ANNONS
Annons

Kodak DK-50?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Jag har ett par gamla paketer DK-50 filmframkallare för bladfilm som följde med när jag fick en låda kemi av en fotohandlare för några år sedan. Undrar om någon vet om det fungerar bra att framkalla småbilds- och 120-film i dosa med denna och vilka egenskaper man kan räkna med i förh. till t.ex D-76 eller andra vanliga standardframkallare?

Letade lite i frågeforum på nätet och hittade då uppgifter om att den skulle vara lik HC-110. Normal framkallningstid för Tri-X i DK-50 utspädd 1+1 skulle också ligga kring 10 min, alltså något längre tid än för D-76. Men den tiden kanske är relaterad till negativ som ska kopieras i diffusljusapparater? Skuggåtergivningen ska också bli väldigt bra. På något annat ställe läste jag att den ger resultat liknande Rodinal 1+25 och då får man väl räkna med något skarpare och distinktare korn? Men är den lik HC-110 och Rodinal måste den väl spädas mycket mera eftersom dessa snabbframkallare annars inte kan avbrytas i framkallnigsprocessen utan mer eller mindre måste utframkallas helt?

Senast ändrad:
Nu hittade jag en gammal Kodak-skrift om svartvita filmer och där sägs att Tri-X ska framkallas ca 6 min i DK-50 utspädd 1+1 i dosa för att ge normal kontrast. Framkallaren kan användas med normal känslighet på filmen och den ger medium kornighet-ngt kornigare än normalt. En framkallare för att få kornigheten att framträda lite mera mao?

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.