Annons

Kommenterar du så här?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det roliga är att om vi hade en anonym pool hade vi nog fått se sådana här kommentarer :) Kul, sätter sakerna i perspektiv.
 
Lyckades missa den här tråden innan jag lade upp samma länk. Trots att jag kollade efter ...

Nåväl, kul och tänkvärd är den!

Och för min del väcker den mest tankar kring min kritik av mina egna bilder. Vilka bilder rensar jag bort reflexmässigt för att de inte stämmer in i den "normala" uppfattningen av hur en bild "ska vara"?

Ett motiv måste passara två filter innan jag publicerar den. Först ska jag ta bilden eller inte. Sedan ska jag välja bilden bland de tagna eller inte. Det senaste filtret är hårdare än det första.
 
"Helt klart ett mäktigt berg! Jag förstår varför du stannade upp där och fotograferade. På det stora hela blev också resultatet hyfsat.

Jag tycker dock att den mörka himlen ser lite konstlad ut. Det mörka går också ut över berget vilket ser lite onaturligt ut. Du har säkert använt ett avtonat gråfilter vilket inte är helt flexibelt. Ett tips är att ta en titt på teknikerna för att lägga ihop flera exponeringar i Photoshop istället, då kan du få en mycket naturligare övergång.

Kompositionsmässigt saknar jag en riktig förgrund. Om du hade gått lite närmare avsatsen till höger och låtit den få en mer dominant ställning tror jag det hade blivit en starkare bild.

Högdagrarna i snön är lite utbrända, såna missar kan du nog komma till rätta med om du läser en bra bok om exponering.

Sen tycker jag att det (på min spyderkalibrerade skärm) är ett lite rosa skimmer över bilden. Jag misstänker att du kan ha något profilproblem.

Som tack för kommentaren ser jag gärna att du kommenterar någon av mina bilder.

Mvh Jim

PS. Ta en titt på det övre partiet av det snöiga berget. Det ser ut som om du behöver en sensorrengöring. Jag kan rekommendera tejpmetoden."

http://www.valpo.edu/artmuseum/adams.jpg
 
Härligt!!!
Påminner mig om att fotografi sist och slutligen är en världslig sak och att man inte skall ta sig på allt för stort allvar! Tack, Marcus!
 
Visst ser det lustigt ut med den rundnätte mannen som tar ett skutt. Men det ser ut som om han hoppar ur bilden! Det hade varit bättre om han varit placerad i bildens vänsterkant.
Marken under mannen är väldigt urfrätt, ger ett tomt intryck. Människofiguren i bakgrunden är distraherande liksom gravstenarna(??!) som ses bredvid den figuren. Hela bilden ger ett rörigt och oroligt intryck!
http://fototapeta.art.pl/IMG/hcb/HCB3.jpg
Us
 
I den här bilden tror jag att du har gjort tre fel.

Du har använt för lång slutartid. Det var kanske mörkt när du tog bilden, men pröva att ändra iso:t på din digitalkamera eller byt lins till en ljusstarkare. Annars om du får för lång slutartid, pröva att sätta kameran mot en kompis axel eller en sten.

Sen känns det som bilden saknar något riktigt vitt. Havet och himmlen är för lika i ton. Pröva med ett polaristionsfilter för att få fram molnen lite mer.

Sen är det inte heller bra att mannen (som jag antar är huvudmotivet) tittar ut ur bild och ligger så nära bildkanten. Hade du dock placerat honom lite mer till vänster och upp en liten liten bit, tror jag att du hade träffat gyllene snittet (läs gärna mer så du förstår hur vacker bilden blir då).

Om du har chans, så ta gärna om kortet, men ha då någon kompis med dig som stöd för att slippa skakningarna.

http://galeria.origo.hu/kincses/rcapa.jpg

/ Marcus
 
Detta är komik pâ högsta nivâ, nu kommer jag aldrig att kunna se pâ foton av Capa, Adams mf l utan att tänka pâ alla "fel".
 
"Betyg: 1
Vad vill du säga med den här bilden, Tuija? Skall jag vara helt ärlig så tycker jag att du skulle behållit den här i familjealbumet eller åtminstone laddat upp den i nybörjarpoolen. Jag kan tyvärr inte ge dig några konstruktiva förslag till förbättring utan att skriva en bok, och det tillåter inte den här lilla kommentarsrutan.

Min kommentar kan förefalla hård, men jag tycker att du lite provocerande satt nivån själv när du skriver 'Bilderna [...] kännetecknas av en utomordentligt rik gråskala, detalj- och djupskärpa' i albumbeskrivningen."

http://www.foto.gu.se/personal/tuija/Jpegs/h04.JPG
 
Rolig tråd och så bra och konstruktiva kommentarer som skrivs här.......
Men varför inte skriva på bilder på fotosidan istället.

Undrade bara...
 
maggan skrev:
....Men varför inte skriva på bilder på fotosidan istället.

Undrade bara...

va? förstod inte riktigt det där

menar du "men varför inte kommentera bilder på fotosidan istället" ?

isåfall blir mitt svar:

man både kommenterar bilder på fotosidan och skriver av sig i forumen

vill du hellre kommentera bilder på fotosidan så får du göra det :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.