Annons

Kodak Brownie

Produkter
(logga in för att koppla)

VW-55

Aktiv medlem
Hej!
Har någon testat 120-film i en Kodak SIX-20 Brownie? Jag har för mig det ska vara 620-film, kan ha fel? Jag har använt 120-film och det funkar, trögar lite vid frammatning ibland men inte alltid.

Är det någon som har erfarenhet av denna kamera och filmkombintion? Vad skiljer filmsorterna åt?

MVH David.
 
Som namnet antyder -- "SIX-20" -- ska det vara 620-film. Det är samma film som 120, men sitter på en spole som inte är riktigt lika tjock. Det skiljer en eller ett par mm.

Det borde alltså inte funka med en 120-film i 620-kamera (däremot tvärtom) men toleranserna kanske inte är så små att det egentligen är något problem. Om det funkar med 120-film utan att den fastnar eller repas nånstans är det bara att köra på.

Alternativet är att själv, manuellt, rulla om 120-film på en gammal 620-spole. Det lär vara omöjligt att få tag i 620-film nuförtiden.
 
Hej, detta skrev jag tidigare i vintras i en annan tråd om gamla kameror:
Jag äger en Kodak No2 Brownie. Kameran köpte min farfar när han bodde i London 1929 till 1936. I höstas åkte jag tillsammans med min far till London för att fyra hans 70-årsdag. För skojs skull köpte jag 120-film och tog farfars kamera med (farfar är död sedan länge men det var kul och nostalgiskt att ha hans kamera med oss). Och det blev några bilder! Bifogar en bild på kameran och en bild tagen med den.
//Stanislav
 

Bilagor

  • Kodak-Brownie-WEB.jpg
    Kodak-Brownie-WEB.jpg
    16.9 KB · Visningar: 443
  • Londýn-1-WEB.jpg
    Londýn-1-WEB.jpg
    21.4 KB · Visningar: 433
Precis samma film som 120, fast på tunnare spolar.

1. Har du tur, får 120 plats i kameran
2. Om inte, kanske det räcker att klippa ned diametern på gavlarna ända in till filmen.
3. Om inte heller det räcker, kan du spola om 120 på 620-spolar . Det förutsätter att du har två tomspolar.

Du kan också läsa på http://www.fotosidan.se/blogs/olles/28889.htm
 
Det finns att få tag i 620 film men klart enklast är att spola över en 120 fil till 620 rulle om du har sådana kvar.

Kolla på B&H Photo

Mvh
Fredrik
 
Hej!
Har någon testat 120-film i en Kodak SIX-20 Brownie? Jag har för mig det ska vara 620-film, kan ha fel? Jag har använt 120-film och det funkar, trögar lite vid frammatning ibland men inte alltid.
Är det någon som har erfarenhet av denna kamera och filmkombintion? Vad skiljer filmsorterna åt?
MVH David.

Hej David!
Jag är ägaren till en Kodak SIX-20 Brownie.Nu var det olika utförande på dom modeller som kallades SIX-20, med beteckningar från Hawkeye-Major (kom 1935) till F (1955-57).Samtliga modeller har bildstorlek 2 1/4x 3 1/4/6x9 cm.Min modell är den med beteckningen F,guldfärgad med blixtanslutning.Alla Kodak SIX-20 använder sig av 620 film.Spolarna har samma längd som spolen till en 120-film.Men dagens 120-filmens spole är tjockar(diameter) varför den inte går in i SIX-20. Jag har dock gjort som så att jag i mitt mörkrum laddar över 120-film till en tom orginalspole.Om man inte har en 620-spole så kan man "fila" ned en 120-spole.
620-filmen tillverkades mellan 1931-1995.
Kodak SIX-20 Brownie F är med objektiv 1:11 f=100 mm.Fixfokus,meniskuslins och porträttlins.
 
Lite mer ...

Möjligen är detta av värde till det jag skrev tidigare.
-Absolut mörkt när man laddar annars...
-Att man naturligtvis har skyddsapapper kvar på den nya 620 spolen.
-Var noga med att "packa" filmen hårt så att nummermarkeringarna motsvarar bildrutorna på filmen.
Mitt förslag är att man offrar en 120 film och tränar det "hele" i dagsljus.
Jag vet att det finns sidor på Internet som beskriver hur man gör.
 
Om din Brownie...

Hej, detta skrev jag tidigare i vintras i en annan tråd om gamla kameror:
Jag äger en Kodak No2 Brownie. Kameran köpte min farfar när han bodde i London 1929 till 1936. I höstas åkte jag tillsammans med min far till London för att fyra hans 70-årsdag. För skojs skull köpte jag 120-film och tog farfars kamera med (farfar är död sedan länge men det var kul och nostalgiskt att ha hans kamera med oss). Och det blev några bilder! Bifogar en bild på kameran och en bild tagen med den.
//Stanislav

Hej Stanislav.
Att du har en klenod är det ingen tvekan om.Den No2 Browine som du har kallas modell F.Den avvänder sig som du skriver 120-film, 8 bilder per rulle.Bildformat 6x9.Denna tillverkades mellan 1924-1933 i USA.Så för dig blir det enklare att ladda film.
 
Tack all för värdefull info, allt ifrån fila ner 120-spole till beskrivning av hur man rullar över filmen till en 620-spole.

Jag tror jag har en 620-spole kvar och ska testa rulla över film när jag köpt någon bilig film, så behöver det inte bli dyrt om jag misslyckas.

"Måste bara säga att det är inspirerande att fler håller på med gamla kameror" Farsan har ett par gammla bälgkameror jag ska testa, får se hur de funkar. Jag återkommer hur det gått med min SIX20 Brownie.

MVH David.
 
"Måste bara säga att det är inspirerande att fler håller på med gamla kameror" Farsan har ett par gammla bälgkameror jag ska testa, får se hur de funkar. Jag återkommer hur det gått med min SIX20 Brownie.

MVH David.

Lycka till med Brownien!
Jag har själv plåtat en del med min farmors gamla No2 Brownie från tjugotalet. Resultatet blev bättre än man skulle tro.
Vore det inte läge att gå med i Retrokamera-poolen sen också, kanske?
http://www.fotosidan.se/groups/retrokamera/index.htm :)
 
En Brownie var faktiskt den kamera jag tog mina första bilder med i mitten/slutet av 1960-talet. Hade med den på några skolresor i lågstadiet, plåtade i trädgården och på utflykter med familjen. Både svartvitt och färg.
 
Lycka till med Brownien!
Jag har själv plåtat en del med min farmors gamla No2 Brownie från tjugotalet. Resultatet blev bättre än man skulle tro.
Vore det inte läge att gå med i Retrokamera-poolen sen också, kanske?
http://www.fotosidan.se/groups/retrokamera/index.htm :)

Hej!
Tack för inbjudan.

Ja kanske skulle man gå med i Retrokamera-poolen. Jag brukar ju använda mina gammla kameror; Agfa Isola I, Aires reflex, och Kodak SIX-20 ´Brownie`E . Och ska ju även se om jag får igång någon av farsans bälgkameror.

MVH David.
 
SIX-20 Brownie

En bild tagen med kameran. De två streck i nederkant på bilden är från min scaner. Det är en papperskopia som jag framkallat och scanat.
 

Bilagor

  • Herbie Analog SIX-20 kamera 001.jpg
    Herbie Analog SIX-20 kamera 001.jpg
    19.5 KB · Visningar: 252
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.