Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommer priserna bli normala i gen ?

Produkter
(logga in för att koppla)

ckghagen

Avslutat medlemskap
Kommer priserna bli normala i gen ?
Billigaste fasta under 2f kostar 3500kr Sigma EX 28/1,8 DG
Psykosdyra Pentax SMC-FA 50/1,4 behöver man inte ens fundera på

Yenen är ju fortfarande hög men inte alls så hög som den varit nedgående trend

Så kommer det komma några normala priser. Eller ska man ställa in sig på att man inte kommer skaffa en ljusstark fast optik med af

Man blir lite avundsjuk på Canon Nikon tok billiga 50mm 1,8f för 1000kr och 1400kr
 
Senast ändrad:
Pentax genomförde även en prishöjning, så det är inte bara valutakursen vi ser. I dessa svåra tider verkar det som om Pentax bestämt att vare sak skall vara lönsamt i sig själv. Tydligt är att produkter som säljer dåligt har fått ett betydligt högre pris. Det kan kännas bakvänt, men man anser antagligen att man inte kommer att sälja mycket mer med ett lägre pris. Vad som kommer hända när ekonomin vänder är svårt att sia. En sak är nog helt klar dock, om Pentax planerar sänka några priser, eller lansera nya och billigare produkter lär de inte berätta det i förväg.
 
Ibland känns inte priserna riktigt rimliga, som äldre FA-gluggar som är riktigt dyra medan nya DA* är rätt rimligt prissatta om man jämför med Ca/Ni. Så det är alldeles säkert marknadsföring.

Man kan ju även resonera som så att det bara tar längre tid att spara till nästa glugg ;)
 
Jag tror inte priserna kommer bli normala igen. man får nog helt enkelt bita i det sura äpplet och öppna plånkan eller söka med ljus och lykta bland beg-annonserna.
 
Har allafall lagt in en pris bevakning på
Sigma EX 50/1,4 DG HSM

Det blir nog och välja icke Pentax gluggar så länge tills Pentax byter strategi

Ja har en sån där regel att jag aldrig köper något som gått upp i pris mer än 10-15% från lägsta ny-pris nivå ( lägsta som gått och köpa Sverige)

Tillåt mig småle...
det är mindre trevligt med men skadeglädje
 
Senast ändrad:
Jag köpte FA50 från BH i USA för en månad sedan och priset ink tull mm 2800kr,men även de har höjt priset med ca 700kr vilket
borde ge ett slutpris på ca 3800kr.Jag tror vi får vänja oss med de högre priserna... och kan man tänka sig manuell fokusering så
finns det trevligare och skarpare objektiv än just FA50 som man kan få för en löjligt liten peng....tänker då på ryssarna Helios
44K-4 58mm f2(ca 400kr) och det plastiga men superskarpa Zenitar K2 50mm f2(300kr)
 
Jo jag ville helst ha AF men ja betalar ju inte vadsomhelst för det så det kanske blir en MF

Anas tycker jag det är lite tråkigt med utvecklingen med priserna

En av anledningarna var att jag valde Pentax va att det gick och få tag i kvalitets optik till humana priser och men kombinationen med bilstabiliseringen i huset så va det förträffligt
Jag valde juste bort Cannon på grund av bildstabiliseringen vist bildstabilisering i optiken är bättre men hur mycket kostar inte en Cannon glugg med bra F och bildstabilisering


Egentlige tycker jag att jag har en ganska okej utrusning.
Det är ju bara en fast som saknas jag tokfynda min Pentax SMC-DA 16-45/4 ED AL för ca 2000 på webhalens utförsäljning och jag är fotfarande nöjd med Pentax på det stora hela kvalitetskänsla i huset bra prioritetslägen och auto lägen mm

Utan det är mest framtidens Pentax jag oroar mig för, som att plocka bort Top lcd displayen på deras icke dyraste kameror men men det är en annan diskussion
 
Jag såg en beggad FA50 f1.4 på scandinavian photo i sthlm häromdagen. Kolla vad de ska ha för den så kanske du får ett pris du kan acceptera utan att sjukskriva dig ;)
 
Kommer priserna bli normala i gen ?
Billigaste fasta under 2f kostar 3500kr Sigma EX 28/1,8 DG
Psykosdyra Pentax SMC-FA 50/1,4 behöver man inte ens fundera på

Yenen är ju fortfarande hög men inte alls så hög som den varit nedgående trend

Så kommer det komma några normala priser. Eller ska man ställa in sig på att man inte kommer skaffa en ljusstark fast optik med af

Man blir lite avundsjuk på Canon Nikon tok billiga 50mm 1,8f för 1000kr och 1400kr


Generellt tror jag vi lägre priser redan nästa år.
Redan nu kan man fynda på enstaka modeller: Tamron AF 18-250/3,5-6,3 Di II for Pentax
En modell som är långt i från vad du efterfrågade, men en då :)


Michael - Shoppar inom EU -
 
Tips FA50/f1.4

När jag var på besök i Skövde i helgen tittade jag in på Japan Photo för att se om de hade något till Pentax. Till min förvåning hade de det (bl.a. 16-50, 50-135, DA35ltd) och till bra priser dessutom.

Men det som fångade min uppmärksamhet var att de hade en Pentax FA50/f1.4 i montern inne i butiken, med utsatt pris ca. 2600 - 2700 kr om jag minns rätt.

Så om någon känner för att göra ett kap... med tanke på de nya priserna. Hade jag inte redan haft den själv så hade jag nog slagit till.
 
Jag kan sälja...

Vet att vissa har försökt att nå mig och jag ber om ursäkt för att jag inte svarat!

Mitt i en flytt och massa kaos så har jag prioriterat andra saker.

Jag har till salu
FA 50 f1,4
FA 35 f2
DA 12-24 f4

Och jag kommer inte att skicka iväg dom till prutpriser utan maila mig ett förslag så skall jag svara nu ;-)

[email protected]

KRAM
 
Tänkte posta detta innan jag upptäckte denna tråden så det hänger inte riktigt ihop med resten av diskussionen, men jag behöver häva ur mig det här.

Hur har pentax tänkt att någon ska ha råd med deras objektiv? Ska man som student tvingas fota med canon/nikon för att ha råd med något annat än kitobjektiv? Någon som kan förklara prisuppgången och om det kommer gå ner igen?

Pratade med en Pentax-representant på fotomässan igår, han visste inte varför priserna går upp, men han sade att det är fördjävligt på ren svenska.

Pentax lär ju inte få nya kunder av det precis. De säljer kameror som riktar sig mot amatörer upp till halvprofessionella fotografer och detta speglas absolut inte i objektivpriserna, hur kommer det sig?

Folk kommer köpa Pentax precis som jag gjorde, sedan kommer de inse att kitoptiken kanske inte räcker till och därför kommer de antagligen köpa canikon nästa gång. Dock verkar pentaxfotografernas medelålder vara ganska hög och det bidrar väl till större köpkraft. Jag känner mig i alla fall lite blåst av Pentax. Nu sitter jag dock i pentax-träsket och har just uppgraderat från k10 till k20, men hade jag köpt min första dslr idag hade det blivit en canon 40d, 50d eller nikon d90.

Varför har inte pentax ett 50mm 1,8 för 899kr som canon har? Hade köpt det direkt. Pentax 50 1,4 har gått upp från ungefär 2000kr till 5500 sedan 2005, vem vill köpa ett sådant till det priset när man vet att de kunde sälja det för mindre än hälften förut? I juni gick priset upp från 3000 till 5000. Vem kan köpa det utan att känna sig rånad?

Debatt!
 
Det skulle inte jag ha gjort! Canons variant är det plastigaste jag har sett. En kompis till mig hade ett sådant, men en vacker dag sprack det på mitten.

Ajdå, men man har minst 1 års garanti. Går det sönder efter det är det inte hela världen att köpa ett nytt. japan photo har annars "supergaranti" eller vad det heter, gäller i 4 år, kostar 299kr.
 
Ser ett större behov av ett billigt ljusstarkt 28-30 mm objektiv än 50mm. Ett normalobjektiv till APS-C skulle vara mer användbart för mig än ett kort teleobjektiv.

(Dessutom har jag redan ett tiotal olika ljusstarka 50mm objekiv)
 
... vem vill köpa ett sådant till det priset när man vet att de kunde sälja det för mindre än hälften förut? I juni gick priset upp från 3000 till 5000. Vem kan köpa det utan att känna sig rånad?

Debatt!

Beror nog mycket på omsättningen, låg omsättning och otur att råkat köpa in till taskig valutakurs gör att ingen vill köpa av den handlaren.

Har märkt att priserna så sakteliga börjat krypa ner allteftersom dollarn går ner. Dock så har den japanska valutan stannat kvar på en hög nivå.

Pentax - då är du ju i den lyckliga situationen att du kan leta på begg-marknaden. Finns många bra pentaxobjektiv.
 
Har märkt att priserna så sakteliga börjat krypa ner allteftersom dollarn går ner. Dock så har den japanska valutan stannat kvar på en hög nivå.

Pentax - då är du ju i den lyckliga situationen att du kan leta på begg-marknaden. Finns många bra pentaxobjektiv.

Kollar man på prisjakt ser det tvärt om ut. "buy now before price increase" står det här och var hos utländska försäljare.

Begmarknaden för gamla manuella objektiv är det inget fel på, däremot ska man ha väldigt tur om någon säljer ett nytt objektiv som man är intresserad av.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.