Annons

Kommunikation och 5G

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej, Bra. jäkla smått bara med bokstäver på mobilen, slår fel rätt så ofta, visserligen dyker det upp hjälpord efter halva texten längre ner på skärmen att trycka på. Tummen kan jag inte använda alls som många ungdomar kör med.
Till vissa mobiler kan man ansluta ett fullstort tangentbord.
 
Jag behövde logga in på Handelsbanken för ett tag sen, vilket jag inte hade gjort sen de använde skraplotter. När jag försökte med mobilt bankid så fick jag beskedet att jag måste verifiera mitt bankid med en annan grunka första gången jag använde bankid.

Jag trodde att det handlade om en vanlig bankdosa som jag har använt med andra banker, men det visade sig vara en kortläsare som ansluts med USB till en dator och ett kort med bankid på. Handelsbanken har tydligen avvecklat gammaldags bankdosor. Eller kanske aldrig haft sådana.

Det låter som en ganska bra lösning när man har hört att bedragarna till och med lyckas skapa Bank-ID när de lyckats logga in med den bedragnes fjärr-identifiering. För då kan de alltså inte använda detta utan att först verifiera med kortläsaren.
 
Med elbil är det än så länge vettigast att använda bilens eget navigationssystem (åtminstone i Tesla) då det håller koll på när man behöver ladda, och också om det finns lediga laddplatser på Teslas Superchargers. Den förvärmer också batteriet när man navigerar till en snabbladdare (inte bara Teslas egna), vilket gör att laddningen går mycket snabbare.

Bilar kommer att bli om än inte beroende av, men åtminstone kunna dra nytta av en konstant uppkoppling till nätet. Ny teknik som 5G och kommande varianter kommer såklart underlätta detta. Även om en självkörande bil förstås måste kunna fungera helt utan uppkoppling, kommer bilen kunna göra smartare vägval och annat om den vet hur trafiken på den planerade rutten ser ut och för det krävs uppkoppling.

För fotografering har ju en uppkoppling till Internet främst med filöverföring och eventuell fjärrstyrning på distans att göra. Fjärrstyrning via appar fungerar idag allt från uselt till halvbra enligt min erfarenhet, och det har nog inte bara med uppkopplingen att göra. Där finns en hel del att jobba på från kameratillverkarna som är mycket bättre på att tillverka kameror än att göra appar (även om det blivit mycket bättre). Som det är nu krävs ju också antingen wifi eller blåtand för kopplingen mellan app och kamera, och där skulle ju både 4G och 5G i kameran underlätta.

Det händer fortfarande mycket spännande vad gäller tekniken; våra kameror är redan otroligt bra och många tycker att det räcker till och blir över. Jag är övertygad om att vi om tio år tycker att dagens fantastiska A1, Z9, R3 och andra värstingar inte längre är så himla kul (ungefär som en Nikon D3s inte idag får så många att skratta av lycka vad gäller prestanda).
 
Det är en klar fördel att ha navigationen integrerad med bilens övriga system. Numera kan man ju i vissa bilar spegla telefonen i bilens display, vilket blir något motsvarande.
Men även biltillverkarna har insett att det inte är lätt att konkurrera prismässigt mot sånt som är gratis. Till våra bilar är nedladdning av kartuppdateringar kostnadsfritt.
Jag kom fram till att jag föredrog att använda telefonens navigeringsprogram av andra skäl. Skärmen i min bil sitter i mittkonsolen, dvs strax nedanför kanten på "hyllan" bakom vindrutan. Telefonen sitter i en hållare som håller telefonen ovanför den kanten.
 
Med elbil är det än så länge vettigast att använda bilens eget navigationssystem (åtminstone i Tesla) då det håller koll på när man behöver ladda, och också om det finns lediga laddplatser på Teslas Superchargers. Den förvärmer också batteriet när man navigerar till en snabbladdare (inte bara Teslas egna), vilket gör att laddningen går mycket snabbare.

Bilar kommer att bli om än inte beroende av, men åtminstone kunna dra nytta av en konstant uppkoppling till nätet. Ny teknik som 5G och kommande varianter kommer såklart underlätta detta. Även om en självkörande bil förstås måste kunna fungera helt utan uppkoppling, kommer bilen kunna göra smartare vägval och annat om den vet hur trafiken på den planerade rutten ser ut och för det krävs uppkoppling.

För fotografering har ju en uppkoppling till Internet främst med filöverföring och eventuell fjärrstyrning på distans att göra. Fjärrstyrning via appar fungerar idag allt från uselt till halvbra enligt min erfarenhet, och det har nog inte bara med uppkopplingen att göra. Där finns en hel del att jobba på från kameratillverkarna som är mycket bättre på att tillverka kameror än att göra appar (även om det blivit mycket bättre). Som det är nu krävs ju också antingen wifi eller blåtand för kopplingen mellan app och kamera, och där skulle ju både 4G och 5G i kameran underlätta.

Det händer fortfarande mycket spännande vad gäller tekniken; våra kameror är redan otroligt bra och många tycker att det räcker till och blir över. Jag är övertygad om att vi om tio år tycker att dagens fantastiska A1, Z9, R3 och andra värstingar inte längre är så himla kul (ungefär som en Nikon D3s inte idag får så många att skratta av lycka vad gäller prestanda).
När det gäller vägtrafikdata och smarta vägval och löpande ändringar av rutten så har det funkat utmärkt i åtminstone 10 år utan 5G.
3G räcker gott för den datamängd som behövs för detta. Att lägga till lite extra info för laddstationer mm ryms troligen gott inom samma bandbredd.

När det gäller kamerors filöverföring så kommer vi långt med en uppkoppling runt 100 mbps, om vi kan få den stabil och överallt.

Men inte ens längs de stora vägarna genom Sverige finns idag fullständig täckning i mobilnätet. Exempelvis brukar jag få stopp i strömmad radio på vissa sträckor på E4 mellan Hudiksvall och Sundsvall, samt vidare inåt landet när jag kör 86:an från Sundsvall mot Östersund.

I sommarstugan i Hammarstrand blir strömmad tv ”grusig” ibland om jag kör mobil uppkoppling.

Så tillbaka till Hötorget och OS-arenor. Där verkar framtiden vara säkrad för fotografer med uppkoppling. På andra ställen får vi fortsätta drömma.
 
Om jag startar värmaren med en knapp på instrumentbrädan eller om jag startar den med en telefonapp påverkar knappast att Tesla vet om att jag har använt värmaren.
Använder du en "app" lär någon få veta. Särskilt om instruktionen går via någons server ute i världen.
 
Jag behövde logga in på Handelsbanken för ett tag sen, vilket jag inte hade gjort sen de använde skraplotter. När jag försökte med mobilt bankid så fick jag beskedet att jag måste verifiera mitt bankid med en annan grunka första gången jag använde bankid.

Jag trodde att det handlade om en vanlig bankdosa som jag har använt med andra banker, men det visade sig vara en kortläsare som ansluts med USB till en dator och ett kort med bankid på. Handelsbanken har tydligen avvecklat gammaldags bankdosor. Eller kanske aldrig haft sådana.
Det blir så när man har ett mobilt BankID från en annan bank. Jag har för mig att det är likadant hos SEB att det måste verifieras första gången.

SHB:s dosa fungerar som den vanlig dosa utan sladd och med sladd som BankID på kort. I båda fallen sitter samma kort i. Vad man kan göra i respektive läge varierar. Nordea har samma typ av lösning, om jag minns rätt. SEB har separat dosa respektive BankID på kort, dvs deras dosa för det senare fungerar bara inkopplad. Jag tror inte att SHB haft en separat dosa som bl a SEB, utan att det har varit den kombinerade lösningen hela tiden efter skrapkorten.
 
Använder du en "app" lär någon få veta. Särskilt om instruktionen går via någons server ute i världen.
Teslas upplägg är att bilen pratar regelbundet med moderskeppet oavsett, så någon app behöver inte blandas in för att de ska kunna ta reda på vad ägarna gör.

Red: Mr Autocorrect at your disservice...
 
Senast ändrad:
Vi får väl hoppas att de tyska bilmärkena också blir uppkopplade så att de kriminella lättare kan spåras. Åtminstone utomlands där polisen inte är lika bakbunden. ;)
 
Vi får väl hoppas att de tyska bilmärkena också blir uppkopplade så att de kriminella lättare kan spåras. Åtminstone utomlands där polisen inte är lika bakbunden. ;)
Man kan ju undra om de faktiskt inte redan är uppkopplade på det viset. Åtminstone avseende positionering.
Jag hade en tämligen ordinär Volvo V50 ett tag. Årsmodell runt 2009 om jag minns rätt. Helt utan uppkopplade användarfinesser. Men med GPS-hajfena på taket.
Jag hade någon sorts gratis bärgnings- och nödhjälpservice på den genom att jag servade regelbundet hos Volvo. En gång när jag skulle iväg hemifrån lös det en ilsken kontrollampa som betydde att bilen inte fick köras och bärgning skulle påkallas.
Jag ringde servicenummer och angav registreringsnumret varpå de genast konstaterade var bilen stod placerad. Detta kunde de inte ha fångat på hemadressen eftersom bilen står på innergård bakom huset och adressen är angiven på framsidan. Bärgaren kom också direkt till innergården utan att behöva fråga dig fram.
 
De flesta nya bilarna är uppkopplade på ett eller annat sätt; i vissa fall krävs det att telefonen är parkopplad med bilen, men ofta har bilen en egen uppkoppling. Bilar tillverkade efter 31 mars 2018 måste ha s.k. eCall 112 emergency assistance (inom EU) så att bilen automagiskt ringer 112 och berättar var den är någonstans i händelse av olycka.

Tesla har som Ztenlund skrev konstant kontakt med moderskeppet (så länge den har täckning), vilket gör att jag kan få ut en massa kul statistik om förbrukning, temperatur med mera :)

1638296128732.png
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Man kan ju undra om de faktiskt inte redan är uppkopplade på det viset. Åtminstone avseende positionering.
Jag hade en tämligen ordinär Volvo V50 ett tag. Årsmodell runt 2009 om jag minns rätt. Helt utan uppkopplade användarfinesser. Men med GPS-hajfena på taket.
Jag hade någon sorts gratis bärgnings- och nödhjälpservice på den genom att jag servade regelbundet hos Volvo. En gång när jag skulle iväg hemifrån lös det en ilsken kontrollampa som betydde att bilen inte fick köras och bärgning skulle påkallas.
Jag ringde servicenummer och angav registreringsnumret varpå de genast konstaterade var bilen stod placerad. Detta kunde de inte ha fångat på hemadressen eftersom bilen står på innergård bakom huset och adressen är angiven på framsidan. Bärgaren kom också direkt till innergården utan att behöva fråga dig fram.
Men de kriminella åker inte volvo ;)
 
Men de kriminella åker inte volvo ;)

Det är samma med Audi, BMW och Mercedes - de är också uppkopplade nu för tiden. Däremot tror jag inte det är så lätt för polisen att få tillgång till deras positioner vare sig i Sverige eller andra länder (av förståeliga skäl). Möjligen att de kan få det om bilen är anmäld stulen, men ofta ägs dessa fordon av målvakter som kan stå som ägare till hundratals bilar.
 
De flesta nya bilarna är uppkopplade på ett eller annat sätt; i vissa fall krävs det att telefonen är parkopplad med bilen, men ofta har bilen en egen uppkoppling. Bilar tillverkade efter 31 mars 2018 måste ha s.k. eCall 112 emergency assistance (inom EU) så att bilen automagiskt ringer 112 och berättar var den är någonstans i händelse av olycka.

Tesla har som Ztenlund skrev konstant kontakt med moderskeppet (så länge den har täckning), vilket gör att jag kan få ut en massa kul statistik om förbrukning, temperatur med mera :)

Visa bilaga 162123


Undrar när vi första gången hämnar i situationen att alla våra uppkopplade bilarna fått trojaner via sin uppkoppling, och en utpressare sitter på makten att stänga av viktiga säkerhetsfunktioner. Eller bara förhindra att bilen startar.

Nyligen blev tydligen Volvos utvecklingsavdelning hackade och fick information stulen:
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar