Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kolla här då!

Produkter
(logga in för att koppla)
Mette B skrev:
Nähä, jag vetade bara på att det skulle komma. Menar du på något sätt att jag påstår att detta är en kvinnofråga och att man inte är utsatta? För i sådant fall är du ute och cyklar...
Bli inte arg nu men det är du som hela tiden refererar till "tjejer"..., jag tycker att det här ämnet rör oss "alla", typ...

Jag är ganska så övertygad om att de flesta människor vet att bilder i tidningar etc. manipuleras i efterhand.
Då menar jag inte att dom flesta vet hur tekniken fungerar, men att det görs vet nog dom flesta idag. Det är ganska uppmärksammat så det är ingen nyhet längre.

Sen är det ganska synd att det görs i så stor utsträckning.

Jo, jag blir rätt sur faktiskt Anders. Du känner mig inte så att skriva som du gör Anders är verkligen att dra drastiska slutsatser på väldigt lite material eller du tycker att du kan dra sådana slutsatser från några få inlägg på ett forum? Är inte väldigt vidlyftigt? Diskussionen var kring tjejer och jag kände inget behov av lyfta fram frågan kring killar, dessutom roade mig lite att se hur lång tid det skulle komma någon som du :).

Mette B skrev:
Man hallå! Tjejer är inte tappade bakom vagnen! Nu blir jag riktigt besviken, det är väl klart att tjejer vet om att majoriteten av reklam, modebilder mm är retuscherade, manipulerade.

Jag är helt övertygad om att "en del" tjejer av en viss uppnådd ålder kanske har kunskap om vad som är manipulerat och inte.

Men hur är det med tjejerna från nio tio år och uppåt ?

Vet dom verkligen hur "världen" fungerar ?

Som jag ser det så kan det vara så tidigt som eventuella ätstörningar och dylikt ger sig till känna.

Barn (tjejer och killar) i nio tio års åldern... det är väl vi föräldrar som får förklara hur det ligger till om frågan kommer upp... eller om dom tittar i tidningar osv. :eek:)

Fredrik H skrev:

Men hur är det med tjejerna från nio tio år och uppåt ?

Vet dom verkligen hur "världen" fungerar ?

Som jag ser det så kan det vara så tidigt som eventuella ätstörningar och dylikt ger sig till känna.

För det första så tror jag att den i särklass vanligaste orsaken till 9-10 åringar bantar är för att mamma eller någon annan vuxen med stort inflytande gör det.

Att vara medveten om att en bild är retuscherad är inte lika med att man inte vill se sådan ut. Oavsett om jag vet att en vacker människa är ret. från topp till tå så kan jag ändå tycka det är ideal att vilja uppnå. Förnuft och känsla är två olika saker. Många tjejer vet om att bilderna är retuscherad och ändå vill de uppnå dessa ideal. Bäst att tillägga att det är likadant för killar, så kanske vi slipper fler sådana inlägg.

Mette B skrev:
Jo, jag blir rätt sur faktiskt Anders. Du känner mig inte så att skriva som du gör Anders är verkligen att dra drastiska slutsatser på väldigt lite material eller du tycker att du kan dra sådana slutsatser från några få inlägg på ett forum? Är inte väldigt vidlyftigt? Diskussionen var kring tjejer och jag kände inget behov av lyfta fram frågan kring killar, dessutom roade mig lite att se hur lång tid det skulle komma någon som du :).

"Någon som du" :)

Jojo, vem är det nu som verkar "dra drastiska slutsatser på väldigt lite material"?

Här slutar mitt intresse för att debattera med dig, du verkar en aning övertänd.

Det finns fler Anders i diskussionen..Jag syftade på den Anders som hade sagt att jag var en sådan som enbart pratade om hur tjejer har det...

Mette B skrev:
Det finns fler Anders i diskussionen..Jag syftade på den Anders som hade sagt att jag var en sådan som enbart pratade om hur tjejer har det...
Vi fattar... berätta hur du tänkte när du använde det nedsättande uttrycket "silikonbruttor" i ditt tidigare inlägg.

Fejk?

En liten iakttagelse som egentligen inte har med det verkligt intressanta med den här diskussionen att göra:

Jag tror inte på att de två bilderna hör ihop. Det är uppenbart att bilden är väldigt modifierad och orealistisk. Men jag tror ändå att originalbilden var mer lik än "referensbilden" är här. Det verkar onödigt komplicerat att ändra ljusets karaktär och riktning i photoshop, att ändra frisyren så drastiskt, etc. Det måset vara betydligt billigare att låta en sminkös, frisör och vindmaskin göra grundjobbet först än att ha en photoshop-nisse som spenderar timmar med att ändra sådana yttre faktorer. Det borde rimligtvis vara så att man bara lägger ner energi på retuschering där det inte går att fixa på annat sätt, dvs jättestora ögon, porslinshud etc.

Jag tycker det är en väldigt ful bild för övrigt (om jag får vara personlig en sekund).

Mette B skrev:
Man hallå! Tjejer är inte tappade bakom vagnen! Nu blir jag riktigt besviken, det är väl klart att tjejer vet om att majoriteten av reklam, modebilder mm är retuscherade, manipulerade.

Skärpning och realitetsorientering tack!

Jag uttryckte en klart representativ tanke/perspektiv vad gäller detta. Att ngn är tappad bakom en vagn är det Du Mette som anyder att jag (+fler) menar, INGen annan.

MVH Niclas,

Jag tror att det spelar inte fullt så stor roll om det är en riktig bild eller en retusherad.
När man exponeras för bilden så får man en längtan i hjärtat, den längtan kan inte förnuftet ta bort med att reagera "Åh, den är säkert retusherad".
Man har blivit lite besviken på sig själv, man har drömt en dröm, den drömmen tror jag inte man kan göra ogjord, kanske man kan lindra den lite, men man har ändå drömt.
Jag tror att om man exponeras ständigt så leder det till att en ångest byggs upp hos "de svagare" av det ständiga drömmandet och en verklighetsflykt börjar.
Alla har fel, det handlar bara att acceptera att man är tillräckligt bra.

Re: Fejk?

sMitternacht skrev:
En liten iakttagelse som egentligen inte har med det verkligt intressanta med den här diskussionen att göra:

Jag tror inte på att de två bilderna hör ihop. Det är uppenbart att bilden är väldigt modifierad och orealistisk. Men jag tror ändå att originalbilden var mer lik än "referensbilden" är här. Det verkar onödigt komplicerat att ändra ljusets karaktär och riktning i photoshop, att ändra frisyren så drastiskt, etc. Det måset vara betydligt billigare att låta en sminkös, frisör och vindmaskin göra grundjobbet först än att ha en photoshop-nisse som spenderar timmar med att ändra sådana yttre faktorer. Det borde rimligtvis vara så att man bara lägger ner energi på retuschering där det inte går att fixa på annat sätt, dvs jättestora ögon, porslinshud etc.

Jag tycker det är en väldigt ful bild för övrigt (om jag får vara personlig en sekund).

Såg du på hela filmen? Där visar dem klart och tydligt hur modellen blir sminkad, får håret fixad och liknande, till och med vindmaskinen är med. Och att dem i Photoshop ändrar just stora ögon, längre hals och liknande.

Jag förstår inte heller meningen "Men jag tror ändå att originalbilden var mer lik än "referensbilden" är här."
Vilken är originalbilden och vilken är referensbilden, och mer lik vadå?

Har jag missförstått dig helt nu, eller missade du själva filmen och såg bara själva sidan sen där man får röra en liten ruta som visar original-tjejen mot den retusherade-modellen?

Det vore ganska trevligt om en tidning, en mode-tidning, kunde göra ett helt nummer där modellerna inte är retusherade överhuvudtaget. Det vore intressant att se.

Re: Re: Fejk?

Lydon skrev:
Såg du på hela filmen? Där visar dem klart och tydligt hur modellen blir sminkad, får håret fixad och liknande, till och med vindmaskinen är med. Och att dem i Photoshop ändrar just stora ögon, längre hals och liknande.

Nej jag missade filmen, det verkar som den inte fungerar här på min jobbdator (linux). Får kolla på windows-burken hemma ikväll. Ska bli intressant.

Jag förstår inte heller meningen "Men jag tror ändå att originalbilden var mer lik än "referensbilden" är här."
Vilken är originalbilden och vilken är referensbilden, och mer lik vadå?

Med 'referensbilden 'menar jag bilden som syns i bakgrunden som anges vara den bild man utgått ifrån. Med 'originalbild' menar jag den bild som jag trodde man verkligen utgick ifrån.

Det vore ganska trevligt om en tidning, en mode-tidning, kunde göra ett helt nummer där modellerna inte är retusherade överhuvudtaget. Det vore intressant att se.

Verkligen.

Re: Re: Re: Fejk?

sMitternacht skrev:
Nej jag missade filmen, det verkar som den inte fungerar här på min jobbdator (linux). Får kolla på windows-burken hemma ikväll. Ska bli intressant.

Ah jag anade att det var något liknande. Jag blev fascinerad första gången jag såg den, för det ser så otroligt lätt ut att göra det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar