Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kommer det vara stor skillnad?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickesvenfelt

Aktiv medlem
Hej, jag ska ta steget in i systemkamerans värld och tänkte satsa på en NIKON D40 + 18-55 mm objektivet.
Jag börjar "lågt" för att se om det här med foto verkligen är något för mig

Tror ni det blir stor skillnad på mina bilder som jag har på www.niclassvenfelt.blogg.se ?

Detta är inte för reklamsyfte men jag har inte tid att länka bilderna, scrollar du en bit ner finns bilderna. Strunta i texten.

Blir det stor skillnad? Eller blir det ens någon skillnad?
Vad tycker ni om NIKON D40?
Ger den lika bra kvalite som den utlovar?

Tack för mig!

Nej, jag tror inte det blir någon skillnad på bilderna du har på din sida.

Möjligen blir det skillnad på de nya bilderna du tar och de gamla, men det hänger nog mer samman med att du lärt dig ta bättre bilder i så fall och har inte med kameran att göra.

Vilken kamera använder du idag?

Nej, jag tror inte det blir någon skillnad på bilderna du har på din sida.

Möjligen blir det skillnad på de nya bilderna du tar och de gamla, men det hänger nog mer samman med att du lärt dig ta bättre bilder i så fall och har inte med kameran att göra.

Vilken kamera använder du idag?

Nu har jag en Samsung NV 100 HD

blir bildkvalitèn bättre?

kortfattat:

ÄR NIKON D40 EN BÄTTRE KAMERA EN SAMSUNG NV 100 HD (KOMPAKT)?

blir bildkvalitèn bättre?

kortfattat:

ÄR NIKON D40 EN BÄTTRE KAMERA EN SAMSUNG NV 100 HD (KOMPAKT)?

Det är två olika frågor, tyvärr. D40 är en "bättre" kamera på ett antal sätt som inte direkt har med bildkvalitet att göra: möjlighet till bättre blidkontrol, möjlighet att använda olika blixtar, möjlighet att byta objekt, etc.

Ofta är det dessutom så att en nybörjare tar sämre bilder vid övergång till systemkamera, på grund av att en sådan kräver mer av fotografen. Men möjligheterna är så mycket större, som sagt.

Även så, köp du en D40, du blir med all säkerhet nöjd.

Per.

Det är två olika frågor, tyvärr. D40 är en "bättre" kamera på ett antal sätt som inte direkt har med bildkvalitet att göra: möjlighet till bättre blidkontrol, möjlighet att använda olika blixtar, möjlighet att byta objekt, etc.

Ofta är det dessutom så att en nybörjare tar sämre bilder vid övergång till systemkamera, på grund av att en sådan kräver mer av fotografen. Men möjligheterna är så mycket större, som sagt.

Även så, köp du en D40, du blir med all säkerhet nöjd.

Per.

slår man över på gröna rutan är det väl inte mkt till skillnad i handhavande mellan kompakt och D40...

Det beror väl på hur du använder kompakten. Kompaktkameran som nämns i denna tråd har avancerade inställningsmöjligheter:

"Programautomatik + bländarautomatik + tidsautomatik + manuell"
"Flerzon + centrumvägd + spotmätning + ansiktsprioriterad AE"
"Vitbalans Auto + 5 lägen + manuell"

Man kommer rätt långt med den kameran, jag tror det är tveksamt att systemkameran blir ett sånt lyft som trådstartarn hoppas på.
Men visst, bruset är mycket mindre vid högre ISO och kameran är betydligt snabbare så visst kan det vara posistivt för bilderna med en systemkamera.

Det viktigaste budskapet här är väl annars att utveckla ditt bildsinne i första hand, kompakten räcker långt för den ändamålet.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto