till med att få tillstånd för brytning i Miljödomstolarna …
 
Det är just avståndet som är kruxet. Fältstyrkan avtar med kvadraten på avståndet så jag tror att det blir svårt att få så värst mycket energi till telefonen över stora avstånd utan att fara för omgivningen.
Jag tänker lite såhär:
Med NMT (”1G”) hade vi en räckvidd på uppemot tolv mil. Varje generation därefter har kortat räckvidden. Med 5G är vi nere på femhundra meter.
Med 6G blir det väl bara någon meter mellan masterna. Då kan man säkert ladda via radio.
 
  • Haha
Reaktioner: PMD
Den kinesiska biltillverkaren Nio som precis lanserat (eller skall lansera) en ny bil i Norge som har utbytbara batterier. Det funkar så att man helt enkelt kör in i ett litet garage så byts batteriet av en robot på cirka fem minuter. Dels har detta fördelen att man snabbt får ett fulladdat batteri, och dels kan de förstås byta till nya typer av batterier allteftersom de utvecklas. Detta är alltså inte en framtidsvision, utan teknik som finns nu.

Här kan man se mer om detta:

Batterierna kommer nog att utvecklas efter hand förstås, även för telefonerna förmodar jag, man undrar om inte laddnings tunnlar efter vägarna kan bli något, man kör in sakta genom en viss längd och laddar genom fattningar i golvet eller liknande. I dag lär det finnas Ca 7 miljoner bilar i Sverige alla kör nog inte varje dag och en hel del sommar bilar ( Amerikanare och liknande )- är det ca 100000 el-bilar inblandat, frågan är om det skall bli 4-5miljoner elbilar framöver, eller kommer det också alternativa bränsle sorter, många ladd stolpar blir det också. hur gör man i förorterna där tusentals människor bor om varje vill ha bil, alla bor inte i en villa.
 
Den kinesiska biltillverkaren Nio som precis lanserat (eller skall lansera) en ny bil i Norge som har utbytbara batterier. Det funkar så att man helt enkelt kör in i ett litet garage så byts batteriet av en robot på cirka fem minuter. Dels har detta fördelen att man snabbt får ett fulladdat batteri, och dels kan de förstås byta till nya typer av batterier allteftersom de utvecklas. Detta är alltså inte en framtidsvision, utan teknik som finns nu.

Här kan man se mer om detta:
Kinesiskt - då är den ju i enlighet med kinesisk lag full av spionfunktioner som loggar allt du gör, och allt som bilens kameror ser. Loggar som skickas till kinesiska regeringen (via 5G)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar