Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommer kameramobiler att avlösa vanliga kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ribbe

Aktiv medlem
Tror ni att kameramoblier kommer bli bättre och avlösa de vanliga kamerna någon gång?

Nej..inte i min värld. Fast det beror på vad du menar med vanliga kameror.. 2-3 MP Point & Shoot, definitivt. 7MP allroundkameror, nej

Håller med Jesper, många "svenssonfotografer" kommer nöja sig med kameran i mobiltelefonen när den uppnåt hyfsad bildkvalitét (vilket den kanske redan gjort med sony-ericssons nya med 2Mp, AF och blixt som tillbehör).
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=32933

Medans de som är det minsta fotointresserade inte kommer nöja sig med enbart den typen av kameror.

Kameramobilerna kommer nog ganska snabbt upp till 3-4 MP eller mer, men en sak kommer de aldrig kunna konkurrera med och det är systemkameran med sitt urval av objektiv.
Storleken sätter hinder för det.

Kan tänka mig en kameramobil får ett hyfsat objektiv för vardagsbruk såsom vanliga små digitalkameror har idag.

Men systemkameran å sin sida kan väl också mycket väl utrustas med mobil, nätverksanslutning och positionsbestämningsteknik (sorry minns inte förkortningen på det) och även utökas med mikrofon etc etc såsom man idag ser t ex handdatorer utrustas.

Blir intressant att se utvecklingen av pressbilder när "alla" kan ta bilder när som helst av ok kvalitet.

Vi kommer helt klart att få se fler nyhetsbilder, när i stort sätt alla har en 2-5Mp kamera i fickan.

Det borde ju vara ganska få tillfällen då det inte finns någon med kamera i närheten av en intressant händelse.

Är det inte en norsk tidning som redan nu har veckans mobilbild? Där man får ett par tusenlappar för en bra bild.

Jag "ser fram emot" den dagen när jag vid inköpet av min nästa kamera får mobiltelefon, radio, TV, MP3-spelare, GPS-navigator mm, mm "på köpet".

Olle

pressbilder med mobilen

Även om det tekniska är något sånär av kvalitet är det fortfarande innehållet som räknas för de flesta dagstidningar, ett stort undantag är kvällstidningarna.
Personligen tycker jag det är bra att så många som möjligt får tillgång att ta bilder

Olle skrev:
Jag "ser fram emot" den dagen när jag vid inköpet av min nästa kamera får mobiltelefon, radio, TV, MP3-spelare, GPS-navigator mm, mm "på köpet".

Olle
Hmm...jaja, själv är jag sådan att jag uppskattar frånvaron av alla störande moment när jag fotograferar. Som störande moment räknas också kortläsare, bärbara hårddiskar, batterier med kapacitetsfrågor, laptops, sensorer med damm, displayer som det står "Err...XXX" eller liknande dravel på.
Helt klart en läggnngsfråga..;-)).
Us

Olle skrev:

Olle

Jag tycker det skulle vara störande med allt det där i en "kamera", det blir ju inte någon "riktig" kamera med allt det där i den.

Ingen som tror att tillverkarna kommer försöka få sina kompaktkameror att bli bättre en mobilkamerorna?

ANNONS