Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komma närmre?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna Ståhl

Aktiv medlem
Hej!
Jag vill kunna ta fler närbilder, men vet inte vad man ska göra för att kunna komma riktigt nära något. Det objektivet jag har kan man komma ca 5 decimeter från ett föremål, man vad ska jag ha för att kunna ta riktiga närbilder? Var kan man hitta objektiv begagnat, inte alltför dyrt?
Har en asahi pentax es.

Mvh/Anna
 
Du behöver ett macro-objektiv eller objektiv med bra macrofunktion. Så det är bara att ge sig ut på begagnatsiterna och leta, se "länkar - beg,sverige eller beg.utland" eller radannonserna här, på cyberbörsen mfl
 
billigt alternativ

Ett billigt och kul alternativ för att komma riktigt nära är att använda sig av närbildslinser som skruvas fast längst fram på linsen och fungerar som förstorningsglas. Säljs i sats om 3 st (+1 +2 +3) hos Scandinavian Photo för 500-800 kr beroende på objektivets filterdiameter.

Peter
 
Jättefina bilder på din sida. Eftersom du ha en gammal Pentax så skulle jag föreslå lite billiga begagnade mellanringar. Inte mycket som kan gå sönder på sådana, så du borde kunna hitta jätebilliga sådana som är gamla och slitna men som fortfarande fungerar. Prova på typ: www.lpfoto.se
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.