Annons

Kodak 14 MP med Canonfattning!?

Produkter
(logga in för att koppla)

jansta

Aktiv medlem
Vaför har ingen reagerat på det eller hittar jag inte tråden. En Kodak med Canonfattning gör väl att den hör hemma här?

14 megapixel hmmmm.... jag väntar på min D10 mkII. Tacksam för diskussion och reaktioner från er som är mer teknikorienterade om möjliga för/nackdelar.
Dags att avbeställa eller?

Jag tror inte det är så många som är intresserade av en sån..när det finns en 1Ds.

Det beror väl helt och hållet på hur mycket den kommer att kosta. Det är nog inte alla som har råd eller lust att lägga 80kkr på en kamera. Även profsen måste väl kunna motivera investeringarna.

//Uffe

Ja det är frågan om pirat. Sensortyp? bildbehandling? vet man inget om. Canon är bra men det känns som vi är lite offer för "pixelracet"

Attt satsa mycket pengar på en kamera om man inte är tekniknörd och bara vill vara först är svårt. Min D60 har funkat bra men jag märker förbättringar på D10 speciellt autofokus.
D10 mkII har 8 mpix 40 kkr, mycket klirr för "liten" effektökning.
1Ds har jag testat och den känns inte prisvärd längre trots sin upplösning.
Behöver trots allt ett hus till och känner mig lite fångad.

Så råd mig gärna

//Mellan två hötappar

10D och 1D Mark II.

1D Mark II är ju ersättare till 1D och den stora grejen med dessa kameror är ju hastigheten och inte antalet pixlar.

"pirat"? Nej!

RolandM skrev:
Undras om man törs köpa en piratkamera...

Ärligt talat, och ursäkta språket, men det var ju ett jävla tjat om 'pirat' hela tiden.

Kodaks kamera är INTE någon jäkla "pirat"kamera. De är tillverkare, precis som Canon, Fuji, Konica/Minolta, Nikon mfl.

Canon och Nikon är INTE de enda ursprungs original tillverkarna, och sen resten taiwaneskopierande kopieprånglare.

Precis samma gäller objektiv. Canon och Nikon ÄR inte de heller originaltillverkare längre, och sedan alla andra kopierare av befintlita varor, som sedan prånglas ut som dåliga kopierade kopior.
De är utvecklare och tillverkare precis som alla andra med egna gediga(och en del dåliga, precis som Canon/Nikon) objektiv och tillbehör.

När ska folk inse detta och SLUTA med det högst irriterande ordet "pirat"?

(samma med mjukvara jag läste i någon tråd. "piratprogram".. Jovisst. Ungfär som allt som körs till windows-plattform och INTE är gjort av Microsoft, är det 'piratprogramvara'..?)

Nu hamnade det helt av ämnet. Får ursäkta för det, har bara blivit så trött på företelesen med det förlegade ordet "pirat". Det var mina två cent, iaf..

Nå, tillbaka till ämnet nu.

sagan skrev:
10D och 1D Mark II.

1D Mark II är ju ersättare till 1D och den stora grejen med dessa kameror är ju hastigheten och inte antalet pixlar.

OK Vad kommer då ersättaren till D10 att ha för prestanda? Borde väl vara dags snart?

Hastigheten är ju iofs låg på både D10 &D60 klart under lägsta nivå enl mig.

jansta skrev:
OK Vad kommer då ersättaren till D10 att ha för prestanda? Borde väl vara dags snart?

10D menar du va... Antagligen i stort sett samma kamera fast med lite bättre buffertminne, kanske Digic II, ev lite fler b/s osv. Små skillnader.

Lösa rykten talar om september men vem vet. När efterfrågan på 10D är så hög som den är nu finns det ju ingen anledning för Canon att hiva ut ersättaren tidigare än nödvändigt.

jansta skrev:

10D...ersättaren till den ryktas det om ska vara snabbare, 5/bps och 20 i buffert men samma antal pixlar och sensorstorlek..men vi får väl se.

sagan skrev:
10D...ersättaren till den ryktas det om ska vara snabbare, 5/bps och 20 i buffert men samma antal pixlar och sensorstorlek..men vi får väl se.
Jag tror inte det blir en ny ersättare till 10D med enbart de förbättringarna. Det är ju inte många helgalna amatörfotografer eller "halvproffs" som saknar just de finesserna. (10D vänder sig ju till den kategorin av fotografer).
Den stora massan frågar bara efter antal pixlar.

Om det vore så, så är det märkligt att det kommit 3 stycken kameror med 6.3mp 1.6x sensor på raken från Canon.

Det ryktas lite lätt om en EOS 3D till hösten också. Om den nu kommer kan den tänkas vara en hybrid mellan 10D och 1D Mark II, dvs 8 Mpixel och 1,3x sensor fast kanske 5 b/s och lite mindre buffert.

Den som lever får se. Ny EOS 3V dyker dock upp till hösten.

Canon verkar ha lite idetorka, eller börjar kamerorna 'mogna'?
Hur stor skillnad är det ex.mellan EOS33 och EOS33v förutom priset..??

Linmajon skrev:
Canon verkar ha lite idetorka, eller börjar kamerorna 'mogna'?
Hur stor skillnad är det ex.mellan EOS33 och EOS33v förutom priset..??

E-TTL II... t.ex.

Eftersom alla gissar hej vilt så lägger även jag in mina funderingar (även om tråden egentligen handlar om Kodak/Sigmas försök att utmana 1Ds).

Till Hösten:

Digital EOS 3.
Samma sensor som 1D II
Digic II
5 fps / 20 bilder

Till sommaren/sensommaren:

Ny 10D (Mark II ??)
Samma sensor (1.6x)
Digic II
5 fps / 20 bilder
Samma hus

Jag tror inte att Canon har idétorka, utan är nog lite förvånade över hur snabbt det gått att introducera den digitala systemkameran för folk..

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto