Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Koll av serienummer på objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

znake

Medlem
Hej

Har ett begagnat EF 70-200/4,0L IS USM på g.
Finns det någon möjlighet att kolla upp åldern på objektivet genom serienumret?

Mvh / Lasse
 
Vill lägga till att tyvärr kommer Canon att sluta med denna fotografvänliga tradition. Hur det skall gå att läsa ut tillverkningsår framöver vet jag inte.
 
Följdfråga

Hej igen

Har en följdfråga på ålder, eftersom jag söker ett EF 70-200 f/4 L USM.
Har nu fått ett antal erbjudanden dels här på Fotosidan och Blocket.
Har åldern någon betydelse och kan det skilja något emellan årgångarna, på låt oss säga, idag och 5 år tillbaka?

Mvh / Lasse
 
Har en följdfråga på ålder, eftersom jag söker ett EF 70-200 f/4 L USM.
Har nu fått ett antal erbjudanden dels här på Fotosidan och Blocket.
Har åldern någon betydelse och kan det skilja något emellan årgångarna, på låt oss säga, idag och 5 år tillbaka?

Det skiljer sällan mellan årgångarna, märkbara förändringar brukar markeras tydlig med ett Mk2 i namnet (även när skillnaden bara är kosmetisk). Så nej, åldern har ingen större betydelse. I vart fall om det gäller objektiv som fortfarande är i produktion, för utgångna objektiv kan det vara problem att reservdelar saknas (men då spelar det ändå ingen roll om objektivet är 1 eller 5 år gammalt).

Vad som är mer intressant än objektivets ålder är hur välskött det är, är objektivet misshandlat (t.ex. tappat i backen några gånger) spelar det ingen större roll hur nytt det än är.
 
eller

AA
AB
AC
AD
osv...

Det finns många sätt. Kommer inte helt ihåg var jag läst att datumkoden försvinner tror det var i samband med recension av objektiv. Vill ni se försök på Canon 70-300 L recension på the digital picture i första hand. Har nämligen för mig att detta L objektiv redan saknar denna kod.
 
Det finns många sätt. Kommer inte helt ihåg var jag läst att datumkoden försvinner tror det var i samband med recension av objektiv. Vill ni se försök på Canon 70-300 L recension på the digital picture i första hand. Har nämligen för mig att detta L objektiv redan saknar denna kod.


Nya 70-200 f/2.8 saknar också denna märkning om jag ine minns helt fel.
 
Kan stämma men har för mig att jag läst en tråd om det på potn där folk förbarmade sig över att det inte fanns på 70-200 v2

Jo - min är version II och har alltså märkningen "Y" för 2010. Men den syns svagt då den sitter i det svarta och har ingen färg i graveringen.
 
Senast ändrad:
Hej igen

Kan väl tillägga här på slutet, att jag skippade begagnat och köpte mig ett nytt EF 70-200mm f/4.0 L USM.
Hämtade ut det ikväll på posten.

Angående mitt objektiv står det UZ0219 på den. Ganska nytt alltså.
Så nu vet jag, vad jag ska göra till helgen :)

Tack för alla upplysningar.
Ska gå igenom dom andra trådarna också och se om jag hittar mer matnyttig information.

/ Lasse
 
Hämtade mitt 70-200 f2.8 i dag och skulle skriva in serienumret.
Men det finns inget på bajonetten?Inte heller på det svarta området?
Har dom slutat skriva in det bak och flyttat numret?
Hur har ni gjort som har nya versionen?
 
Ringde Canon och dom sa att det är skrivet på det vita strax bredvid serienumret.
Ska kika när jag kommer hem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.