Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kolla här då!

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
Skärpning och realitetsorientering tack!

Jag uttryckte en klart representativ tanke/perspektiv vad gäller detta. Att ngn är tappad bakom en vagn är det Du Mette som anyder att jag (+fler) menar, INGen annan.

MVH Niclas,

Ehh, jag har inte antytt att du eller någon annan är tappad bakom vagnen - jag har enbart sagt tjejer inte är det!! *s*

avstår från att diskuttera hur illa ställt vårt samhälle är och riktar mer in mig på programvaran - många skriver photoshop men så där har aldrig mina verktyg fungerat och så där ser inte mitt photoshop ut

var är det för programvara?

nu är förvisso personen som utför retuschen garanterat proffersionell och kan sina saker men det ser ändå lättjobbat ut och ytterst intressant så om någon sitter inne på svaret...

Många har noll koll

Kan väl upplysa om att de som är mest påverkbara har absolut noll koll. Unga tjejer (och pojkar) i 12-13 årsåldern vet inte ens vad bildbehandling är. (en del vet vad det är men inte att det används till vanliga reklambilder och dyl.) De flesta blir till och med förvånade och exalterade när man visar dem hur enkelt det är att kopiera och klistra in (ansikten) med hjälp av enkla program som MS paint.

bEPH skrev:
Jag tror att det spelar inte fullt så stor roll om det är en riktig bild eller en retusherad.
När man exponeras för bilden så får man en längtan i hjärtat, den längtan kan inte förnuftet ta bort med att reagera "Åh, den är säkert retusherad".
Man har blivit lite besviken på sig själv, man har drömt en dröm, den drömmen tror jag inte man kan göra ogjord, kanske man kan lindra den lite, men man har ändå drömt.
Jag tror att om man exponeras ständigt så leder det till att en ångest byggs upp hos "de svagare" av det ständiga drömmandet och en verklighetsflykt börjar.
Alla har fel, det handlar bara att acceptera att man är tillräckligt bra.
Den ständiga kampen mellan känsla och tanke... både känslor och tankegångar väcks helt klart av ditt inlägg. Alla samhällen och tidsepoker verkar ha haft skönhetsideal. Tänk, om jag hade varit född på 1600-talet så hade jag ansett som "vacker" och med helt "rätt" utseende om man ska tro Rubens' och Botticellis tavlor... och hade jag varit född för tusentals år sedan hade jag kanske ansetts lika vacker som "modergudinnan" själv.

Redan när jag såg den där filmen första gången så tyckte jag nog att hela förarbetet gjorde mer skillnad än efterarbetet.

om man jämför första delena av filmen med de tillfällen då hon blir fotograferad så är minst 80% av förvandlingen där.

Samma sak med detta som jag hittade i aftonbladet idag

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,951622,00.html

jag skulle nog inte orka retushera en sådan skillnad oavsett hur mycket tid jag fick på mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar