Annons

Kolsvart bakgrund i studio?

Produkter
(logga in för att koppla)
Enklast är väl om du använder en svart (mörk) bakgrund och låter bli att belysa denna.
Alternativt ser till att exponeringen av (den mörka) bakgrunden ligger ett par EV under exponeringsvärdet för motivet. På så sätt så är det ingen risk att du kommer få någon teckning i bakgrunden, vilket resulterar i en svart bakgrund.
Dvs tvärt emot regeln när man vill ha en helt vit bakgrund då man överexponerar ett par EV gentemot motivet :p

Lycka till!

:D

Tack för ditt svar!
Att jag inte tänkte på att det jag måste göra är att få bakgrunden ett par EV mindre belyst än huvudmotivet. För att få en knallvit bakgrund på vit fond brukar jag belysa +2EV, gäller det då ungefär -2EV för en svart bakgrund på svart fond?

Att inte belysa bakgrunden är väl inte så lätt??? Har du då tänkt att man ska använda skärmar eller vad tänkte du?

Är det någon som känner till bra guider/tutorials för att lära sig mer om ljussättning i studio?

Om du bara har belysning på huvudmotivet kan du öka avståndet till bakgrunden, då blir det svarta tyget mörkare. Prova också att skärma av med en bit kartong.

Sedan räcker det inte med två steg mindre i mätvärde för att få riktigt svart. Du behöver, beroende på film och framkallning, snarare 3-4 steg för totalsvart.

Svart bakgrund

Ett rätt enkelt tips är att skaffa sig svart sammet, som absorberar nästan 100 procent av ljuset som faller på den. Har lagt upp ett par sådana bilder själv och det går inte se nåt annat än just svart där - fast minsta möjliga dammkorn på negativet syns ju...Sprayluft rekommenderas.

Alla bilder jag tagit med helt svart bakgrund har jag tagit utan blixt. Kanske knepigt i studio men annars busenkelt. Annars kan du ju lätt belysa från ens sidan bara... Ofta behöver man inte krångla till det...:)

Mikael:

När du säger skärma av med kartong, menar du då att man ska skärma av vid sidan av modellen så att mindre ljus från blixten faller på fonden/bakgrunden?

Svart sammet var annars ett bra tips!

Tack för era tips!

När du säger skärma av med kartong, menar du då att man ska skärma av vid sidan av modellen så att mindre ljus från blixten faller på fonden/bakgrunden?

Korrekt uppfattat, svar ja.

jag har fotat mycket mot svart fond och i total mörker med enbart ett ljus som belysning. jag vet inte exakt vad ska du fota men placera motivet en bit ifrån fonden och se till att ljuset inte slår direkt på fonden. det minskar risken för teckning i den svarta fonden. detta brukar funkar i dom flesta situationer. allafall i min erfarenhet. sen kan du ju också minska risken för teckning i fonden med hjälp av bländarvärdet. plas att du lägger skärpan enbart på motivet.

:eek:

Eric:

Men om du använder ett vanligt ljus (menar du stearinljus). Om du gör det så borde väl det innebära att du får tämligen långa exponeringstider. Inte sant? Kanske lite svårt att få modellen att sitta helt stilla och få bra skärpa vid långa exponeringar... eller missuppfattar jag dig? Det är ju lite sent nu :)

nja... borde klartgjort mera. när jag använda sterain ljus så fotade jag blommor, statyer och grejor med lång slutartid. när jag fotade en model så använde jag en bouncer riktad snet fram ifrån modelen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar