ANNONS
Annons

kommer man i framtiden kunna plåta sport med pentax...

Produkter
(logga in för att koppla)
Återigen: Vadå klaga? Det är bara att konstatera att kameran inte fyller alla mina behov och förmodligen inte heller trådskaparens. Så vad är det för fel att spekulera och undra om det kommer en Pentax som fyller dessa behov? Eller menar du att mina behov helt enkelt inte finns för att jag köpt en allt för billig kamera? Är det bara inbillning att jag skulle vilja fota vråkarna och falkarna när de flyger förbi? Eller får jag inte ha den önskan för att jag köpte en kamera för 8000 spänn?

Återigen: Det GÅR inte att ta vissa foton med kameran. Thats it. Ingen har sagt att det BORDE gå att ta dessa bilder, trådskaparen frågade ju OM det kommer en Pentax som klarar det? Det är väl inte att kritisera K10D? Men det verkade som att en del menar att problemen inte finns, att K10D räcker till även för action. Det håller inte jag med om, och det exemplet jag drog var ett konkret exempel när K10D inte räckte till längre utan ett dyrare alternativ fick användas istället.

P-E, du får självfallet ha vilka förväntningar som du vill. Jag bara menar att det är orealistiskt att förvänta sig 30 000 kr prestanda i en kamera för under 8 000 kr. Inte ens Canons 30D, som ligger något över K10D i pris, har en snabbare autofokus än K10D. Du får alltså gå upp en hel del i pris för att din önskan och behov ska tillfredsställas.

Som jag skrev så kommer Pentax med två nya kameror till hösten, och nästa år kommer de med toppmodellen i serien. Det finns tyvärr inget svar idag att ge vilka prestanda eller pris som dessa kommer att ha.

Om jag ska försöka mig på en gissning så tror jag att modellen över K10D kommer att hamna på en 12 - 13 000 SEK. Toppmodellen, som kommer nästa år, kanske hamnar på en 20 000 kr. Jag tror det är orealistiskt att förvänta sig att Pentax gör en kamera som Canon 1D, jag tror att Pentax i första hand väljer att satsa resurserna på maximal bildkvalitet före maximala prestanda gällande autofokus och seriebildstagning. Canon har mutat in sportmarknaden, med viss konkurrens från Nikon. Jag tror inte det finns utrymme för fler spelare i den marknadsnischen, vad Pentax behöver göra är att utveckla unika produkter, snarare än produkter som liknar andra tillverkares. Det är därför jag tror att de satsar på maximal bildkvalitet före maximal hastighet, att ge den högsta bildkvaliteten i klassen istället för att vara den snabbaste kameran. Nu är detta min personliga gissning, det finns som sagt inga officiella specifikationer släppta än.

Detta innebär självfallet inte att kamerorna inte blir snabbare, en kamera med 4 - 5 bilder per sekund är säkert en möjlighet även för Pentax, däremot tror jag knappast på 10 bilder per sekund som de dyrare Canon modellerna har. Är det det man önskar får man nog i fortsättningen även välja Canon.

Vi får vänta och se tills Pentax släpper ut sin information om de nya produkter som de utlovade i våras i en intervju publicerad i japanska Watch Impress.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
P-E, du får självfallet ha vilka förväntningar som du vill. Jag bara menar att det är orealistiskt att förvänta sig 30 000 kr prestanda i en kamera för under 8 000 kr. Inte ens Canons 30D, som ligger något över K10D i pris, har en snabbare autofokus än K10D. Du får alltså gå upp en hel del i pris för att din önskan och behov ska tillfredsställas.

Hälsar
R
Jag har inte snackat förväntningar eller vad man kan räkna med vad en kamera för 8000kr klarar. Jag bara konstaterar att den INTE klarar vissa saker. K10D är ungefär lika användbar som ett ritblock i vissa situationer. Oanvändbar. Så är det, och det är väl det som fått trådskaparen att undra "kommer man i framtiden kunna plåta sport med pentax..." Egentligen har jag lite svårt att förstå vad K10D har med det hela att göra, det handlar väl mer om vad Pentax kommer att göra så småningom. Om det finns hopp för oss som gärna fortsätter plåta med Pentax men som har BEHOV (inte att förväxla med föväntningar alltså) och användning för prestanda som K10D inte klarar att leverera.

P-E Claesson skrev:
Om det finns hopp för oss som gärna fortsätter plåta med Pentax men som har BEHOV (inte att förväxla med föväntningar alltså) och användning för prestanda som K10D inte klarar att leverera.

Jag har redan svarat två gånger, detta är tredje gången, med att Pentax inte har släppt de tekniska specifikationerna än på sina kommande produkter så det går inte att ge annat än rena spekulationer och gissningar än så länge. Jag personligen tror inte på sportmarknaden för Pentax. 4-5 bilder per sekund är säkert en möjlighet, men knappast 10 bilder per sekund från Pentax. De har inte nödvändiga ekonomiska resurser för att konkurrera på en marknad som närmast uteslutande domineras av Canon och till viss del av Nikon, där sportfotografer är sponsrade och arbetar mot speciella proffsavdelningar och servicepersonal hos Canon och Nikon. I Japan så har Pentax rykte om sig att vara mer som Leica, alltså bildkvalitet först och främst och jag tror att de kommer fortsätta på den vägen. Att skapa bildverktyg för fotojournalister, naturfotografer, bröllopsfotografer, dokumentärfotografer, porträttfotografer och så vidare - framför rena sportfotografer. Det är min personliga gissning att Pentax kommer att fortsätta stärka sig inom det som de är starka.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Roland Mabo skrev:
Det är EF-S 17-55 f/3,5-5,6 som är testad tillsammans med Canon 30D och det ser man om man klickar på testet för 30D. Det står inte i jämförelsetabellen, men det står när man läser hela testet för 30D.

På vilket sätt utgår testet från skilda premisser?

I normalt ljus så ligger 30D med EF-S 17-55 på under 0,5 sek, medan K10D med 18-55 ligger på 0,3 - 0,6 sek.

I svagt ljus ligger Canon på 0,7 för vidvinkel och 0,8 - 1,2 sek för tele. K10D ligger på 0,5 sek för vidvinkel och 1,4 sek på tele.

Vi ser alltså att för normalt ljus så är båda kamerorna snabbare än vid svagt ljus. Skillnaden i svagt ljus mellan vidvinkel och tele härrör troligen till att teleläget för båda kamerornas objektiv har en lägre ljusstyrka vilket torde vara negativt för autofokusen i svagt ljus - dessutom så har teleläget kortare skärpedjup vilket ytterligare kan försvåra för autofokusen.

Hälsar
R

Fast nu fotar man ju inte sport med ett 18-55 objektiv. En intressantare jämförelse borde vara med 70-200/2,8 USM/HSM/SDM/AF-s. 300/2,8 USM/HSM/SDM/AF-s eller längre. Om man bara vill se kamerornas hastighet kan man ju använda sigmas varianter av objektiven, men det som verkligen spelar roll är ju af-hastigheten på hela systemet, dvs Canon och Nikon använder deras egna objektiv,och Pentax... är dömda till Sigma för de har inte de objektiven. (visst de har ett 50-135/2,8 och 300/4, men det räcker inte till om man ska fota sport seriöst imo)

Det är det största problemet (som jag ser det) med Pentax och sport, de har helt enkelt inte objektiven som krävs (hittar inget 70-200/2,8 alt 300/2,8 med SDM, kan ha fel är inte så insatt utan kollade bara lite snabbt på pentaximaging.com) visst man kan köra med Sigma, men de är inte lika bra som Canon/Nikons varianter, framför allt på längre brännvidder.

Utan att ha genomfört ngt sådant test känner jag mig rätt säker på att resultatet kommer bli 1:a Canon 2:a Nikon 3:a Pentax (givetvis ska testet genomföras med top-of-the-line kamerorna, för det är ju det man använder om man fotar sport "seriöst". Visst det kanske kommer en K1D, men jag lovar att du inte får några bra bilder med den kameran imorgon(tisdag), för den finns ju inte.)

Givetvis är hastigheten på seriebildstagningen och bufferten på tok för dålig på Pentax, men man får väl träna upp att ta en bild vid rätt ögonblick. ;-)

Ett annat problem är bruset som finns på högre iso.

Sen som saknar väl pentax infrastrukturen som Canon/Nikon har med CPS/NPS..

Sen finns det säkert fler punkter som de just nu ligger efter på..

Så idag är pentax långt från en seriöst sportfotograf märke.

Om 5-10 år, vem vet?

Roland Mabo skrev:
Det är EF-S 17-55 f/3,5-5,6 som är testad tillsammans med Canon 30D och det ser man om man klickar på testet för 30D. Det står inte i jämförelsetabellen, men det står när man läser hela testet för 30D.
Jag antar att du menar kitobjektivet EF-S 18-55 3.5-5,6, observera att detta inte är något USM objektiv utan ett objektiv med vanlig DC motor (AF har därmed inte topprestanda).

Tidningen Foto gör regelmässigt mätningar av autofokusprestanda, deras test av Pentax K10D med DA 16-45/4 ED utföll enligt följande:

16 mm: 0,37 s
28 mm: 0,37 s
45 mm: 0,37 s
Slutarfördröjning: 0,10 s

Motsvarande för Canon EOS 400D med EF-S 18-55 3.5-5.6 var:

18 mm: 0,24 s
35 mm: 0,26 s
55 mm: 0,27 s
Slutartidsfördröjning: 0,10 s

Med USM objektiv tjänar du ytterligare några hundradelar.

/Daniel

Pentax är mycket väl medvetna om bristern på telen och de satsar på nya telen. Däremot så kommer ingen 70-200 f/2,8 från Pentax. Pentax plan för objektiv är att ersätta gårdagens 24x36 objektiv med motsvarande för APS-C, så 50-135 f/2,8 är APS-C världens motsvarighet till 24x36 världens 70-200 f/2,8, precis som att 16-50 f/2,8 är APS-C världens motsvarighet till 24x36 världens 24-70 f/2,8, nya 55 f/1,4 är APS-C världens motsvarighet till 24x36 världens 85 f/1,4, och nya 35 f/2,8 Macro är APS-C världens motsvarighet till 24x36 världens 50 f/2,8 Macro. 200 f/2,8:an är APS-C världens motsvarighet till 24x36 världens 300 f/2,8, 300 f/4 är APS-C världens motsvarighet till 24x36 världens 400-500 f/4-5,6 objektiv. Det är så Pentax tänker. Vi vet inte idag om det kommer exempelvis ett 300 f/2,8 - Pentax har inte släppt den planeringen än. Det kommer mer information om detta under hösten.

Gällande större buffertar och snabbare seriebildstagning så har Pentax två nya systemkameror planerade för denna höst, och nästa år kommer fler. Vi vet inte idag de tekniska specifikationerna, de kommer senare. Pentax håller en presskonferens 23 Augusti, det är möjligt att en del av dessa nyheter presenteras då, det är också möjligt att många nyheter presenteras under en period av flera veckor - för så har Pentax gjort tidigare, att de har spridit ut produktlanseringarna under längre tid i syfte att stanna i nyhetsflödet längre.

Hälsar
R

dano skrev:
Jag antar att du menar kitobjektivet EF-S 18-55 3.5-5,6, observera att detta inte är något USM objektiv utan ett objektiv med vanlig DC motor (AF har därmed inte topprestanda).

Jag hoppas du observerar att DA 18-55 från Pentax inte har SDM, utan vanlig skruvdriven autofokus, med motorn i huset, alltså inte topprestanda.

Du refererar sedan till Pentax DA 16-45 f/4, ett objektiv som är större och tyngre än DA 18-55, även det drivet med motor i huset, alltså det saknar SDM drift. I och med att det är något tyngre så innebär det också mer stress på motorn i huset, det blir därför något något lite långsammare.

Trots dessa dåliga förutsättningar för Pentax systemet, så är skillnaden mot Canon väldigt marginell. En skillnad på mindre än 0,10 sekunder ser jag som inte möjligt att uppleva för fotografen. Jag kan iaf inte upptäcka den lilla lilla skillnaden.

dano skrev:
Med USM objektiv tjänar du ytterligare några hundradelar.

Det är troligt att detsamma gäller SDM-objektiven för Pentax, kanske skillnaderna blir ännu större än några hundradelar. Det har inte gjorts ett ordentligt test med dem än så det är för tidigt att säga.

I vilket fall som helst så är min poäng den att mellan K10D och Canons motsvarigheter inom samma prisklass så är skillnaden i autofokushastighet marginell och knappt märkbar, så det är inget att bry sig om.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Roland Mabo skrev:
Pentax är mycket väl medvetna om bristern på telen och de satsar på nya telen. Däremot så kommer ingen 70-200 f/2,8 från Pentax. ... Vi vet inte idag om det kommer exempelvis ett 300 f/2,8 - ...

Där har vi två problem, 70-200/2,8 (ca 100-300 på APS-c, ca 90-260 på APS-h) är ett underbart objektiv för sport i allmänhet. 50-135/2,8 är helt enkelt för kort. De där sista 65 mm är i det området som jag tar flest kort iaf.

Det andra problemet är att vi vet inte, Hoya kanske gör en jättesatsning på att bli störst i världen på sportfoto, kankse. Kanske lägger de ner DSLR verksamheten, kanske. Även om båda påståenderna verkar högst otroliga idag så om 5-10 år är de kanske verklighet.

Givetvis kan andra kamera tillverkare ändra inriktning också, men idag är sportfoto = Canon eller Nikon punkt!

Visst man kan chansa att Pentax släpper sportfoto produkter, men jag skulle hålla mig till Nikon/Canon de har vad som krävs, IDAG.

Roland Mabo skrev:
I vilket fall som helst så är min poäng den att mellan K10D och Canons motsvarigheter inom samma prisklass så är skillnaden i autofokushastighet marginell och knappt märkbar, så det är inget att bry sig om.

Hälsar
R
Jaha? Canon i samma prisklass som K10D är alltså också oanvändbar till actionfoto? Å vad har det med vad vi kan förvänta oss av framtida Pentax att göra? Inte ett jädra dugg.

Roland Mabo skrev:

...

Trots dessa dåliga förutsättningar för Pentax systemet, så är skillnaden mot Canon väldigt marginell. En skillnad på mindre än 0,10 sekunder ser jag som inte möjligt att uppleva för fotografen. Jag kan iaf inte upptäcka den lilla lilla skillnaden.

Det är troligt att detsamma gäller SDM-objektiven för Pentax, kanske skillnaderna blir ännu större än några hundradelar. Det har inte gjorts ett ordentligt test med dem än så det är för tidigt att säga.

Hälsar
R

Jag LOVAR fotar du sport(eller vilda djur) är varje hundradels sekund snabbare af guld värt. Du kanske inte märker det, men det syns på bilderna när du kommer hem/levererar.

Sedan är ju förutsättningarna inte så dåliga för pentax, deras objektiv hade ju f/4.0 för alla brännvidder jmf Canons 5.6 vid längre brännvidder

P-E Claesson skrev:
Jaha? Canon i samma prisklass som K10D är alltså också oanvändbar till actionfoto? Å vad har det med vad vi kan förvänta oss av framtida Pentax att göra? Inte ett jädra dugg.

P-E, det kom en fråga i just denna tråd om det fanns siffror på autofokushastighet mellan Pentax och Canon, en fråga om det hade gjorts några mätningar. Jag besvarade den frågan genom att visa siffror. Jag gjorde alltså fel enligt dig? Men då borde den person som ställde frågan om siffror också ha gjort fel, eller hur?

Hälsar
R

Jonsjoberg skrev:
Jag LOVAR fotar du sport(eller vilda djur) är varje hundradels sekund snabbare af guld värt. Du kanske inte märker det, men det syns på bilderna när du kommer hem/levererar.

Sedan är ju förutsättningarna inte så dåliga för pentax, deras objektiv hade ju f/4.0 för alla brännvidder jmf Canons 5.6 vid längre brännvidder

I testet jag redovisade från digit.no så var det Pentax 18-55 f/3,5-5,6. I FOTOs test så var det 16-45 f/4 som användes.

Om vi tar siffrorna på 400D från digit.no, så är siffrorna faktiskt i stort samma som för 30D.
Dock är 400D långsam på uppstarten.
Det tar 0,2 sekunder för K10D att starta, men 1,2 s för 400D (2,3s med dammavskakning).

Normal belysning, vidvinkel till tele
K10D: 0,3 - 0,6s
400D: < 0,5s

Alltså i praktiken ingen skillnad alls i hastighet mellan K10D och 400D.

Svag belysning, vidvinkel till tele
K10D: 0,5 - 1,4s
400D: 0,7 - 0,8-1,2s.

400D är något långsammare på vidvinkel och något snabbare på tele, alltså oavgjort för skillnaderna tar ut varandra.

Uppstart + AF + exponering på k10D: < 1s
Uppstart + AF + exponering på 400D: 1,6s
http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?cat=478&id=107094&p=3&refresh=&compare_to=101946

Hälsar
R

Senast ändrad:
Att siffrorna är samma beror nog mer på att autofokusen i objektiven är av DC typ, för ett relevant test av afen i kamerahusen måste objektiven ha USM/SDM annars kommer det alltid vara objektivet som är den begränsande faktorn.

MEN jag förstår din poäng (tror jag) att FOTOS test kanske inte är så rättvisande pga valet av objektiv.

Jonsjoberg skrev:
Att siffrorna är samma beror nog mer på att autofokusen i objektiven är av DC typ, för ett relevant test av afen i kamerahusen måste objektiven ha USM/SDM annars kommer det alltid vara objektivet som är den begränsande faktorn.

I Pentax fall så är motorn i huset och för Canons fall så är motorn i objektivet. En motor i objektivet torde vara mer skräddarsydd för objektivet än en motor i huset, kan man tänka.

Visst är det så att Canon ökar sin hastighet med USM, det är mycket troligt att Pentax ökar sin hastighet med SDM.

Jag ser ingen anledning till att misstänka att det blir större skillnader mellan Canon och Pentax om vi jämför USM och SDM objektiv. Även med USM och SDM så har kameran hand om AF-styrningen. Eftersom USM och SDM båda är designade för objektiven, så borde det - logiskt - bli mindre skillnad, alltså mer jämnt, än det redan är. Tycker jag iaf.

Vi får väl se om det görs ett sådant test i framtiden.

Hälsar
R

Fast är det inte mer relevant att jämföra siffror mellan en kamera som fungerar för nämnda ändamål än att jämföra två som INTE fungerar? Sen kan jag nämna att den gången jag fotade Grease, så hade jag alltså problemet att Pentaxen INTE hittade focus alls! Jag hann aldrig hålla kameran stilla tillräckligt länge p.g.a att objekten rörde sig för mycket. 1Dmk2 klarade detta. Det som är intressant med exemplet är att visa att det faktiskt finns situationer när K10D:s AF inte fungerar. Att det finns relevans för trådskaparens frågeställning. Priset på K10D eller 1Dmk2 är ointressanta i sammanhanget. Det enda trådskaparen sagt om priset är att 70000 är väl mycket, inte att en sportkamera från Pentax måste ligga i samma prisklass som K10D. Trådskaparen efterlyser också just snabbare AF. Men det kom något inlägg som antydde att K10D var snabb nog, vilket jag har erfarit att den inte alls är i alla lägen.

Men snälla P-E, du skäller på att K10D inte har en autofokus som passar lika bra för sportfotografering som 1D - jag säger, att med tanke på den enorma prisskillnaden mellan K10D och 1D så kan man inte förvänta sig att k10D har lika bra prestanda. Du skäller på Skodan för att den inte är en Rolls, jag säger att det är orättvist mot Skodan för den kostar heller inte som en Rolls. Jag har visat att Canon, i samma prisklass som K10D, inte har snabbare autofokus. Det finns inte i den prisklassen. Har man behovet av en snabbare autofokus än vad K10D erbjuder, så måste man gå upp i pris och göra det tämligen rejält. Det är så situationen ser ut i dagsläget.

Jag har också skrivit att jag personligen inte tror på sportmarknaden för Pentax, för det är bättre att de satsar på en egen profil istället för att ha samma profil som Canon. Canon har redan sin profil, det går inte att konkurrera med Canon genom att vara Canon, det är min uppfattning. Pentax måste hävda sin särart, inmuta en egen marknad, vända sig till andra fotografer och andra marknader än vad Canon vänder sig till.

Senare under hösten kommer vi att veta, När Pentax har presenterat sina produkter. Så allt detta är gissningar och spekulationer.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:

Hälsar
R
Raphael.
I de flesta fall er 0.10 marginell, ja. Men inte alltid. Til eks ved konsertfoto som jag driver en del med, kan denna marginella skilnaden utgjøre forskjellen på bild, eller inte bild. Jag vet, av dyrekjøpt erfaring. Når musikarna springer omkring som gale, ock fokus inte låsar er det liten trøst at 0.10s skilnad er marginell ;-)
Det er ock mager trøst når fokusen henger efter ved AF-C. Det funkar heller inte. Sjælv med FA* 85/1,4 som er det snabbaste jag har.

At K10 kostar mycke mindre enn proffkamerana, hjelper meg heller inte. Så lenge Pentax inte har alternativ.

Forlåt svorsken

Fototim aka Tim Typo

Roland Mabo skrev:
Men snälla P-E, du skäller på att K10D inte har en autofokus som passar lika bra för sportfotografering som 1D
Fel igen. Jag skäller inte på K10D, jag konstaterar att den inte fungerar i alla lägen. Det är skillnad det. Att det skulle vara kritik av just K10D är bara din tolkning och jag har redan förklarat att det är inte så jag menar. Det är svårt att fota action med K10D. Frågan är alltså om det kommer en framtida kamera som kan det, inte huruvida det är fel på K10D eller inte.

Senast ändrad:
Fototim skrev:
Raphael.
I de flesta fall er 0.10 marginell, ja. Men inte alltid. Til eks ved konsertfoto som jag driver en del med, kan denna marginella skilnaden utgjøre forskjellen på bild, eller inte bild. Jag vet, av dyrekjøpt erfaring. Når musikarna springer omkring som gale, ock fokus inte låsar er det liten trøst at 0.10s skilnad er marginell ;-)
Det er ock mager trøst når fokusen henger efter ved AF-C. Det funkar heller inte. Sjælv med FA* 85/1,4 som er det snabbaste jag har.

At K10 kostar mycke mindre enn proffkamerana, hjelper meg heller inte. Så lenge Pentax inte har alternativ.

Forlåt svorsken

Fototim aka Tim Typo
Det här är precis det jag har haft problem med också, och det är just ett alternativ som klarar detta som är det intressanta i tråden!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar