Annons

Kommer jag märka skillnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Xzistance

Medlem
Hej

Jag äger för tillfället en Canon eos 350D och funderar på att byta upp mig till en 5D. Kommer jag märka skillnad i bilderna eller är det bara bortkastade pengar?

Oavsett om jag köper ny kamera eller ej så kommer jag iaf köpa ett Canon Ef 135/2,0L Usm objektiv.

Det är stora pengar så jag är oerhört tacksam för svar.

Det får snåla på gluggar med en sådan. Ju dyrare kamera du köper desto kräsnare blir den. En kamera som 5D kräver verkligen de bästa gluggarna för att kunna leverera sin kapacitet.

Jag tror absolut att du kommer att märka skillnad på kamerorna, främst byggkvalité och hur lätt det blir att arbeta med den. Det är även en fördel med FF-sensorn.

Tänk på att 5D inte har någon inbyggd blixt, värt att tänka på.

lycka till!

Tack så jättemycket för snabbt svar!

Okej, vad kul att jag skulle kunna märka skillnad.

En sista fråga här bara, vad skulle du vilja rekommendera för fast objektiv till en 5D ikring 50-150mm klassen.

Det viktigaste för mig är ändå att få maximal skärpa.

Tackar så jättemkt återigen.

Hade fint.

har filosofin att satsa på bra optik o billigt hus

själv köpte jag en beg. 20D för 6000 för ett år sen och la alla slantar på objektiv istället

om du ska ha en 5D eller inte tycker jag beror på vad du ska fotografera

- 5D för mycket vidvinkel, porträtt, produktbilder etcetera

- 30D för sport, natur/fågel exempelvis (dock kan man beskära bilderna mer i 5D med tanke på upplösningen så det kanske går på ett ut?)

FF är klockrent om man behöver det men 1,6x brännviddsförlängning är inte fel om man eftersträvar brännvidd

skulle utan tvekan säga att 5D är en bättre kamera! men sedan beror det på vad man behöver

objektiv till 5D skulle jag inhandla 50/1.4, 85/1,8 samt 135/2 i det brännvidsspannet som du skrev

ni får ta min rekommendation med en nypa salt. Jag tillhör det andra lägret men har ändå lite åsikter.

En FF sensor och specifikt den som sitter i 5D har några fördelar mot en APS-C sensor i en 350D etc men också några nackdelar och det är viktigt att komma ihåg detta.

Fördelarna är väl närmast:
Brusegenskaperna på höga ISO tack vare de större pixlarna.
Sökaren och sist men inte minst om du behöver ljusstarka vidvinklar så finns det inga riktiga alternativ inom APS-C som det finns massor av till FF. Det finns gott om vidvinklar till APS-C men de är alla i stort sett rätt ljussvaga f4-5,6

Nackdelarna är också ett par stycken
Priset !!
Finns många rapporter om skärpebortfall i hörnen vid användning av vidvinklar pga undermålig optik (även om inte alla håller med om detta)
Ingen brännviddsförängning, är ofta en nackdel när man vill ha längre räckvidd. Det finns givetvis långa fasta objektiv till FF men de kostar bra mycket mer än mostvarande bildvinkel på en APS-C.

På normala motiv i vettigt ljus så tror jag inte att du märken någon större skillnad. Mikael Risedal har gång på gång (om jag nu minns rätt )hävdat att hans 30D och 5D ger istort identiska bilder vid vettiga ljusnivåer och normala objektiv. Har du behov av en vidvinkelkamera/reportagekamera för användning i sämre ljus så är 5D outstanding. Annars tror jag att du vinner mer på bättre optik till en billigare kamera. Finns givetvis andra områden där 5D har en inbyggd fördel, genom sin större sensor så får du per automatik kortare skärpedjup per definition än motsvarande APS-SC och det kan vara en fördel vid tex porträtt foto.

Senast ändrad:
Jag gjorde själv de bytet. Du kommer def märka skillnad.
Sökaren, brus , vidvinkel och hur den känns i handen var väl de första intrycken.

Du märker troligtvis liknande med en 30d, lite mindre bara.

Visst kommer du att märka skillnad, har själv en 5D och en 20D.
Det första du märker är att utsnittet med dina invanda gluggar blir mycket annorlunda.
Du kommer att märka att autofokusen är säkrare.
Du kommer att notera brusegenskaperna på högre ISO tal i kombination med den höga upplösningen och vad det gör för den färdiga bilden.
Du kommer att få märkbart kortare skärpedjup på samma bländartal.

lite om dom gluggar jag har och hur jag uppfattar dom på 5D...

Primes

135L som du nämner är fin på 5D, utsnittet motsvarar i stort sett vad du får på 350D med en 85:a.

EF 85 1,8 funkar fint och motsvarar det du är van vid med en 50 mm.

EF 50 1,4 blir en normal "på riktigt" och är fin att ha när ljuset är knapert.

Zoomar

70-200 2,8L - Funkar kalas

24-70 2,8L - Min favorit men var med på att den blir vidvinkel till normal i stället för normal till tele.

17-40 4L - Nä, inte på 5D där den blir mjuk i kanterna och ger irriterande tunnformig distorsion.

Inte att glömma är att 1dmk2 börjar bli billiga begangande och en sådan är inte fel;) 8 mp räcker långt! En underbar kamera som överlägsen en 5D på allt annat en bildkvaliten :)

En som sålde sin 5D till förmån för en 1D ;)

ps det är smittsamt att använda ett profshus, man vill inte ha något annat efter det....

SM0SBI skrev:
Inte att glömma är att 1dmk2 börjar bli billiga begangande och en sådan är inte fel;) 8 mp räcker långt! En underbar kamera som överlägsen en 5D på allt annat en bildkvaliten :)

En som sålde sin 5D till förmån för en 1D ;)

ps det är smittsamt att använda ett profshus, man vill inte ha något annat efter det....
Hhum,skulle nog vilja påstå en annan fördel 5D har och det är vikten. 5D är ochså närmare likt en 350D i användarsättet än en 1D MarkII. Angående priserna tror jag inte 1D MarkII kommer att bli billigare än 5D.
Beroende på vikten av skärpan beror lite på vad du vill fotografera...naturligtvis är de flesta L-objektiv att fördra för att få det bästa ur en 5D. Björn Sorkin tog upp några bra fasta och zoomobjektiv. Det finns även många bra vidvinkelobjetiv.
Mvh Thomas

Skulle nog säga att om du inte vet ifall köpet av en 5D kommer vara betydelsefullt för dig eller inte så är det antagligen att kasta bort pengar.

Är det inte bättre att köpa ett 5D hus när du känner att behovet för det uppkommer? ;)

EnbersBuskE skrev:
Skulle nog säga att om du inte vet ifall köpet av en 5D kommer vara betydelsefullt för dig eller inte så är det antagligen att kasta bort pengar.

Är det inte bättre att köpa ett 5D hus när du känner att behovet för det uppkommer? ;)

Hur ska han kunna veta det om han inte haft tillfälle att prova?

BugEyes skrev:
Hur ska han kunna veta det om han inte haft tillfälle att prova?

Men ett behov uppstår väl ändå när man känner att det man har inte räcker till? Om man inte känner specifikt att t.ex. upplösning och skärpedjup lämnar mycket att önska med det man redan har så behöver man antagligen inte en 5D. Detta eftersom 5D:n inte magiskt kommer att ge bilder som är mirakulöst mycket bättre när man tittar på dem på skärmen eller på sina utskrivna 15x10, 30x20 eller 45x30 bilder.

Den som å andra sidan behöver en 5D har antagligen kollat upp dess fördelar som ett reslutat av de brister man känner att man har med nuvarande utrustning och vägt dessa mot 5D:s nackdelar (såsom pris, vinjettering, kantskärpa, klumpiga filer och vikt).

Min tro är att den genomsnittlige användaren inte kommer se skillnaden förens man gör en utskrift i storleken 100x70cm och däröver.

EnbersBuskE skrev:
Den som å andra sidan behöver en 5D har antagligen kollat upp dess fördelar som ett reslutat av de brister man känner att man har med nuvarande utrustning och vägt dessa mot 5D:s nackdelar (såsom pris, vinjettering, kantskärpa, klumpiga filer och vikt).

Det är väl just precis vad han är i färd med att göra genom att bland annat ställa frågan som han gjorde?

Nä förresten jag har ångrat mig.
Köp ingen 5d!
De e så himla många här som blir arga på en om man köper något som man inte har förtjänat, du får inte äga en kamera som är bättre än du själv är.

Om du vill nå denna nivå måste du först plåta med film i 30 år sen måste du ha inkomster på ditt fotograferande som överstiger kameraköpet, låt säga att du drar in ca 80 papp i månaden på ditt fotograferande. Då får du köpa en 5d.

BugEyes skrev:
Det är väl just precis vad han är i färd med att göra genom att bland annat ställa frågan som han gjorde?

Förvisso, men flera rekommenderar kameran till honom trots att de inte vet om han behöver den eller inte. Ett vettigt tips hade varit att be honom kolla upp om han behöver kameran innan han köper den t.ex. genom att gå och känna på den. Det verkar vara väldigt lätt att rekommendera någon göra ett inköp som kanske faktiskt blir att kasta 25 papp i sjön.

Det låter ungefär som att är en "bra" kamera, så behöver tydligen alla en. Konstigt att det säljs kameror i andra prisklasser och till folk med olika behov överhuvudtaget...

ChiPs skrev:
Köp ingen 5d!
De e så himla många här som blir arga på en om man köper något som man inte har förtjänat, du får inte äga en kamera som är bättre än du själv är.

Om du vill nå denna nivå måste du först plåta med film i 30 år sen måste du ha inkomster på ditt fotograferande som överstiger kameraköpet, låt säga att du drar in ca 80 papp i månaden på ditt fotograferande. Då får du köpa en 5d.

Jag tolkar det som att du riktar detta mot mig, vilket är konstigt då du du tydligen läser saker i mina inlägg som inte existerar där. För det första är jag inte arg, jag ger trådskaparen mitt ärliga råd. Om du är frustrerad över att folk inte alltid ger rådet att konsumera tills plånboken nötts sönder så är mitt förslag att du slutar läsa här. För det andra var det en fråga från trådskaparens sida om skillnaden i pengar som en 5D kostar mot den gamla kameran skulle vägas upp i ökad bildkvalitet ("eller är det att kasta pengarna i sjön?"). Jag antar att du tycke att jag inte får tycka annorlunda än de flesta i denna fråga utan att vara förtjänt av påhopp liknande ditt. Det är tråkigt med en sådan inställning på ett fritt forum. Följer du alltid normen oavsett var den leder?

Trådskaparen säger i detta fall inte vad han förväntas skall bli bättre med en 5d mer än att han hoppas "märka skillnad", inte heller vilka behov han själv har. Jag vidhåller att det kan vara smartare ur ett ekonomiskt perspektiv att behålla det man har tills man vet vad som fattas för att man skall kunna ta de bilder man vill. Du har ingen aning om ifall trådskaparen hade haft mer nytta av någon annan kamera eller om han kanske hade haft mer nytta av ett objektiv, speciellt om han själv säger att "det är stora pengar".

Om du alltid rekomenderar en dyr kamera tillverkad för folk med speciella krav på absolut högsta bildkvalitet (i förhållande till "svenssons" behov) bara för att du själv är frälst till denna kamera, och detta utan att först se till behoven hos den du rekommenderar till, så ska jag i framtiden välja att bortse från dina högst vinklade inlägg.

Senast ändrad:
ChiPs skrev:
Köp ingen 5d!

Jo det kan verka så ibland, men jag tror inte så mycket att det handlar om vad man förtjänat som att det är finare och dyrare än deras. Förstod förstås din ironi och är lika trött på jantelagsmentaliteten som du.

Seriöst tycker jag man ska köpa den kamera man vill ha om man har ett gediget intresse och ekonomi nog att inte bli alltför lidande.

Steget från 350D till 5D är klart märkbart men ingen direkt revolution. Visst är det fotografen som gör bilden vilken kamera man än håller i, men bra verktyg gör inte en hantverkare sämre.

För mig vare 5D värd varenda krona men om jag bara hade fotat för familjebruk hade jag kunnat nöja mig med min 20D och varit nöjd.

När jag köper något för mig dyrt som kanske kostar 20000 så tänker jag efter om jag kommer att ha kul för 20000 med det jämfört med vad jag annars hade gjort med pengarna. Är svaret ja så köper jag annars försöker jag låta bli men det lyckas inte alltid.

Frågan i denna tråd var om man märker skillnad och det gör man. Alla svar som inte svarar på frågan är opåkallade och felplacerade och får bara frågeställaren att känna sig nedtryckt.

Vet inte var du bor Magnus men finns du i Stockholmstrakten kan du höra av dig. Då får du sätta ditt minneskort i min 5D och prova lite på riktigt så vet du bättre sedan.

Johannes Ö
Dina inlägg i denna tråd har inte ens gjort en ansats att svara på frågan i det inledande inlägget.

EnbersBuskE skrev:
Jag tolkar det som att du riktar detta mot mig, vilket är konstigt då du du tydligen läser saker i mina inlägg som inte existerar där. För det första är jag inte arg, jag ger trådskaparen mitt ärliga råd. Om du är frustrerad över att folk inte alltid ger rådet att konsumera tills plånboken nötts sönder så är mitt förslag att du slutar läsa här. För det andra var det en fråga från trådskaparens sida om skillnaden i pengar som en 5D kostar mot den gamla kameran skulle vägas upp i ökad bildkvalitet ("eller är det att kasta pengarna i sjön?"). Jag antar att du tycke att jag inte får tycka annorlunda än de flesta i denna fråga utan att vara förtjänt av påhopp liknande ditt. Det är tråkigt med en sådan inställning på ett fritt forum. Följer du alltid normen oavsett var den leder?

Trådskaparen säger i detta fall inte vad han förväntas skall bli bättre med en 5d mer än att han hoppas "märka skillnad", inte heller vilka behov han själv har. Jag vidhåller att det kan vara smartare ur ett ekonomiskt perspektiv att behålla det man har tills man vet vad som fattas för att man skall kunna ta de bilder man vill. Du har ingen aning om ifall trådskaparen hade haft mer nytta av någon annan kamera eller om han kanske hade haft mer nytta av ett objektiv, speciellt om han själv säger att "det är stora pengar".

Om du alltid rekomenderar en dyr kamera tillverkad för folk med speciella krav på absolut högsta bildkvalitet (i förhållande till "svenssons" behov) bara för att du själv är frälst till denna kamera, och detta utan att först se till behoven hos den du rekommenderar till, så ska jag i framtiden välja att bortse från dina högst vinklade inlägg.

Det var inte riktat mot dig enbart. Det har gått lite liknande trådar här på sistone.

Trådskaparen frågar om han kommer märka skillnad, inte vad som är bäst för honom. De kan nog ingen göra med så lite info.
Jag rekomenderar inte alls alltid det dyraste men trådskaparen verkar redan vara inne på o köpa en 5d o då tycker inte jag att rätt svar är "gå en kurs" eller "köp objektiv istället".
För övrigt är det inte att kasta 25 papp i sjön, så blir de om man inte använder kameran alls.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar