Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Knivskarpt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

ssilva

Aktiv medlem
Hej,

Behöver köpa ett bra vidvinkel zoomobjektiv för konsert fotografering.

Jag fotar dem flesta konserter med mitt Tamron 28-75mm och är supernöjd! Men jag behöver ett vidvinkel 2,8 hela vägen som är mycket skarpt på f/2,8 eftersom det är så jag fotar det mesta.
Helst inte så dyrt heller....

lite råd skulle varmt uppskattas ...

Sofia
 
2,8 hela vägen i vidvinkel det blir antingen 16-35 = dyrt men bra 17-35 något billigare nästan lika bra. Enligt vad jag har läst här. Har själv haft 20-35 äldre och håller inte riktigt samma klass på ett dslr hus. Men annars är det det billigaste alternativet som jag känner till med 2,8 hela vägen. Om du däremot väljer fast brännvidd då blir det betydligt billigare och troligen skarpare men där har jag inget att tillägga.
 
ssilva skrev:
Hej,

Behöver köpa ett bra vidvinkel zoomobjektiv för konsert fotografering.

Jag fotar dem flesta konserter med mitt Tamron 28-75mm och är supernöjd! Men jag behöver ett vidvinkel 2,8 hela vägen som är mycket skarpt på f/2,8 eftersom det är så jag fotar det mesta.
Helst inte så dyrt heller....

lite råd skulle varmt uppskattas ...

Sofia
Det framgår inte av din tråd vilkent system du använder dig av. Om du är Nikonägare kan kag varmt rekomendera 17-55 2,8 som verkligen är skarp redan på största bländaröppning. Den glugg som av alla normalzoomar inräknade kanske presterar bäst på full öppning, här spekulerar jag som du säkert förstår. Den har dock rykte om sig att vara bra på just stora bländare plus det faktum att mina egna ovetenskapliga tester styrker det.
 
Knivskarpt och "helst inte så dyrt" är nog ingen bra kombination tyvärr :) annars hade jag köpt direkt. Tex en fast 35a f1,4 och en 135a f2 hade suttit fint på konsertplåtning.
 
jag använder Canon förresten :)

Jo, jag testade ett 20-35 L f/2,8 och blev så besviken. Inte alls lika skarpt som Tamronen.

Har läst mycket om Sigma 18-50 och Canon 24-70L
men behöver testa själv nog...

Sofia
 
ssilva skrev:
jag använder Canon förresten :)

Jo, jag testade ett 20-35 L f/2,8 och blev så besviken. Inte alls lika skarpt som Tamronen.

Har läst mycket om Sigma 18-50 och Canon 24-70L
men behöver testa själv nog...

Sofia
Hej Sofia och "tack för senast" i Stockholm :)
Jag skulle vänta och spana in Tamrons nya 17-50/2.8 som kommer i maj, lagom till festivalsommaren. Förmodligen med likvärdig prestanda som ditt 28-70, men mer vidvinkligt.

http://www.cyberphoto.se/tamron/1750.php

Även Canons nya 17-55/2.8 är intressant och har dessutom en HSM-motor för snabbare fokusering, men dessvärre är deti min mening löjligt högt prissatt, i synnerhet för oss som sällan har nytta av bildstabilisering.

Här är en första test av Canon-objektivet:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_1755_28/index.htm

Hörs!
 
reflux skrev:
Hej Sofia och "tack för senast" i Stockholm :)
Jag skulle vänta och spana in Tamrons nya 17-50/2.8 som kommer i maj, lagom till festivalsommaren. Förmodligen med likvärdig prestanda som ditt 28-70, men mer vidvinkligt.

http://www.cyberphoto.se/tamron/1750.php

Även Canons nya 17-55/2.8 är intressant och har dessutom en HSM-motor för snabbare fokusering, men dessvärre är deti min mening löjligt högt prissatt, i synnerhet för oss som sällan har nytta av bildstabilisering.

Här är en första test av Canon-objektivet:
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/canon_1755_28/index.htm

Hörs!

Hej Daniel!
Tack själv :)

sitter här och slitter med bilder på typ 20 band som jag inte har hunnit lägga upp på metalblast
:(

Tack för tipsen. Det låter väldigt intressant med dem objektiven.
Vet du om dem är också bra för studiofotografering?
Har använt ett 17-40L i studio och var så nöjd men tyvärr är det ingenting för hårdrockskonsert, alldeles för mörkt.

Sofia
 
911RS skrev:
2,8 hela vägen i vidvinkel det blir antingen 16-35 = dyrt men bra 17-35 något billigare nästan lika bra.

Det är problemet med 16-35, det är för dyrt tyvärr. Kostar mer än min nya kamera. Väntar till Julen då. :)

Sofia
 
papi skrev:
Sigma 18-50/2.8 är riktigt skarp i vidvinkelläge men tappar lite på större brännvidder.

Det verkar lika intressant som Tamronen.
Patrick, vet du om det Sigma är bra i studiofotografering? Det är inte så viktigt iofs.

Best vore om man kunde testa alla objektiv man är intresserad av och sen välja det som passar bäst.

Sofia
 
Tamronen 17-50 2.8 kostar runt 3500 kr om man beställer det på B&H. Ganska acceptabel pris.

Canon 17-55 2.8 IS USM kostar runt 9000 kr, alltså 157% dyrare. Hoppas att det är också 157% bättre i kvalitet. :)

Sofia
"som tycker om enkla jämförelser"
 
ssilva skrev:
Det verkar lika intressant som Tamronen.
Patrick, vet du om det Sigma är bra i studiofotografering? Det är inte så viktigt iofs.

Best vore om man kunde testa alla objektiv man är intresserad av och sen välja det som passar bäst.

Sofia


Nej,tyvärr har jag ingen studioerfarent av gluggen. Kan vara värt att nämna att den har lite CA-problem på större öpnningar. Av några få testbilder jag sett från Tamron 17-50 verkar det kunna bli ett riktigt intressant objektiv. Spännande också att se hur kommande Pentax/Tokina 16-50 & 50-135/2.8 presterar.
 
Det finns ett alternativ för konsert/opera plåtning som ni inte trodde fanns. Canon Powershot S70.

Den är helt tyst vid tagning, ingen spegel som åker upp som i DSLR. Man kan fota under pågående föreställning.

se bifogade bilder:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/647307.htm


http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/662662.htm

Båda dessa bilder är tagna blixtlöst i RAW med ISO400 och sedan 16-bitarskonverterade i Adobes RAW-plugin och 16-bitars SAMTIDIG brus/skärpe behandling i Noiseware Pro Plugin 4.01.

Lilla S70:an är perfekt att ta upp när 20D med 16-35/2,8L är för påtaglig och kvaliten är inte så långt efter.

Tyvärr har Canon slutat satsa på kvalitet och RAW i dessa små kameror så dom begagnade S70:eek:rna som finns kostar rätt mycket idag men är en fin investering.
/
 
min erfarenhet av kompaktkameror är att de har alldeles för mycket brus vid låg iso och att ha en slutare som låter stör ju knappast en vanlig konsert (vi pratar troligen mer om rockonserter än klassiska med tanke på att trådskaparen fotar för en metal-sida)

Vad gäller sigma 18-50 så tycker jag att den fungerar bra vid konsertfoto (det som kan störa är att den inte har världens bästa motljusegenskaper vilket gör att man får vara uppmärksam på hur lamporna lyser) och om någon timme så ska jag prova den i studio så då kan jag återkomma och säga vad jag tyckte om objektivet i det sammanhanget.
 
Om du vill ha riktigt ljusstarkt, och kan lägga drygt 10", så skulle du kunna köpa en till kamera med fast optik, så slipper du byta objektiv under konserterna också:

Canon 350D + Sigma 20/1.8
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar