svengr
Aktiv medlem
Re: Re: Upphör "omedelbums" med att...
Nej, man kan inte kräva att alla ska kunna allt. Det man däremot kan kräva av en fackman är att han erkänner direkt om han inte känner till något, och inte försöker mörka.
Om jag skickar en icke-foto-nörd-bekant till den lokala fotohandlaren att köpa Tmax 100, 120-film, så blir jag rätt sned om han kommer hem med Tmax 100, småbild, för att expediten inte velat erkänna att han inte hade en aning om vad 120-film är och chansat. (Eller ännu värre: Kodak Gold)
Det omvända är för övrigt ganska roligt det med: när en inkompetent handlare försöker "skydda" en mer kompetent kund genom att vägra sälja en pryl. Det har jag råkat ut för två gånger, i en musik- respektive en hobbyaffär;
jag: jag skulle vilja köpa en X till min Z
expedit: såna har vi inte
jag: jo, det ligger en där *pekar*
expedit: nej, det är en Y
jag: nej, det är en X
jag: ok, jag vill köpa den ändå
expedit: Nej, den passar ju inte till din Z
jag: jo
expedit: nej
jag: kan jag inte få köpa den?
Mvh / Sven, som undervisar en del och ofta erkänner att han inte kan saker
Ladyspawn skrev:
Nej jag anser INTE att vi kan kräva att varje Expertexpedit ska vea det. Om personen i fråga jobbar i en Expert som enbart säljer tv-apparater, dvd-spelare mm så varför ska han veta vad en filmutdragare är för något?
Du lär ju knappast köpamed en sådan när du köper din nya dvd, eller hur?
Nej, man kan inte kräva att alla ska kunna allt. Det man däremot kan kräva av en fackman är att han erkänner direkt om han inte känner till något, och inte försöker mörka.
Om jag skickar en icke-foto-nörd-bekant till den lokala fotohandlaren att köpa Tmax 100, 120-film, så blir jag rätt sned om han kommer hem med Tmax 100, småbild, för att expediten inte velat erkänna att han inte hade en aning om vad 120-film är och chansat. (Eller ännu värre: Kodak Gold)
Det omvända är för övrigt ganska roligt det med: när en inkompetent handlare försöker "skydda" en mer kompetent kund genom att vägra sälja en pryl. Det har jag råkat ut för två gånger, i en musik- respektive en hobbyaffär;
jag: jag skulle vilja köpa en X till min Z
expedit: såna har vi inte
jag: jo, det ligger en där *pekar*
jag: nej, det är en X
jag: ok, jag vill köpa den ändå
expedit: Nej, den passar ju inte till din Z
jag: jo
jag: kan jag inte få köpa den?