Annons

Kommunikation och 5G

Produkter
(logga in för att koppla)
Min bil är så gammal att den har kartorna på en CD. :)
Jag herregud min bil fick med sig flera CD som jag måste stoppa in för uppdatering till navigationen och bilen behöver vara i gång konstant under 5,5 timmar och skall inte brytas, har aldrig orkat göra den manövern, fick ytterligare ett paket med CD skivor efter några år men där med lite kortare tid, tror det var för Europa Navigation. dyrt var det också att få det till bilen vid beställningen och man missar en del av alla nybyggen som skett genom åren, vilket ålderdomligt system det var för 10 år sedan.
 
Gör inte dom flesta alla olika pengaärende vad det nu än kan vara enbart med mobilen i dag, den kan väl inte skanna av sig själv eller hur kan man hantera det. När vi bytte Bank-ID som skall göras med vissa mellanrum, så fick vi nya dosor som bank kvinnan talade sig varm för, men som i praktiken nästan aldrig behöver användas som jag fattade den långa informationen hon gav oss, jag gillar att betala med det gamla vanliga att skriva mina räkningar posta och skicka, får regelbundet ett häfte med Bank och plusgiro. men att det numera skall gå att man själv med utökade tjänster med Bank-ID appen som var helt nytt för mig skall kunna fixa tillfälliga internetbank leverans, öka på swish pengar tillfälligt som exempel osv, nu har jag redan glömt det mesta av all information jag fick i våras.
När Bank-ID och Bank-app är på samma enhet finns inte behovet att scanna en QR-kod på annan enhet.
 
I en trafiksituation kan det handla om millisekunder och med 5 G blir svarstiderna mycket snabbare. I botten på tekniken för självkörande bilar ligger 5G och inte 4G. 5G ska ju också kunna hantera fler uppkopplingar utan att sänkas om jag fattat det rätt. Baksidan är väl kortare vågor och att infrastrukturen i form av master och antenner behöver stå tätare.
Du har rätt, svarstiderna är mycket kortare än 4G och det har högra kapacitet. Masterna står på samma ställe som för 4G, det var ett krav för design av 5G operatörerna (samma täckningskrav) vill ju inte sätta upp nya master, endast byta prylarna i masten.
 
Fotograferna på OS och VM kör Wi-Fi eller fast uppkoppling på arenorna. De behöver inte 5G.
Minneskortet i kameran är en bra buffert, men alla bilder kan tankas automatiskt över nätet redan idag.
Om det är minneskortet eller servern på redaktionen som är backup-lösningen blir en filosofisk fråga.
WiFi klarar ju inte mobilitet så bra, så får man börjar röra sig och behöver byta WiFi accesspunkt kan det bli problem. Det är mer robust att använda 4G/5G,där man är "always connected"
 
Lite knäppt är det allt att en telefonapp ska behöva använda det publika mobilnätet för att prata med bilen.

Det knäppa hade varit om det hade varit ett krav att gå via mobilnätet om man skulle kunna komma in i respektive köra bilen. Men den delen sköts av blåtand.

Mobilnät (eller wifi, om man har kopplat upp bilen till ett sådant) behövs för de andra funktionerna, som att på avstånd sätta igång ventilationen, se var bilen är, aktivera kamerorna etc.


/ Kiwi
 
Redan idag är många nya bilar uppkopplade mot nätet (inte bara elbilar med självkörningsförmåga). Det går inte att styra bilarna via uppkopplingen, men väl att använda allehanda funktioner i bilen. Jag känner inte till någon bil som använder 5G men det kommer förstås.

Min Tesla Model 3 använder 4G för att visa satellitkartor, strömma musik och film (och kommunicera med Teslas servrar). Bilen fungerar förstås också utan uppkoppling men då går det t.ex. inte att starta värmen via appen.

För ett tag sedan var det störningar hos Tesla som gjorde att appen inte fungerade men det går förstås att använda bilen ändå.
Det som inte hade parat appen med bilen direkt, vilket uppenbarligen är ett alternativ, och inte hade nyckelkortet, fick dock problem.
 
WiFi klarar ju inte mobilitet så bra, så får man börjar röra sig och behöver byta WiFi accesspunkt kan det bli problem. Det är mer robust att använda 4G/5G,där man är "always connected"
Absolut!

Men om exemplet var en OS-arena så behöver man inte byta accesspunkt när man väl kommit dit.

Framtiden blir magisk när vi alla kommunicerar via satellit satellit var än på jorden vi befinner oss. 5G är en parentes i datakommunikationens historia.
 
Satellitkommunikation är dock så kortvågig i de flesta fall att du får radioskugga av bara några träd.
Våra bilar har kartorna till navigationen på en hårddisk. Men den ena har egen access (3G) för internet (om man sätter i ett SIM-kort). Då kan den leta efter ting på nätet att köra till, streama radioprogram och liknande. Har man inte SIM-kort kan man använda en telefon eller annan mobilrouter, så den är framtidssäkrad på det viset. Men det är en pryl till som måste vara med då.
Båda har dock en telemetriapp som kan visa var bilen är, sätta på värmen, skicka destinationer till bilen (om man reseplanerar inomhus) osv. Den internetaccessen står bilen alltid själv för, och jag misstänker att den bara klarar 3G, även om det inte skrivs ut någonstans.
 
Satellitkommunikation är dock så kortvågig i de flesta fall att du får radioskugga av bara några träd.
Våra bilar har kartorna till navigationen på en hårddisk. Men den ena har egen access (3G) för internet (om man sätter i ett SIM-kort). Då kan den leta efter ting på nätet att köra till, streama radioprogram och liknande. Har man inte SIM-kort kan man använda en telefon eller annan mobilrouter, så den är framtidssäkrad på det viset. Men det är en pryl till som måste vara med då.
Båda har dock en telemetriapp som kan visa var bilen är, sätta på värmen, skicka destinationer till bilen (om man reseplanerar inomhus) osv. Den internetaccessen står bilen alltid själv för, och jag misstänker att den bara klarar 3G, även om det inte skrivs ut någonstans.
5G har en räckvidd på uppemot 500 m. Har jag läst. Masterna måste stå väldigt tätt på land och hav om vi ska kunna vara uppkopplade var än vi befinner oss. Därför tänkte jag att satelliter blir en rimligare lösning. Särskilt på hav och i ödemarker.
 
Ja, visst har satelliter en täckningsfördel sett från ovan, så att säga. Det är under träd, bakom byggnader och liknande som det kan bli problem.
 
När Bank-ID och Bank-app är på samma enhet finns inte behovet att scanna en QR-kod på annan enhet.
Okej, Bra. jäkla smått bara med bokstäver på mobilen, slår fel rätt så ofta, visserligen dyker det upp hjälpord efter halva texten längre ner på skärmen att trycka på. Tummen kan jag inte använda alls som många ungdomar kör med.
 
Absolut!

Men om exemplet var en OS-arena så behöver man inte byta accesspunkt när man väl kommit dit.

Framtiden blir magisk när vi alla kommunicerar via satellit satellit var än på jorden vi befinner oss. 5G är en parentes i datakommunikationens historia.
Problemet med satellit är att din sända signal från din mobil måste färdas många kilometer istället för 75 meter till närmsta accesspunkt i en OS-arena. Så hög uteffekt krävs, vilket gör att batteriet i mobilen inte räcker så länge. Det finns andra nackdelar med satellit också....
 
Jag behövde logga in på Handelsbanken för ett tag sen, vilket jag inte hade gjort sen de använde skraplotter. När jag försökte med mobilt bankid så fick jag beskedet att jag måste verifiera mitt bankid med en annan grunka första gången jag använde bankid.

Jag trodde att det handlade om en vanlig bankdosa som jag har använt med andra banker, men det visade sig vara en kortläsare som ansluts med USB till en dator och ett kort med bankid på. Handelsbanken har tydligen avvecklat gammaldags bankdosor. Eller kanske aldrig haft sådana.
 
Senast ändrad:
Jag herregud min bil fick med sig flera CD som jag måste stoppa in för uppdatering till navigationen och bilen behöver vara i gång konstant under 5,5 timmar och skall inte brytas, har aldrig orkat göra den manövern, fick ytterligare ett paket med CD skivor efter några år men där med lite kortare tid, tror det var för Europa Navigation. dyrt var det också att få det till bilen vid beställningen och man missar en del av alla nybyggen som skett genom åren, vilket ålderdomligt system det var för 10 år sedan.
När det kostar ett par tusen kr att uppdatera kartorna i bilen och man kan navigera gratis med sin telefon är valet lätt.
 
Det är en klar fördel att ha navigationen integrerad med bilens övriga system. Numera kan man ju i vissa bilar spegla telefonen i bilens display, vilket blir något motsvarande.
Men även biltillverkarna har insett att det inte är lätt att konkurrera prismässigt mot sånt som är gratis. Till våra bilar är nedladdning av kartuppdateringar kostnadsfritt.
 
Problemet med satellit är att din sända signal från din mobil måste färdas många kilometer istället för 75 meter till närmsta accesspunkt i en OS-arena. Så hög uteffekt krävs, vilket gör att batteriet i mobilen inte räcker så länge. Det finns andra nackdelar med satellit också....
Enig! På OS-arenan funkar tekniken redan idag.

Men i framtiden har vi inte en OS-arena var femhundrade meter. Så något annat behövs om vi fotografer ska kunna vara ständigt uppkopplade var än i världen vi råkar befinna oss.
 
Det är en klar fördel att ha navigationen integrerad med bilens övriga system. Numera kan man ju i vissa bilar spegla telefonen i bilens display, vilket blir något motsvarande.
Men även biltillverkarna har insett att det inte är lätt att konkurrera prismässigt mot sånt som är gratis. Till våra bilar är nedladdning av kartuppdateringar kostnadsfritt.
Min bil har Apple CarPlay (tror jag det heter) och Android Auto (tror jag det heter). Så en begränsad skara av mobilens appar kan styras direkt från bilens display. Det är en ganska smart lösning. Tycker jag.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar