Plåtslagaren skrev:
En liten undran. Hur var det möjligt att överhuvudtaget ta en enda bild innan autofokusen uppfanns?
Hur konstigt det än kan låta så finns det ju massor av bilder på rörliga motiv som har tagits genom åren utan tillstymmelse till hjälp från någon form av autofokus trots att det att döma av debatten här på fotosidan.se borde vara en total omöjlighet?
Är det inte så att övertron på tekniska hjälpmedel har tagit överhanden?
Jeg ser absolutt poenget ditt. Og langt på veg har du rett.
Jag driver mycke med fågelfoto. K-500/4,5 Fokuserar manuelt. Inget problem. Jag har också plåtat fotball. 100-300 MF, problematisk, men jag plåtar allikelvel. Brukar ofte f:8, det gir meg lite å gå på, så det går bra. Men, ved konsertfoto, måste jag ofte bruke full øpning, ock det er mer avslørande. Fokus måste stemma 99%.
Ock det betyder førhandsfokus. Ock det virker begrensande på hvilke situasjoner man kan fanga. Det fører lett til at bilderna blir tråkiga, vokalist bakom mikrofonstativen osb. Ok, bilder, men nær man också jaktar på det annarlunda, hva då?
En annan sak er at man ofte bara før lov å plåta de tre førsta låtarna. Ungefer to tredelar av artistarna seier det. Det er nytt, kanskja en resultat av at *alla* seriøse konsertfotografer i dag har snabb AF? Inte vet jag, men jag måste forholde meg til det. Då måste man jobba himla snabt, ock hinner kanskja inte å ta den besta bilden, pga manglande AF. For, som du vet så krever forhandsfokus tid, du måste studere den rørliga motiven, før at finna et mønster i rørslarna, først då kan du fånga den. Utan å ta deg den tiden, blir det hit and miss. La oss seie det tar tio minuter før du har funnit hvar du kan fanga rørslen, da har du kanskja to minuter å plåta på.
Forlåt svorkan
Tim Typo