Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

kommer man i framtiden kunna plåta sport med pentax...

Produkter
(logga in för att koppla)
Men som tur är finns ju 1D, 1DmkII, 1DmkIIn, 20D, 30D, 1DsmkII, som har bättre prestanda för sportfoto än alla pentax kameror.

elbe skrev:
Tror inte att man utifrån detta test kan säga nåt annat än att det ena testet utförts i mer än dubbelt så mycke ljus som det andra...

40D är nog mer än dubbelt så bra kamera som K10D men K10D ligger ju ett helt år efter så de är väl inte så konstigt heller...

En slutsats av dessa "dubbla" resonemang kanske är att K10D är knappt halvvuxen än...

Det låter ju kanonbra. Betyder det att vi i fortsättningen kommer återfinna dig i canonforumet diskuterandes 40d istället för att trolla i Pentaxforumet?

Punkk skrev:
Det låter ju kanonbra. Betyder det att vi i fortsättningen kommer återfinna dig i canonforumet diskuterandes 40d istället för att trolla i Pentaxforumet?

Nä varför de!? Alla kameror är intressanta och att jag använder Canon beror enbart på mitt jobb, men när jag ser referat till olika tester som ovan så undrar jag vad som jämförs och dras slutsatser från eg.

"Svagt ljus (vidvinkel - tele med standardzoom)
Canon 30D : 0,7 s. (2 lux) - 0,8 - 1,2 s. (3 lux)
Pentax K10D : 0,5 (5 lux) - 1,4 s. (7 lux)"

Det är i varje fall inte kamerors prestanda vid lika förhållanden...

elbe skrev:
Nä varför de!?

Därför att inlägg som det här...

40D är nog mer än dubbelt så bra kamera som K10D men K10D ligger ju ett helt år efter så de är väl inte så konstigt heller...

En slutsats av dessa "dubbla" resonemang kanske är att K10D är knappt halvvuxen än...

...är ett typexempel på vad wikipedia definerar som s.k. flamebait (vet ej bästa svenskt ord):

Flamebait is a message posted to a public Internet discussion group, such as a forum, newsgroup or mailing list, with the intent of provoking an angry response (a "flame") or argument over a topic the troll often has no real interest in.

Jonsjoberg skrev:
Men som tur är finns ju 1D, 1DmkII, 1DmkIIn, 20D, 30D, 1DsmkII, som har bättre prestanda för sportfoto än alla pentax kameror.

Det tycks mig som att det finns en del problem med autofokusen hos Canon - men det kanske inte var autofokusen du åsyftade med "bättre prestanda"?
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=23789463
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=24161881
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=24456640

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Det tycks mig som att det finns en del problem med autofokusen hos Canon - men det kanske inte var autofokusen du åsyftade med "bättre prestanda"?
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1036&message=23789463
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=24161881
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=24456640

Hälsar
R

Haha, vad skulle de där trådarna visa?

Prata med folk i sportfoto branschen, när de börjar byta märke/klaga på grund av att autofokusen är dålig då kan jag tro att det finns problem med den..

Fast jag kanske bara har haft "otur" att träffat de som älskar Canon när jag fotat sport..?

/Jon - som önskar att han körde Nikon idag

Punkk skrev:
Därför att inlägg som det här...

...är ett typexempel på vad wikipedia definerar som s.k. flamebait (vet ej bästa svenskt ord):

Flamebait is a message posted to a public Internet discussion group, such as a forum, newsgroup or mailing list, with the intent of provoking an angry response (a "flame") or argument over a topic the troll often has no real interest in.

Inte för att jag förstår varför det ska reta någon?...

Just nu idag så har Nikons åter petat ner Canon ett snäpp med D300 jämfört med 40D även om det troligtvis skiljer ett par tusen i pris mellan dom. Men det är ju deras strategi att ligga mellan varann prismässigt och eftersom Nikons motsvarande alltid är lite dyrare så ska de ju bara vara lite bättre!

Jag väntar nu med spänning på efterförjaren till K10D och hoppas verkligen den kan ta upp kampen med dom två stora! Det behövs sannerligen!

Ser även fram mot referenser till tester som visar jämförbara förhållanden och inte som i refererat test ovan...

Jonsjoberg skrev:
Haha, vad skulle de där trådarna visa?

Om du hade läst trådarna, så ser du många klagomål och problem gällande Canons autofokus. När man läser dina inlägg kan man få intrycket att Canons autofokus är helt fantastisk och problemfri, uppenbarligen är så inte fallet. Det finns problem, det finns irriterade och missnöjda användare. Så vad trådarna visar är att om man idag är missnöjd med Pentax autofokus idag så finns det ingen garanti för att man kommer vara helt utan problem om man skulle byta till Canon. Canon har definitivt också sina problem, att skratta "haha" och vifta dem undan är ju som att sticka huvudet i sanden som strutsar faktiskt inte gör särskilt ofta (det är en myt).

Jag ville helt enkelt balansera upp din enorma hyllning genom att visa det du inte talar om (och uppenbarligen inte ens erkänner).

Hälsar
R

Om mina poster ger intrycket av att Canons autofokus är fantastisk och helt felfri så ber jag om ursäkt, den har också brister.

MEN (fram till idag iaf, se Nikons D3/300) det är det bästa autofokussystemet på marknaden när det gäller sportfoto, och om man ska köpa in sig i ett kamerasystem som man ska fota sport med, seriöst, finns det inga andra än Canon och Nikon att välja på om man vill ha det bästa.

Roland Mabo skrev:
Jag tycker inte priset på Pentax är ointressant.
Du förväntar dig uppenbarligen prestanda i en Pentax för under 8 000 kr som du hittar i andra kameror som kostar över 30 000 kr. Jag kan ha fel, men jag tror inte det går att göra en kamera med prestanda som en 30 000 kr kamera för under 8 000 kr. Ingen har ju lyckats med det hitills, inte ens Pentax. Det är givetvis tragiskt, men så är verkligheten.

Du klagar på en kamera för under 8 000 kr för att den inte ger samma prestanda som en 30 000 kr kamera, det känns väldigt märkligt för mig. Det är som att klaga på att fritidshuset man hyr för 1000 kr i månaden har ett vanligt utedass istället för vattentoan med jacuzzi som grannens hus för 5000 kr i månaden har.

Om du vill ha prestanda som en 30 000 kr kamera för under 8 000 kr så tror jag att du får leta länge, då kanske det är bättre att köpa 30 000 kr kameran med en gång istället för att klaga på kameran under 8 000 kr?

Vi vet inte idag vad Pentax kommer erbjuda för nya kameror till hösten och vi vet inte heller deras pris. Vi har en intervju från i våras med K D Torigoe och K Tatamiya där de säger att de utvecklar två nya kameror för presentation nu i höst före jul. En ny instegsmodell och en ny kamera över dagens K10D. I intervjun talar de även om ytterligare en kamera, som ligger över kameran som ligger över K10D. Den kameran, alltså toppmodellen, kommer dock inte att presenteras denna höst därför att specifikationerna för den inte ens var klara i våras. Det finns i dagsläget inga specifikationer offentliggjorda att ge ut.

I dagsläget kan vi endast spekulera fritt, tills Pentax släpper information om sina nya produkter. Pentax Europe har kallat till en presskonferens den 23 Augusti, vi vet inte vad de kommer att säga då men det kan vara en god idé att vänta. För ingen kan besvara trådställarens fråga idag, för den informationen som kan besvara frågan är än så länge inte offentliggjord av Pentax. Det finns alltså inget svar idag att ge.

Hälsar
R

Priset är ointressant, det är prestandan jag är ute efter, det är linsparken som gör bytet dyrt, att vara tvungen att köpa en helt ny utrustning då man redan har gnetat ihop grejor som fungerar med undantag för ett kamerahus som har vad jag söker.

For ordens skyld. Bortsett fra diss AF "problemene" jeg har beskrevet, så er jeg en lykkelig K10D bruker.
Hvis kameera greide å låse fokus i disse situasjonene, så ville jeg ikke nølt med å kalle det det perfekte kamera, ut fra dagens teknologi. Prisen tatt i betaktning er jeg villig til å leve med begrensingene.

Men, jeg skulle altså ønske at Pentax i tillegg hadde en raskere modell.

Fototim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar