Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komma iång som frilans.

Produkter
(logga in för att koppla)
stoltz skrev:
Men samtidigt skall man visa en bredd i sitt bildskapande och här kan jag bli lite kluven ibland. I vissa fall kan man hitta en nisch som man är ensam om och då kan det gå att få ihop ekonomin.

Frågan är om det är skillnad mot Stockholm och mindre orter. I Stockholm tror jag att det är lättare om man nischat sig på t ex porträtt eller inredning medans på mindre orter gäller det att visa att man håller en bredd och kvalitet.

Fotografer med mixad portfölj går det tretton på dussinet av i Stockholm. Men har man en egenstil och kan applicera den på olika motivområdem är det ju super.

Fotografera mycket och bygg upp en självsäkerhet inför dina bilder, sånt känner kunderna av

Helt rätt.

froderberg skrev:

Man får ju heller inte dra av mer utgifter än man har utgifter förutom första året. Har man bara lite balans i det hela så ska det inte vara några problem.

Du får tom dra av för dina utgifter två år tillbaks i tiden om firman är nystartad.

(om du har aktivt firma och lägger ned fler än 400 tim per år)

Jo, det är en del att hålla reda på - det mesta med själva företagandet fixar du med sunt förnuft, noggranhet och ordning.

Till PRV vänder du dig för att registrera ett firmanamn. Det är för att skydda namnet - Man kan vara skattskyldig för näringsverksamhet utan att ha ett firmanamn registrerat.

F-skattsedeln är för den som enbart är näringsidkare och FA-skattsedeln är för den som både har en anställning och som driver företag vid sidan om. Det är inte förbjudet att tjäna pengar på sitt fotograferande även om man inte har företag - då deklarerar man inkomsten som hobby. Gäller förstås om man frilansar mest som en kul grej eller i början innan man vet hur mycket man ska satsa. OBS - Gäller inte om du investerar mycket, t ex i kamera, studio, marknadsföring etc. Det kan vara svårt att göra avdrag för alltför stora kostnader i en hobbyverksamhet.

Den som är frilansande fotograf räknas ofta som kulturutövare - det finns en del förmåner med det.

Läs:
Björn Lundén - Kulturarbetarboken! (Finns antagligen på ditt lokala bibliotek eller beställ från www.blinfo.se)

Ring och få svar direkt på frågor:
Startlinjen 020-35 10 10, vardagar klockan 09.00-12.00

Och så skatteverkets länk:
http://skatteverket.se/skatter/samlingsmenyer/foretag.html

Lycka till!

peter_wahlström skrev:
Jag har beställt mina på www.vistaprint.se

Fungerar väldigt bra och det finns många möjligheter att påverka utseendet utan att det ska bli bökigt. Bra pris och snabb leverans...

Mvh /Peter

Fungerar säkert otroligt bra, men när jag skulle beställa igår blev jag otroligt besviken på alla extra avgifter som "råkade" komma till

Erbjudande(250st) 159:-(+ dubbelsiddigt 79:)
Slutade med en kostnad på totalt 505:-

Att ta betalt för uppladdade bilder, och dessutom lägga momsen efter porto, är för mig väldigt magstarkt, det slutade såklart med att jag väljer ett annat företag.

// Anders

Är det nån (som inte är superproffs) som tjänar pengar på att lägga upp bilder på bildbyråer, eller vad det heter. Har själv tänkt att försöka få upp bilder på Picturo, men de verkar vara så tuffa där. Vet inte om jag skulle klara att bli refuserad. ;-)

//Lasse

Bildbyråbranschen har det svårt idag. Men för en hobbyfotograf kan det ändå bli trevliga extrapengar. Det är dock en helt del jobb för lite osäkra pengar.

Bäst rent ekonomiskt är att fotografera uppdrag. Även som hobbyfotograf kan man få ett och annat uppdrag som ligger inom ens kompetensnivå.

Med internettekniken växer det upp många internetbildbyråer. Många hobbyfotografer tycks vara med i någon. Alla är inte seriösa men några finns det. Lucky Look lär vara bra. Räkna inte med några stora pengar, men ett tillskott att köpa utrustning för kan det bli.

Picturo är ingen bildbyrå utan en förmedlingstjänst där fotografen själv säljer. Jag har inte hört att någon fått någon större snurr på försäljningen. Men du är helt klart välkommen att söka.

Själv jobbar jag nästan uteslutande med uppdrag och har inte riktigt haft tid att organisera mitt arkiv och söka till någon bildbyrå. Men i höst räknar jag med att söka till någon mer professionell bildbyrå med anställda säljare och redaktörer. Okända internetbyråer som ingen hittar till är inte värt ansträngningen för mig.

froderberg skrev:
Men i höst räknar jag med att söka till någon mer professionell bildbyrå med anställda säljare och redaktörer.

Vilka krav ställer dessa på fotografen/bilden. Är det bara att skicka in, eller? Kan du rekommendera någon?

//Lasse

dobos skrev:
Vilka krav ställer dessa på fotografen/bilden. Är det bara att skicka in, eller? Kan du rekommendera någon?

För en hobbyfotograf skulle jag rekommendera Lucky Look som verkar vara seriös. Vet nån har på FS som säljer för ca 40 000 per år där.

De mer professionella byråerna som Bildhuset, Great Shots, Johnnér, Mira m fl ställer höga krav på fotograferna när det gäller fotografisk kvalitet främst. Alla är ju givetvis välkomna att söka, men alla har inte en realistisk chans. Ofta söker de någon som plåtar en typ av bilder som de har ont om.

Jag hittar inget alls på deras webb ang. anslutning av nya fotografer. Dessutom är sidan seeeeg. Annars verkar det vara en seriös byrå med lagom nivå.

ANNONS