Annons

Kollage med pixliga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Har stora problem med att skapa ett kollage i photo shop. Jag har 5 bilder att lägga in på en yta storlek A4. Problemet är att bilderna när de sedan skrivs ut är riktigt "pixliga" trots att de är av hög kvalitet innan. Har försökt med allt jag kan komma på, men jag vet att det säkert finns en enkel lösning. Vet nån hur?

Hur många pixlar på bredden och höjden är arbetsytan du lägger in bilderna på? Och blir bilderna du lägger in i arbetsytan rätt storlek utan att du drar i dem? Vad menar du med att skriva ut?

Så här är det

Hej Jimmy och tack för ditt engagemang.

Ytan har storleken av ett A4 i cm. I pixelstorlek är bredden: 595p och Höjden; 842p.
Vad gäller bildernas storlek är dessa avsevärt mycket större och jag måste korrigera deras storlek betydligt genom att dra i kanterna. När jag skriver ut bilden använder jag en fotoskrivare laddad med just A4.

Öka upplösningen

Prova att öka antalet pixlar till 10 per mm. D v s 2100 x 2970, detta motsvarar 254 dpi (tror jag) och borde räcka.

M V H Peter

Man tackar

Det blev riktigt bra till slut. Sanningen att säga fattar jag inte varför. Kan du förklara vad detta gjorde för skillnad?

Stort tack så länge.

Re: Man tackar

Magnus Gustafson skrev:
Det blev riktigt bra till slut. Sanningen att säga fattar jag inte varför. Kan du förklara vad detta gjorde för skillnad?

Stort tack så länge.

Kort svar: Du skrev först ut med samma pixeltäthet (72dpi) som din bildskärm). Det är alldeles för lågt i tryck.

Långt svar: Ett A4 har storleken 8,25 * 11,7 tum. I dit första försök skrev du ut med 595 pixlar på 8,25 tum på kortsidan. Det motsvarar 72 pixlar per tum. Din fotoskrivare klarar med största sannorlikhet minst 300dpi. För att anpassa en bild till detta gör vi följande uträkning: 300 * 8,25 = 2475 (kortsida) och 300 * 11,7 = 3510 (långsida). Alltså 2475 * 3410 pixlar. Det är en rejäl skillnad i pixeltäthet på en fotoskrivare och en bildskärm.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto